خانه علمی پژوهشی ساخت زخم پوش‌های بیونانوکامپوزیتی متخلخل توسط محققین داخلی

ساخت زخم پوش‌های بیونانوکامپوزیتی متخلخل توسط محققین داخلی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Skin band (باند سوختگی)

مرجع پلیمر در بازار ایران: دکتر امیرسالار خندان پژوهشگر پسادکتری پژوهشکده فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به ساخت بیوپلیمر تقویت شده گفت: زخم پوش‌های بیونانوکامپوزیتی متخلخل ساخته شده به روش خشکایش انجمادی و با بهره گیری از روش جدید همگن‌سازی نانوذرات در بیوپلیمر طبیعی بوده است.

Skin band (باند سوختگی)

پلیمر سنتز شده از جلبک دریایی

وی با بیان اینکه پلیمر سنتز شده از جلبک دریایی است، خاطر نشان کرد: زخم پوش تولید شده می‌تواند برای انواع زخم‌های مرطوب و خشک استفاده شود. این محصول روند درمانی بهتر و ساده تری را نسبت به زخم پوش‌های موجود در بازار دارد.

خندان آسیب‌های پوستی را عمدتا شامل زخم‌های مزمن، سوختگی، تومورها و بریدگی‌ها دانست و ادامه داد: زخم پوش‌های سنتی از طریق ایجاد محیط خشک موجب تأخیر در روند ترمیم زخم می‌شوند اما بستر زخم به محیط باز و سالم طبیعی برای ترمیم نیاز دارد، این مساله منجر شد زخم پوش‌های سنتی جای خود را به زخم پوش‌های نسل جدید بدهند.

قابلیت جذب آب چند صد برابری

وی تمرکز این مطالعات را بهبود و درمان زخم‌های دیردرمان دانست و یادآور شد: بیوپلیمر طبیعی تولید شده در این تحقیقات قابلیت جذب آب چند صد برابری وزن اولیه خود را دارد.

این محقق با تاکید بر اینکه این زخم‌پوش تحت آزمون‌های زیستی نظیر زیست فعالی و زیست سازگاری، رفتار تورمی و جذب آب در محیط استاندارد، رشد و تکثیر سلول‌های پوستی قرار گرفته است، افزود: در ساخت این زخم‌پوش از هیدروژهایی نظیر کایتوسان و سدیم آلژینات استفاده شد. کایتوسان ساختار مناسب برای انکپسوله کردن سلول از خود نشان می‌دهند و سدیم آلژینات ویژگی‌هایی از قبیل توانایی برای تشکیل هیدروژل در شرایط فیزیولوژیکی، تجزیه ملایم ژل برای بازیابی سلول و رشد و حرکت مواد مغذی و مفید دارد.

وی با بیان اینکه در این مطالعات سعی شد با بهره گیری از فناوری نانو، پانسمان‌های متخلخل و پایدار شیمیایی و مکانیکی برای ترمیم زخم‌ها طراحی کنیم، اظهار کرد: در این طرح داربست متخلخل بیوپلیمری برای ترمیم بافت و زخم تولید شد تا با استفاده از آلژینات اصلاح شده به روش خشکایش انجمادی، توانایی کنترل رهایش دارو را در مدت زمان زیاد داشته باشد و ساختار شیمیایی آن خواص داربست را بهبود ببخشد.

مرطوب نگهداشتن محیط زخم

این پژوهشگر پژوهشکده فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر مرطوب نگهداشتن محیط زخم جهت تسریع بهبود آن، بررسی تغییر رنگ و تغییرات pH برای مصون نگهداشتن محل زخم از باکتری و آلودگی و غیرسمی را از ویژگی‌های زخم‌پوش‌های تولید شده عنوان کرد و گفت: تاکنون داروهای مختلفی نظیر کورتون برای تسریع به روند ترمیم زخم به کار رفته‌اند که نقش مهمی در تسریع روند ترمیم زخم دارند؛ ولی نتایج مطالعات فاز حیوانی نشان داده است که آلژینات خوراکی هیچ گونه سو اثری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اندازه منافذ هیدروژل آلژینات تشکیل شده در این زخم پوش بسیار متنوع است، خاطر نشان کرد: این خاصیت موجب می‌شود که پروتئین‌های بزرگ مانند فیبرینوژن به راحتی از هیدروژل آلژینات کلسیم عبور کند ضمن آنکه این محصول ویژگی‌های ایده آلی برای بازسازی عصب دارد.

وی انجام آزمایش‌های بالینی را مرحله دیگر این مطالعات نام برد و اظهار داشت: با توجه به قیمت مناسب، فرایند تولید آسان و در دسترس بودن مواد اولیه زیستی، تولید این زخم‌پوش بیوپلیمری از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه خواهد بود. علاوه بر آن استفاده راحت و نیاز نداشتن به تعویض مداوم زخم‌پوش و رهایش کنترل شده دارو، کاهش هزینه‌های درمانی بیماران را در پی دارد.

این طرح توسط دکتر سعید صابر سمندری عضو هیات علمی پژوهشکده فناوری‌های نو و دکتر امیرسالار خندان پژوهشگر پسادکتری پژوهشکده فناوری های نو اجرا شده است.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است