خانه اقتصادیگزارش و تحلیل آغاز فصلی نوین در ساخت کاتالیست پلی اتیلن

آغاز فصلی نوین در ساخت کاتالیست پلی اتیلن

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Lab

مرجع پلیمر در بازار ایران: مهدی قافله باشی رییس گروه پژوهش های پلیمری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اظهار کرد: دستاورد عمده این واحد در سال گذشته عقد قرارداد سرمایه‌گذاری بزرگ روی دمو پلنت ۱۵۰ هزار تنی پلی‌پروپیلن و دمو پلنت ۳۰۰ هزار تنی در سال برای پلی اتیلن بوده است و تمامی دارندگان دانش فنی این فرآیند در دنیا صاحب دمو پلنت هستند و اهمیت این لایسنس در کاتالیست فرآیند و نسل های مختلف آن است و می توانیم ادعا کنیم که پکیج مهندسی هر دو دمو پلنت را داریم و بسیاری از تجهیزات داخلی سازی شده و با استفاده از توان کارشناسی و پیمانکاران داخلی نصب و راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: همانطور که می دانید راه اندازی واحد‌های پلیمری بسیار پیچیده و سخت است. از طرفی یک واحد دمو مشابه واحد صنعتی است در مقیاس کوچکتر یعنی تمام بخش‌ها مانند تهیه خوراک، تامین کاتالیست و انجام فرایند و یوتیلیتی و تولید محصول نهایی کاملا مشابه است.

Lab

مرکز پژوهشی اراک به عنوان قطب پلیمری صنعت پتروشیمی

رییس گروه پژوهش های پلیمری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مورد قرارداد های پلی اتیلن گفت: فعالیت در مرکز پژوهشی اراک به عنوان قطب پلیمری صنعت پتروشیمی از سالهای پیش آغاز شده است. در سال گذشته نیز قراردادی با پتروشیمی لرستان جهت ساخت واحد ۱۰۰ تنی کاتالیست پلی اتیلن برای فرآیند فاز گازی با تکنولوژی اسفریلین بسته شد و تا اواسط سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: این کاتالیست منحصر به فرد بوده و شرکت بازل تولید کننده آن است که در زمان تحریم امکان تهیه آن نبود و در حال حاضر در پتروشیمی لرستان تولید خواهد شد و دو واحد پتروشیمی مهاباد و پتروشیمی لرستان از آن استفاده خواهند کرد. کاتالیست اجزای مختلف دارد و نیازمند دانش های مختلف مانند ساپورت، مورفولوژی و اکتیویتی است.

قافله باشی افزود: قرارداد دیگر در زمینه پلی اتیلن با پتروشیمی شازند بود که شامل ساخت واحد تولید کاتالیست برای تولید اسلاری پلی اتیلن است و بالاترین گرید پلی اتیلن یعنی گرید پایپ را تولید می کند. کسب دانش فنی این کاتالیست بیش از ده سال زمان برده است و برای گرفتن تایید نهایی نمونه‌هایی برای صنایع پایین دستی پتروشیمی که تولید کننده لوله هستند ارسال شد و تست های مختلف کوتاه مدت و بلند مدت مثل هیدرواستاتیک یا کریپ انجام شد تا در لوله های فشار بالا مثل آبرسانی و گازرسانی تست شود و بعد از گذر موفق از تست های مختلف در محصولات نهایی ادعا کردیم که کاتالیست مفید و کارا است. مواد اولیه این کاتالیست وارداتی و در حدود کیلویی ۱۰ دلار است اما خود کاتالیست کیلویی ۴۰۰ دلار ارزش دارد که این ارزش افزوده به دلیل دانش فنی و تکنولوژی ساخت آن است.

ریسک و هزینه بالای کاتالیست نامناسب

قافله باشی خاطرنشان کرد : قانع کردن صنعت بسیار سخت است و باید تمام ابهامات حل شود تا صنعت از یک ماده شیمیایی یا کاتالیست استفاده کند زیرا واحدی که ۴۰ تن در ساعت محصول تولید می کند اگر از کاتالیست اشتباه استفاده کند هزینه خیلی بالایی برای ضایعات متحمل می‌شود به همین دلیل خود صنعت وسواس دارد و قرارداد های بسته شده نشان دهنده گرفتن تایید از صنعت است شاید فرمولاسیون ساخت کاتالیست را ندانند اما به مشخصات و استانداردهای کاتالیست آگاهی دارند. معیار انتخاب کاتالیست نیز میزان تولید محصول به ازای هر گرم آن است که تحت عنوان راندمان کاتالیست شناخته می شود و هر چه راندمان بالاتر باشد به مراتب در قیمت تمام شده برای شرکت تاثیر دارد.

دمو پلنت پلی پروپیلن ۱۵۰ هزار تنی

وی در مورد دمو پلنت پلی پروپیلن ۱۵۰ هزار تنی نیز گفت: یک پایلوت ۴۰ کیلو در ساعت در مرکز اراک برای لایسنس پلی پروپیلن در حال راه اندازی است و کاتالیست آن به دانش در مقیاس پایلوت رسیده و هنوز صنعتی نشده و در حال تست است. این دمو پلنت بدون کمک کارشناسان خارجی و با استفاده از توان پژوهشگران داخلی در حال فعالیت است و بعضی از تجهیزات خاص آن نیز داخلی سازی شده است.

رییس گروه پژوهش های پلیمری در مورد فعالیت این مجموعه در زمینهPVCنیز گفت: برای فرآیند PVCپایلوت تجهیزات آزمایشگاهی در ماهشهر با ظرفیت یک متر مکعب و ست آپ های یک لیتری تا ۱۵ لیتری در حال کار است و علاوه بر فرآیند در زمینه افزودنی های PVCنیز مثل شروع کننده ها و عامل تعلیق کننده ( پلی وینیل الکل) فعالیت کردیم صنعت PVCافزودنی های انحصاری دارد و پایلوت پلی وینیل الکل در اراک ساخته شده و صاحب لیسانس ساخت پلی‌وینیل الکل ماده اولیه فرآیند PVC هستیم. ماده اولیه پلی‌وینیل الکل، وینیل استات است که تحت یک فرآیند پیچیده پلیمریزاسیون می شود.

همچنین در بهبود فرآیند تولید PVC توانستیم زمان هر بچ تولیدی را با تغییر شرایط فرآیند و سرعت واکنش ۵۰ درصد کاهش دهیم که جزو دستاوردهای خوب این مرکز پژوهشی است.

قافله باشی عمده تمرکز گروه پژوهش پلیمری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی را فرآیند پلی الفین اعلام کرد و گفت: قصد داریم به دانش فنی گرید های مختلف با کاتالیست های مختلف در پلی اتیلن و پلی پروپیلن دست یابیم اما همانطور که می‌دانید پژوهش نیازمند زمان و هزینه بالایی برای کسب نتیجه است اما در نهایت دستاوردهای آن قابل توجه است. در حال حاضر با انستیتو پلی الفین دانشگاه امیرکبیر به عنوان بازوی پژوهشی صنعت در کسب دانش فنی فرآیند و کاتالیست همکاری داریم و با دانشگاه زنجان در مورد کاتالیست های کروم که بسیار سمی و پیچیده هستند همکاری داریم و امیدواریم که دانشگاهها و اساتید به عنوان بازوهای پژوهشی به همکاری با صنعت علاقمند شوند

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است