خانه اقتصادیگزارش و تحلیل گزارش هفتگی از روند معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا

گزارش هفتگی از روند معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا

توسط admin
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: بازار پلیمرها در هفته گذشته با افزایش حجم عرضه‌ها و کاهش تقاضا روبه‌رو شد و به تدریج رسیدن به تعادل در بازار آزاد آغاز شده است.

report and analysis

افزایش عرضه در بازار پلیمرها

هفته گذشته بورس کالا شاهد افزایش 3.6 درصدی حجم عرضه‌ها بود و عرضه پلیمرها به بیش از 70 هزار و 500 تن برای انواع استاندارد افزایش یافت. این به معنی آن است که یکی از بالاترین عرضه‌ها در هفته‌های اخیر در بورس کالا به ثبت رسید ولی در برابر آن شاهد کاهش نزدیک به 14 درصدی تقاضا در همین بازار بودیم. سخت‌گیری‌های بهین‌یابی را باید دلیل اصلی کاهش حجم تقاضا به شمار آورد و موجب شد تا حجم معاملات نیز نزدیک به 9 درصد کاهش یابد و به نزدیکی 59 هزار تن در هفته گذشته برسد.

فاصله اندک با شرایط التهاب پیشین

این مسیر کلی نشان می‌دهد که بازار از شرایط التهاب پیشین اندکی فاصله گرفته ولی این ادعا به معنی کاهش جدی نرخ در بازار آزاد نبوده است. با توجه به شرایط فعلی می‌توان امیدوار بود که بازار پلیمرها با آزادی عمل انتظار بیشتر در بورس کالا به تعادلی نسبی دست یابد که این ثبات بیش از همه برای تولیدکنندگان در واحدهای پایین‌دستی جذاب خواهد بود.

قیمت‌ها در بازار آزاد پلیمرها در طول هفته گذشته افزایشی بود اگرچه در روزهای پایانی هفته قبل شاهد چند تکانه مقطعی از افت قیمت‌ها بودیم که نشان می‌دهد بازار برای روزهای پیش‌رو از پتانسیل کاهش نرخ برخوردار است. این در حالی است که هنوز نوسان قیمت ارز در بازار غیررسمی از کاهش جدی قیمت‌ها در بازار پلیمرها جلوگیری کرده ولی این نکته به معنی آن نیست که بازار محصولات پتروشیمی از پتانسیل کاهش نرخ برخوردار نباشد.

از سوی دیگر برخی خبرها حاکی ازآن است که تغییراتی در نحوه فروش محصولات پتروشیمی ایجاد شود و فعالان بازار بر این اعتقاد هستند که با آزادشدن سقف مجاز رشد قیمت‌ها ، حجم عرضه نیز افزایش می یابد که همین داده احتمال افت نرخ در بازار آزاد را افزایش می‌دهد. تمامی گمانه‌زنی‌های فوق به این معنی است که چهره بازار پلیمرها در روزهای آینده تغییر خواهد کرد و این تغییر تأثیر خود را احتمالاً بعد از تعطیلات پایان هفته جاری به ثبت می‌رساند. سخت‌گیری‌های موجود بر صادرات ، بالابودن موجودی انبارها در بازار آزاد ، بیم و امید از افت نرخ و همچنین انتظار افزایش عرضه در بازار داخلی دورنمای بازار را تعیین خواهد کرد.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است