خانه اقتصادیگزارش و تحلیل جهش ۳۰۰ درصدی تقاضا برای محصولات پتروشیمی و پلیمری

جهش ۳۰۰ درصدی تقاضا برای محصولات پتروشیمی و پلیمری

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: افزایش نرخ ارز و شکاف و اختلاف فاحش بین نرخ تسعیر ارز رسمی و بازار آزاد منجر به افزایش بی سابقه و افسارگسیخته تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی و پلیمری از بورس کالا شده است.

محصولات پتروشیمی

آمارهای رسمی نشان می دهد که تقاضا از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا بیستم شهریورماه در بورس کالا دو میلیون و ۶۲۲ هزار تن بوده که این میزان در مدت مشابه سال ۱۳۹۷ به هفت میلیون و ۷۰۴ هزار و ۵۷ تن رسیده و به عبارت ساده تر تقاضا برای محصولات پتروشیمی و پلیمری جهشی ۳۰۰ درصدی را تجربه می کند.

همزمان با افزایش تقاضا و خرید محصولات پتروشیمی و پلیمری از بورس توسط سوداگران و دلالان، سودجویان با افزایش اقدامات کنترلی همچون مطابقت نشانی درج شده در بارنامه باربری و آدرس بهین یاب خریدار از طریق سازمان حمل و نقل جاده ای، سوداگران و دلالان حاضر به حمل محصولات خریداری شده از پتروشیمی ها نیستند و این محصولات در انبار شرکت‌های پتروشیمی به ویژه تولیدکنندگان پلی پروپیلن ذخیره شده به طوری که با پر شدن انبارها، شرکت های پتروشیمی مجبور به ذخیره محصولات فروخته شده به دلالان در کریدورها و مسیرهای عبوری سایت‌های پتروشیمی شده‌اند.

در این بین «احمد مهدوی» دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی با ارسال نامه ای به «بیژن زنگنه» وزیر نفت خواستار تعیین تکلیف محصولات ذخیره سازی شده در انبارها و کریدورهای عبوری سایت شرکت های پتروشیمی شده و تاکید کرده است: ذخیره سازی محصولات از نظر مقررات و ضوابط HSE هم مشکلاتی برای پتروشیمی ها ایجاد کرده است.

حاشیه سود بالا، توجیه جریمه تاخیر حمل

در بخشی از نامه دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی به وزیر نفت، آمده است: « سودگران از حمل محصولات خریداری شده خودداری می کنند و با توجه به حاشیه سود بالای محصولات خریداری شده با رغبت کامل جریمه دیرکرد حمل کالا را هم پرداخت می کنند.»

در ادامه این نامه نوشته شده است: «هم اکنون انبارهای پتروشیمی ها به ویژه تولیدکنندگان پلی پروپیلن پر شده و شرکت ها مجبور به نگهداری محصولات فروخته شده در خیابان های سایت پتروشیمی شده اند که از نظر HSE مشکلاتی را ایجاد می کند».

در همین حال، با توجه به ذخیره سازی گسترده محصولات پتروشیمی و پلیمری شده برخی از فعالان صنعت پتروشیمی خواستار ابطال معاملات فروش محصولات به سودگران و دلالان شده اند و تاکید می کنند از نظر قانون امکان اطبال معاملات فروش به سودگران وجود دارد و افزایش انباشتگی محصولات فروخته شده در شرکت های پتروشیمی خطرآفرین بوده و ریسک تولید و رعایت ضوابط HSE را افزایش می دهد.

منبع: فارس

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است