خانه تکنولوژي نانوکامپوزیت با خاصیت تغییر رنگ در برابر مواد سمی

نانوکامپوزیت با خاصیت تغییر رنگ در برابر مواد سمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
بسته بندی غذایی

مرجع پلیمر در بازار ایران: پژوهشگران آلمانی کامپوزیتی حاوی نانوذرات ساختند که شفاف بوده و در اثر تغییر دما یا حضور برخی مواد سمی، تغییر رنگ می‌دهد. این فیلم را می‌توان برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده کرد تا درصورت فساد محصول، رنگ بسته تغییر کند.

بسته بندی غذاییذرات درون این نانوکامپوزیت فعال حرکت می‌کنند

این نانوکامپوزیت توسط محققان مؤسسه‌ی مواد لایبنیز ساخته شده‌است، آن‌ها در جستجوی تولید مواد با دینامیک بیشتر بودند که موفق به ساخت این نانوکامپوزیت شدند. ذرات درون این نانوکامپوزیت فعال حرکت می‌کنند. این ذرات به هم متصل شده یا از هم جدا می‌شوند که منجر به تغییر رنگ کل ماده می‌شود. این ماده شفاف بوده و به دما پاسخ می‌دهد، به طوری که تغییر دما منجر به تغییر رنگ در این ماده می‌شود.

همچنین این ماده نسبت به برخی مواد شیمیایی و سمی حساس بوده و درصورت حضور آن‌ها ، تغییر رنگ اتفاق می‌افتد. این گروه تحقیقاتی قصد دارند با استفاده از این نانوکامپوزیت‌ها، فیلم‌های بسته‌بندی تولید کنند؛ فیلم‌هایی که در اثر فاسد شدن مواد غذایی تغییر رنگ دهند.

ساخت نانوکامپوزیت فعال

توبیاس کرائوس از محققان این پروژه در پاسخ به این سوال می‌گوید: «شما به ندرت علاقه‌مند هستید که این اتفاق در فولاد، بتن یا پلاستیک بیافتد. دلیل این امر آن است که چنین حرکتی موجب می‌شود نقاط ضعف در ساختار ماده ایجاد شود. در این پروژه، ما نانوکامپوزیت فعالی ساختیم که در آن ذرات ریز درون ساختار ماده اصلی قرار داده شده و در عین حال کل ساختار پایدار است.»

این گروه برای این کار قطرات سیال را درون یک پلیمر غوطه‌ور کردند. این قطرات حاوی نانوذرات طلا بوده که آزادانه درون قطره حرکت می‌کنند. این ذرات می‌توانند به هم بچسبند یا منفرد باقی بمانند. رنگ این نانوکامپوزیت به این بستگی دارد که نانوذرات چقدر به هم نزدیک باشند.

بنابراین، رنگ این نانوکامپوزیت از قرمز تا خاکستری متغیر است. با جدا شدن ذرات از هم نانوکامپوزیت دوباره رنگ اولیه‌ی خود را باز می‌یابد. چشم غیرمسلح نمی‌تواند نانوذرات و قطرات را مشاهده کند و کل نانوکامپوزیت نیز شفاف است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است