خانه اقتصادیگزارش و تحلیل تقاضای بالا برای خرید محصولات پتروشیمی ادامه دار شد

تقاضای بالا برای خرید محصولات پتروشیمی ادامه دار شد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا نزدیک به 2.6 درصد کاهش یافت. هنوز هم حجم تقاضا بسیار بالاست و به نزدیکی 520 هزار تن رسیده که خود نشان دهنده شرایط سخت بازار و جذابیت محسوس خرید است.

بر اساس این گزارش ، فاصله قیمتی بین بورس و بازار بسیار جدی است و همین نکته توجیه‌گر حجم بالای تقاضا خواهد بود اگرچه خریداران در صنایع پایین دستی نیز با حداکثر توان خرید در بورس کالا حاضر می‌شوند. این وضعیت کلی به معنای آن است که چیزی از التهاب بازار کاسته نشده است. از سوی دیگر در هفته گذشته در برابر هر تن عرضه پلیمرها ، نزدیک به 8 تن تقاضا ثبت شده که نشان می‌دهد رنگ و بوی التهاب بسیار جدی است و البته اکثیت قریب به اتفاق عرضه‌ها نیز مورد معامله قرار می‌گیرد. این شرایط کلی نشان می‌دهد که بازار به عرضه‌های بیشتری نیاز داشته و مدیریت بازار دشواری‌های بیشتری هم پیدا کرده است.

report and analysis

بازار محصولات شیمیایی

بازار محصولات شیمیایی بورس کالا نیز با افزایش جذابیت خرید روبه‌رو شده تا جایی که نزدیک به 90 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفته است. این وضعیت موجب شد تا شاهد رشد بیش از 5 درصدی حجم معاملات باشیم تا جایی که نزدیک به 41 هزار تن از انواع محصولات شیمیایی مورد معامله قرار گرفت.

این رقم معاملاتی یکی از رکوردهای تاریخی حجم داد و ستد در بورس کالاست. به نظر می‌رسد بعد از بازار پلیمرها ، بازار محصولات شیمیایی نیز با التهاب روبه‌رو شده که می‌تواند به عنوان یک داده مثبت تلقی شود. به صورت دقیق‌تر می‌توان انتظار داشت که با افزایش حجم معاملات محصولات شیمیایی ، حجم تولید کل در زنجیره تولید محصولات پتروشیمیایی افزایش یافته که یک داده مثبت و مهم تلقی می‌شود. از سوی دیگر تلاش واحدهای تولیدی برای افزایش موجودی انبارهای خود نیز به یک داده مهم برای افزایش حجم معاملات بدل شده است.

تداوم شرایط نا متعادل

بازار محصولات پتروشیمی هنوز در شرایط نامتعادل پیشین قرار دارد یعنی شاهد تداوم رشد قیمت‌ها در طول هفته گذشته بودیم. این در حالی بود که در روزهای پایانی هفته قبل شاهد یک فاز افت قیمت‌ها بودیم اگرچه کاهش بهای دلار را می‌توان دلیل اصلی این وضعیت به شمار آورد.

البته ذات کاهش نرخ در پایان هفته به معنی آن است که پتانسیل افت قیمت‌ها در اوایل هفته بعد وجود دارد ولی برای شرایط فعلی نمی‌توان به این احتمال به صورت کامل استناد کرد. هفته جاری دوره پیچیده‌ای در فعالیت بازار است مخصوصاً در وضعیتی که اولین فاز از تحریم‌ها اجرایی شده و همین نکته می‌تواند تغییرات جدیدی را در بازارها ایجاد کند.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است