خانه اقتصادیگزارش و تحلیل کاهش 3 درصدی حجم معاملات در پی کاهش 5 درصدی عرضه ها گروه پتروشیمی

کاهش 3 درصدی حجم معاملات در پی کاهش 5 درصدی عرضه ها گروه پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: درهفته گذشته حجم معامله پلیمرها و محصولات شیمیایی در بورس کالا گذشته کاهش یافت و حجم معامله پلیمرها در بورس کالا نزدیک به 3 درصد کاهش داشت اگرچه این افت معاملاتی به دلیل کاهش نزدیک به 5 درصدی حجم عرضه‌ها بود. کاهش حجم عرضه‌ها تأثیر مهمی بر معاملات بورس کالا داشت تا جایی که شاهد رشد نزدیک به 14 درصدی حجم تقاضا بودیم و بیش از 370 هزار تن تقاضا در بورس کالا به ثبت رسید.

report and analysis

این حجم تقاضا واقعی نیست و صنایع داخلی این حجم مصرف را ندارند بنابراین می‌توان رشد جذابیت واسطه‌گری را در این خصوص مطرح کرد آن‌هم در شرایطی که شاهد جرقه‌های رشد نرخ در بازار آزاد و البته رشد محدود قیمت ارز بودیم. کاهش حجم عرضه‌ها در خصوص برخی گروه‌های کالایی برجسته‌تر ارزیابی می‌شود که خود بستری برای خودنمایی واسطه‌گری بیشتر و احتمالاً رشد نرخ خواهد بود اگرچه قیمت‌ها موجود هم بیش از شرایط عادی بالاست و اختلاف نرخ بین بورس کالا و بازار داخلی هنوز هم جدی است که یک سود بادآورده را برای واسطه‌گری ایجاد کرده است.

بازار شیمیایی ها

در بازار محصولات شیمیایی نیز شاهد کاهش عرضه‌ها ولی رشد 19 درصدی تقاضا بودیم و در نهایت حجم معاملات با 4 درصد افت به نزدیکی 31 هزار تن رسید. این مطلب نشان می‌دهد که بازار محصولات شیمیایی نیز به آرامی وارد فاز رقابت شده و ممکن است سفته‌بازی و واسطه‌گری به این بازارها نیز سرایت کند ولی با توجه به ویژگی‌های فنی این بازار، چنین ادعایی به همه کالاها قابل تسری نیست و در نهایت به صورت گسترده اجرایی نخواهد شد.

کاهش نرخ در بازار آزاد پلیمرها

در هفته گذشته باز هم شاهد روند عمومی کاهش نرخ در بازار آزاد پلیمرها بودیم که این روند کلی در کنار افزایش قیمت دلار در بازار غیررسمی و کشورهای منطقه و همچنین کاهش محدود حجم معاملات در بورس کالا چند جرقه مهم رشد نرخ را نیز تجربه کرد. این در حالی بود که افزایش قیمت‌ها اغلب در اوایل فعالیت روزانه در بازارها به ثبت رسید ولی با گذشت زمان شاهد تعدیل مجدد قیمت‌ها بودیم تا جایی که می‌توان این جرقه‌های رشد نرخ را مقطعی به شمار آورد که جریان غالب قیمتی در طول بازار را تغییر نداد و باز هم می‌توان گفت که هفته‌ای کاهشی در بازار تجربه شد.

کاهش حجم صادرات مواد اولیه از بستر بازار

پس از سخت‌گیری‌های صادراتی شاهد هستیم که حجم صادرات مواد اولیه از بستر بازار به شدت کاهش پیدا کرد ولی در کنار آن هنوز هم شائبه‌هایی از صادرات مواد اولیه البته به صورت قاچاق دیده می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از محصولات که فرآیند تولید ساده‌ای دارند هم‌اکنون در صنایع داخلی تولید شده و محصول تولیدی به کشورهای منطقه صادر می‌شود که باز هم جذابیت بیشتر صادرات موجب شده تا عرضه‌های صادراتی آن‌ها افزایش یابد و البته به رشد قیمت‌ها در بازار داخلی نیز منجر شده است. با توجه به رشد قیمت دلار و همچنین کاهش مقطعی حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا ، برای هفته جاری پتانسیل افزایش جرقه‌های رشد قیمتی وجود داشته و حتی می‌تواند افزایش یابد.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است