خانه اقتصادیگزارش و تحلیل بهبود حجم معامله پلیمرها در بورس کالا

بهبود حجم معامله پلیمرها در بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
chart increase

مرجع پلیمر در بازار ایران: در هفته گذشته شاهد رشد حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا بودیم تا جایی که رشدی نزدیک به ۱۷ درصد به نسبت هفته پیش از آن به ثبت رسید. به‌صورت دقیق‌تر در هفته قبل نزدیک به ۵۰ هزار تن از انواع پلیمرها داد و ستد شد که مهم‌ترین دلیل این رشد را باید در تقویت حجم عرضه‌ها جست‌وجو کرد.

chart increase

رشد ۳۰ درصدی عرضه‌ها

در هفته قبل شاهد رشد ۳۰ درصدی عرضه‌ها بودیم که رقم مهمی به شمار می‌آید و موجب شد تا بیش از ۷۸ هزار تن عرضه در تالار فیزیکی بورس کالا به ثبت برسد. این رقم عرضه یکی از بالاترین ارقام در تاریخ فعالیت بورس کالاست و همچنین بالاترین رقم عرضه از هفته منتهی به ۱۳ اردیبهشت‌ماه تاکنون است.

این ارقام را باید بسیار جدی گرفت مخصوصا در شرایطی که شاهد کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا هستیم یعنی ناخودآگاه باید جذابیت عرضه کاهش یابد. از سوی دیگر حجم تقاضا نزدیک به ۲۵ درصد رشد کرد که نشان می‌دهد تقویت عرضه‌ها سریع‌تر از تقویت تقاضا بوده است.

تمایل به عرضه بیشتر شرکت‌های این وضعیت یعنی شرکت‌های بزرگ عرضه‌کننده تمایل بیشتری به عرضه پیدا کرده‌اند تا رشد تقاضای خریداران. این مطلب را می‌توان این‌گونه نیز مورد محاسبه و بررسی قرار داد یعنی در شرایطی که قیمت‌های جهانی در حال کاهش بوده و نرخ دلار در سامانه نیما هم نزولی است؛ عرضه بیشتر به معنی فروش با قیمت‌هایی بالاتر است بنابراین عرضه داخلی توجیه بیشتری دارد.

سایر عوامل

از سوی دیگر هم بحث سخت‌گیری‌های بین‌المللی و کاهش قیمت‌های جهانی است که هر دو جذابیت‌های صادرات را کاهش می‌دهد بنابراین باز هم اهمیت فروش در بورس کالا و حتی حمایت از صنایع داخلی تقویت می‌شود. از سوی دیگر بالابودن موجودی انبارهای شرکت‌های پتروشیمی هم شرایط تولید را با مشکل روبه‌رو می‌کند بنابراین بهتر است که به هر طریق ممکن محموله‌ها به فروش برسد.

اگر موارد فوق صحیح است بهتر است از شرکت‌های عرضه‌کننده‌ای که در هفته گذشته بیش از سایر دوره‌ها در بورس کالا ایفای نقش کرده‌اند بپرسیم که چرا در هفته ماقبل از آن که حجم عرضه‌ها نزدیک به ۱۸ هزار تن کمتر از هفته پیش بود و البته قیمت‌ها به طور متوسط ۸ درصد بالاتر به ثبت می‌رسید با عرضه حداکثری ایفای نقش بهتری در بازار نداشتند؟

معامله ۶۴ درصد از عرضه پلیمرها

به نظر می‌رسد برخی شرکت‌های بزرگ حتی در تعیین منافع خود نیز دچار مشکل هستند و با سوء تدبیر هم به خود زیان وارد می‌کنند و هم بازار را از تعادل خارج می‌کنند. به نظر می‌رسد که رشد عرضه‌ها با ضعف تقاضا در بازار پلیمرها همراه شده و بسیاری از شرکت‌های بزرگ را با مشکلاتی در فاز فروش همراه کرده است. به‌عنوان یک نمونه مشخص در هفته گذشته نزدیک به ۶۴ درصد از عرضه پلیمرها مورد معامله قرار گرفته که این رقم در اواخر شهریورماه با رکورد نزدیک به ۱۰۰ درصد همراه بوده است.

حتی در هفته‌های قبل و با قیمت‌های پایه بالاتر، این رقم هیچ‌گاه به کمتر از ۷۰ درصد نرسیده بود ولی برای هفته گذشته پایین‌ترین درصد خرید از اواخر سال گذشته تاکنون به ثبت رسیده است و بسیاری از عرضه‌ها وارد مچینگ شد. بهتر است به واحدهای بازرگانی برخی از شرکت‌های پتروشیمی یک دست مریزاد جدی گفت که هم امکان فروش خود را محدود کردند و هم به التهاب تصنعی در بازار دامن زدند.

البته نمی‌توان کسی را به چیزی متهم کرد اگرچه در آمارهای بورس کالا همه‌چیز شفاف است ولی واقعیت آن است که نوسان حجم عرضه‌ها تنها به نفع گروهی واسطه تمام شد که از التهاب قیمت‌ها سود برده، محموله‌های خود را با قیمت‌های بالایی به فروش رسانده و در شرایط فعلی حتی فضایی برای فروش شرکت‌های پتروشیمی نیز باقی نگذاشتند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است