خانه اقتصادیگزارش و تحلیل گزارش هفتگی از روند معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا

گزارش هفتگی از روند معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا

توسط admin
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: بازار پلیمرها در هفته گذشته با افزایش نرخ همراه بود اگرچه تقویت نظارت‌ها موجب شد تا تکانه‌هایی از کاهش قیمت‌ها نیز به ثبت برسد .

حجم معاملات پلیمرها هفته گذشته در بورس کالا به نزدیکی 45 هزار تن رسید که رقم نگران‌کننده‌ای به شمار می‌آید زیرا کمترین حجم معامله هفتگی از روزهای ابتدایی سال جاری تاکنون بود. این وضعیت به دلیل کاهش جدی‌تر حجم عرضه پلیمرها رخ داد به خصوص در شرایطی که تنها 46 هزار و 940 تن عرضه به ثبت رسید که خود یکی از پایین‌ترین ارقام در چند سال اخیر به شمار می‌آید.

کاهش حجم عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا

در خصوص دلایل کاهش عرضه‌ها در بورس کالا در ابتدا باید اختلاف دیدگاه ایجاد شده بین شورای عالی بورس و وزارت صمت را مورد توجه قرار داد. البته خروجی اختلاف ؛ کاهش حجم عرضه پتروشیمی‌ها بود. در صورت عدم رشد مجدد عرضه‌ها و ادامه این وضعیت باید منتظر تحولات جدیدی برای صنعت پلیمر بود چون دیگر راهی برای تأمین نیازهای آن‌ها به مواد اولیه باقی نمی‌ماند. البته در طول هفته گذشته شاهد رشد قیمت‌ها در بازار آزاد بودیم یعنی مطرح شدن خبر تغییر فرمول قیمتی در بورس کالا بیش از همه به سود واسطه‌هایی شد که قیمت‌های پیشنهادی خود را افزایش دادند.

بر اساس این گزارش ، اختلاف میان وزارت صمت و شورای عالی بورس در هفته گذشته بر سر تفسیر شیوه قیمت گذاری ، نرخ‌های پایه فولاد و پتروشیمی به قدری جدی شد که دو روز عرضه‌ها در بورس کالا متوقف گشت. این شرایط به معنی آن بود که بازار در هفته گذشته دو روز کاری مهم خود را از دست داد و توان بسیاری از این صنعت و تجارت ، گرفته شد. خروجی این کش و قوس‌ها در نهایت به جایی ختم گشت که یکی از کمترین حجم عرضه‌ها در چند سال اخیر به ثبت رسید و حجم معاملات پلیمرها نیز در کمترین سطح از ابتدای سال جاری تاکنون متوقف شد.

تحلیلگران در بازار اعتقاد دارند که تداوم این وضعیت، چهره نگران کننده ای از بازار را ترسیم کرده اگرچه پس از تمام این رخدادها هیچ تغییری در مکانیزم قیمتی پتروشیمی‌ها در بورس کالا ایجاد نشد اما همگان امیدوار هستند بازار رونق دوباره خود را باز یابد و با نظارت های اعمال شده بورس کالا میزبان افزایش حجم معامله ها باشد.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است