خانه خبراخبار علمی پژوهشی دستیابی به دانش فنی تولید آزمایشگاهی پلیمرهای 3‌ و 4‌ تایی در کشور

دستیابی به دانش فنی تولید آزمایشگاهی پلیمرهای 3‌ و 4‌ تایی در کشور

توسط admin
0 نظرات
polymer

مرجع پلیمر در بازار ایران: پلیمرهای 3‌تایی و 4تایی محلول در آب ترکیباتی کاملا وارداتی هستند، محققان در کشور با اجرای طرحی موفق به دستیابی به دانش فنی تولید آزمایشگاهی این پلیمرها جهت افزودن به بتن‌های ویژه شدند.

در این پروژه کاربردی که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری توسط محققان در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران انجام شد، پلیمریزاسیون رادیکال آزاد مونومرهای آکریلیک اسید، متاکریلیک اسید، وینیل سولفونیک اسید، مالئیک انیدرید و نیز ماکرومونومرهای بر پایه پلی اتیلن گلایکول‌ها با نسبت‌های مختلف انجام شده است. واکنش‌ها به دو صورت توده‌ای و محلول در آب انجام می‌شود و دمای واکنش حدود 80-60 درجه سانتیگراد است. محصولات شامل انواع پلیمرهای 3 تایی و 4 تایی با وزن مولکولی و سایز شاخه‌ها مناسب است.

تغییر عاملیت‌های موجود در زنجیر اصلی پلیمرهای سنتز شده روی کارآیی آن بعنوان ابرروان‌کننده بتن اثر دارد. با افزودن این ترکیبات به بتن حاوی اجزای فعال سیمان، میکروسیلیس پرکننده‌ها و… مقدار مقاومت فشاری بتن و فشردگی آن افزایش می‌یابد. علاوه بر آن موجب کاهش نسبت آب به سیمان، افزایش سیالیت بتن و نیز سهولت اجرای بتن می‌شود. این بررسی‌ها با روش‌های معمولی و دستگاهی مانند تست Slump، SEM، XRD و FTIR قابل انجام است.

دستیابی به دانش فنی سنتز آزمایشگاهی پلیمرهای 3تایی و 4تایی محلول در آب و فرمولاسیون ابرروان کننده جهت افزودنی بتن‌های ویژه از اهداف این طرح است.

درباره ضرورت و اهمیت طرح نیز باید گفت، این ترکیبات کاملا وارداتی هستند و در شرکت‌های شیمی ساختمان و بتن سازها مصرف می‌شود. بنابراین اجرای این طرح در جهت شناخت بیشتر ارتباط ساختار بهینه این ترکیبات با خواص نهایی بتن‌های ویژه است. علاوه بر این، دانش فنی سنتز این ترکیبات نیز در جهت شناخت و سنتز مشابه‌های خارجی موجود در بازار ایران است.

زمینه‌های استفاده و کاربرد نتایج آن نیز دانش فنی سنتز ابرروان کننده‌ها در فاز آزمایشگاهی، نمونه محصول به مقدار 5 کیلوگرم و استفاده از ابرروان کننده سنتز شده در بتن‌های حاوی اجزای فعال مختلف است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است