خانه اقتصادیگزارش و تحلیل بازار آزاد پلیمرها و تداوم میل به آرامش

بازار آزاد پلیمرها و تداوم میل به آرامش

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: نزدیک ۴ هفته است که در بازار پلیمرها روند کلی کاهشی بوده ولی در این بین جرقه‌های مهمی از رشد قیمت‌ها نیز مخابره شده است. این وضعیت به‌صورت کلی نشان می‌دهد که برتری نسبی عرضه بر تقاضا هنوز هم وجود دارد ولی بازار مستعد تغییر است. برای تمامی گریدها نمی‌توان به صراحت از برتری عرضه بر تقاضا سخن گفت؛ اگرچه هنوز هم التهابی نسبی در گریدهای پلی‌پروپیلنی یا پلی‌اتیلن ترفتالات‌ها وجود دارد که در بورس و بازار قابل رهگیری است.

این وضعیت در حالی است که هنوز هم موجودی بالای انبارها در بازار داخلی وجود دارد و حتی بعضا چشمگیر ارزیابی می‌شود بنابراین باید رکود را یکی از واقعیت‌های این بازار به شمار آورد. رکود مهم‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد آن هم در وضعیتی که تلاش برای فروش حتی با اعمال تخفیف و میل بازار به کاهش قیمت‌ها نیز به اصلاح شرایط منجر نشده است.

محصولات پتروشیمی

کاهش قیمت‌های پایه

البته در روزهای گذشته تکانه‌هایی از رشد قیمت‌ها را شاهد بودیم ولی با توجه به کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا، باز هم کاهش نرخ چهره اصلی بازار را تشکیل می‌دهد و همین شرایط برای تداوم افت نرخ کافی است.

اگر مسیر بازار را از کانال بورس کالا تعقیب کنیم ساده‌ترین خروجی آن کاهش نرخ است اگرچه بخشی از این افت قیمت‌ها در هفته گذشته تجربه شد ولی هنوز تاثیرگذاری اصلی آن را شاهد نیستیم. این در حالی است که قیمت‌های پایه جدید در هفته آینده اعلام می‌شود و در صورت نزولی بودن این نرخ، تکانه کاهشی جدیدی را شاهد خواهیم بود.

بازار اگرچه به سمت کاهش قیمت‌ها متمایل است ولی تردید در پذیرش این شرایط جدید و البته مقاومت بسیاری از فروشندگان آن هم در شرایطی که ضعف تقاضا جدی‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد تاکنون اجازه افت قیمت‌ها را نداده است.

البته ذات بازار چندان هم با رشد قیمت‌ها بیگانه نیست ولی جریان غالب در این بازار مهم تغییر کرده و بهتر است فعالان بازار سریع‌تر از حد انتظار خود را با واقعیت‌ها وفق دهند. بازار دیگر به داده‌های جانبی همچون نوسان قیمت‌ دلار یا اما و اگرهای تحریمی واکنش مستقیم نشان نمی‌دهد و همین داده برای تغییر فاز جدی بازار کافی است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است