خانه خبر تولید نمونه اولیه نانوکامپوزیت پرکننده دندان توسط محققان کشور

تولید نمونه اولیه نانوکامپوزیت پرکننده دندان توسط محققان کشور

توسط مدیر سایت
0 نظرات
dental nano composite

مرجع پلیمر در بازار ایران: در دندانپزشکی پیشرفته استفاده جهانی از کامپوزیت‌های رزینی به سرعت در حال افزایش است و در برخی از کشورها این نوع مواد ترمیمی به طور کامل جایگزین آمالگام شده است. این روند به دلیل مقررات جدید وضع شده توسط دولت‌ها برای کاهش استفاده از جیوه و محصولات حاوی جیوه، زیبایی ظاهری مواد جایگزین، دسترسی راحت و سریع به این مواد، خواص فیزیکی – مکانیکی ارتقاء یافته و تشابه ساختاری و شیمیایی آنها با بافت دندان است.

طول عمر و دوام گزارش شده برای مواد کامپوزیتی درحدود 7 تا 8 سال و برای آمالگام 12 سال بوده است. اما مطالعات و بررسی‌های اخیر حاکی از دوام مشابه برای آمالگام و کامپوزیت‌های جدید و یا حتی دوام بهتر و بیش از 12 سال برای برخی از برندهای معروف کامپوزیت است.

استفاده از آمالگام به دلیل عدم زیبایی و تطابق رنگ محصول با دندان و همچنین ارائه گزارش‌هایی مبنی بر رهایش جیوه، ایجاب می‌کند ماده جایگزینی برای آن در نظر گرفته شود. مواد جایگزین می‌تواند شامل “گلس آینومر”ها و کامپوزیت‌های دندانی باشد که در این میان گلس آینومرها به دلیل استحکام کم، کمتر مورد توجه قرار گرفته است و از طرف دیگر کامپوزیت‌های دندانی به دلیل ایجاد پیوند با بافت دندان مورد توجه قرار گرفته و از استحکام و زیبایی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

در این راستا محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با بررسی معایب موجود در روش تولید نانوکامپوزیت‌ها، به روشی دست یافتند تا این معایب را در کامپوزیت به دست آمده کاهش دهند. در این پروژه با تهیه نانوسیلیکای متخلخل به روش حرارتی و افزودن آن به کامپوزیت‌ها خواص مناسب‌تری نسبت به دیگر نانوکامپوزیت‌ها ایجاد شد.

 

dental nano composite

تولید نمونه اولیه نانوکامپوزیت پرکننده دندان

اکبر جدایی، مجری طرح، از تولید نمونه اولیه نانوکامپوزیت پرکننده دندان خبر داد و گفت: در حال حاضر با توزیع‌کنندگان مواد دندان پزشکی وارد مذاکره شده‌ایم تا این محصول به بازار کشور عرضه شود.

جدایی، حداقل سایش، میزان جذب آب بسیار کم و استحکام فشاری را از مزایای این کامپوزیت‌ها عنوان کرد و یادآور شد: این محصول دارای سه استاندارد ایزو 13485 مربوط به مدیریت تجهیزات پزشکی، ایزو 4049 مربوط به خواص مکانیکی و ایزو 10993 مربوط به تست‌های ایمنی است.

مجری طرح با بیان اینکه طرح این محصول موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو شده است، اضافه کرد: تاکنون دو محصول “کامپوزیت دندانی” و “فیشور سیلانت” این شرکت موفق به دریافت تأییدیه دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شده‌اند.

وی با اشاره به جزئیات نانوکامپوزیت‌های پرکننده دندان، توضیح داد: این محصول شامل کامپوزیت هیبریدی مواد سرامیکی است و در آن از نانوساختارها و نانوپرکننده‌ها استفاده شده است. طول عمر و دوام این محصول بالاتر از 12 سال است.

جدایی اظهار کرد: نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می‌دهد نانوکامپوزیت دندانپزشکی تولید شده به این روش با کامپوزیت‌های حاوی ذرات میکرو، از استحکام خمشی و مقاومت بهتری برخوردار است. همچنین پس از قرار گرفتن در برابر سایش مسواک سطح صاف‌تری را نشان می‌دهد و دارای مقاومت بیشتری است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است