خانه اقتصادیگزارش و تحلیل بازار ثانویه محصولات پلیمری ایران در ترکیه

بازار ثانویه محصولات پلیمری ایران در ترکیه

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: افزایش حجم قاچاق محصولات پلیمری ایران در ماههای اخیر به ترکیه سبب ایجاد بازار ثانویه پلیمر در این کشور شده است. این در حالی است که تک نرخی شدن ارز در ماههای اخیر سبب شده تا خریداران بورس کالا با خرید محصولات پتروشیمی داخلی با قیمت ارز ٤ هزار و ٢٠٠ تومان اقدام به قاچاقاین کالاها به کشورهای ترکیه، هندوستان، چین و عراق کنند و علاوه بر صدمه به واحدهای تولیدی داخلی، سبب آنتی دامپینگ و اخلال در بازار صادراتی پتروشیمی ها در این کشورها شوند.

در همین حال بررسی میدانی و بازدید خبرنگار پتروتحلیل از انبارهای پلیمر ترکیه نشان می دهد که انبارهای این کشور مملو از محصولات پلیمری مصرف داخل واحدهای تولیدی ایرانی است که توسط معامله گران از بورس کالا خریداری و به ترکیه قاچاق شده و بازاری جدید و ثانویه پلیمری را در این کشور ایجاد کرده است.

محصولات پتروشیمی

داد و ستد محصولات پلیمری با قیمت های کمتر

این در حالی است که داد و ستد و معاملات محصولات پلیمری قاچاق به ترکیه تا ٢٠٠ دلار در هر تن پایین تر از ارزش کالاهای صادراتی و نشریه آیسیس در حال انجام است و سود آن به جیب افرادی خاص واریز می شود.

این موضوع علاوه بر اخلال در بازارهای صادراتی ایران، بازارهای صادراتی کشورهای دیگر را نیز تحت الشعاع قرار داده و خریداران ترکیه ای را نیز مشتاق کرده تا محموله های پلیمری بورس کالا را با تومان خریداری کنند.

از سوی دیگر در ماههای اخیر شرکتهای ایرانی بسیاری در بازار ترکیه ثبت و شروع به فعالیت کرده اند که محموله های پلیمری داخلی را از بورس کالا با نرخ دلار ٤ هزار و ٢٠٠ تومانی خریداری کرده و در بازار ترکیه با قیمت هایی پایین تر از بازارهای صادراتی به فروش می رسانند.

این گروه تنها به امید سودآوری بیشتر به سرمایه داخلی ایران چوب حراج زده و از سیاست های اشتباه ارزی دولت سواستفاده می کنند. در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها در نامه های متعدد حق صادرات را تنها مختص شرکت های پتروشیمی اعلام و دستور بستن مرزها را برای جلوگیری از خروج محموله های پلیمری داخلی داده است، اما به نظر می رسد عزمی جدی برای جلوگیری از قاچاق محصولات پلیمری به کشورهای همسایه وجود ندارد.

این در حالی است که گفته می شود تنها نامه های وزارت صنعت سبب بستن برخی از مرزهای رسمی شده، اما همچنان قاچاق محصولات پلیمری مانند پی وی سی ها، پلی اتیلن های سنگین بادی و … در بسته بندی هایی خارج از عرف از این مرزها ادامه دارد.

این در حالی است که کدهای معاملاتی شرکتهایی که در بورس کالا اقدام به خرید محصولات پتروشیمی و سپس خروج آنها از مرزها می کنند، نزد گروه پتروتحلیل برای ارائه به دستگاههای نظارتی محفوظ است.

منبع: پتروتحلیل

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است