خانه اقتصادیگزارش و تحلیل گزارش هفتگی از روند معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا

گزارش هفتگی از روند معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا

توسط admin
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: رخداد مهم هفته گذشته در بازار محصولات پتروشیمی بورس کالا افزایش حجم معاملات بود و پلیمرها و ترکیبات شیمیایی هر دو با افزایش حجم معاملات روبه‌رو بودند.

بازار آزاد پلیمرها در هفته گذشته افزایشی بود اگرچه دلیل اصلی این افزایش قیمت ها را باید در کاهش جدی حجم معاملات در هفته پیش از آن جستجو کرد زیرا تزریق کالا از بورس به بازار با وقفه صورت گرفته و پتانسیل جذابی برای رشد قیمت‌ها را فراهم ساخت. این در حالی بود که افزایش قیمت ارز و سکه نیز به کمک رشد هیجانی قیمت‌ها آمد و هفته‌ای افزایشی رقم خورد.

تغییر در سهمیه خرید در بورس کالا مهمترین خبر هفته گذشته بود و از هفته قبل سهمیه خرید بر مبنای حجم خرید سال گذشته به همراه رشد 20 درصدی اعمال گشت. این سیگنال اگرچه در کل تأثیر چندانی بر مکانیزم معاملات نداشت و باز هم شاهد حصوص محسوس تقاضا در بورس کالا بودیم ولی در نهایت موجب شد تا حجم تقاضای پلیمرها به کمترین حد در 7 هفته اخیر کاهش یابد.

بر پایه این گزارش، با توجه به جذابیت خرید جدی در بورس کالا به دلیل فاصله قیمتی بین بورس و بازار هنوز نمی‌توان گفت که مدیریت تقاضا در بورس جواب می‌دهد و تا زمانی که این تفاوت نرخ بین دو بازار وجود دارد باز هم تقاضای حداکثری را شاهد خواهیم بود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که حجم معاملات در بورس کالا به نسبت هفته قبل از آن 47 درصد افزایش یافت ولی تقاضا 5.7 درصد تضعیف شد که نشان می‌دهد این رویکرد چندان هم بی‌تأثیر نبوده است.

معامله بیش از 66 هزار تن از انواع پلیمرها در هفته گذشته

بورس کالا در هفته گذشته بیش از 66 هزار تن از انواع پلیمرها در بازار اصلی مورد معامله قرار گرفت که برای خرید آن بیش از 344 هزار تن تقاضا به ثبت رسید. این رقم نشان می‌دهد که هنوز هم بازار با التهابی جدی روبه روست و تنها با افزایش حجم عرضه‌ است که می‌توان این بازار را به صورت واقعی مدیریت کرد. از سوی دیگر اختلاف قیمت بین محموله‌های داخلی و صادراتی نیز وجود دارد زیرا در بازارهای صادراتی دلار کشف شده با نرخ ارز ثانویه محاسبه می‌شود ولی قیمت‌های پایه در بورس کالا هنوز هم با دلار 4200 تومانی قیمت‌گذاری می‌شود. هنوز هیچ دستورالعمل مشخصی برای تغییر شیوه قیمت‌گذاری ارائه نشده و دلار 4200 تومانی هنوز ملاک قیمت‌گذاری در بورس کالاست.

بازار محصولات شیمیایی هفته قبل شاهد رشد 2.6 درصدی حجم معاملات بودیم ولی در همین زمان عرضه‌ها 36.5 درصد کاهش یافت که نشان می‌دهد تغییرات جدیدی در بازار شیمیایی های بورس کالا نیز در حال انجام است.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است