خانه اقتصادی ایران به دنبال صادرات بیست میلیون دلاری محصولات حوزه‌ی فناوری نانو به کشور چین

ایران به دنبال صادرات بیست میلیون دلاری محصولات حوزه‌ی فناوری نانو به کشور چین

توسط مدیر سایت
0 نظرات
فناوری نانو

مرجع پلیمر در بازار ایران: ایران به دنبال صادرات بیست میلیون دلاری محصولات حوزه‌ی فناوری نانو به کشور چین است. در حال حاضر تفاهم نامه‌هایی برای فروش محصولات ایرانی به چین به امضا رسیده که انتظار می رود تا پایان سال 97، اهداف از پیش تعیین شده در بخش صادرات به چین تحقق پیدا کند.

فناوری نانو

 

با توجه به اهمیت بحث صادرات کالا و فناوری، ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو در طی چند سال اخیر به دنبال ایجاد بسترهایی به منظور معرفی کالا و فناوری ایرانی به کشورهاست. هم اکنون این بستر در قالب پلتفرم‌های صادراتی در کشور چینایجاد شده و خروجی آن صادرات بیش از شش میلیون دلار فناوری ایرانی به این کشور در سال 96 بوده‌است که پیش بینی می‌شود در سال 97 این رقم به بیست میلیون دلار افزایش یابد.

دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو در حاشیه‌ی مراسم رونمایی از تجهیزات صادراتی اعمال پوشش های فوق سخت نانویی گفت: «یکی از اصلی ترین اهداف و برنامه‌های ما در ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناور نانو حمایت از شرکت‌ها در حوزه‌ی طراحی و تولید ماشین آلات صنعتی مبتنی بر فناوری نانو است. شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما یکی از شرکت‌های ایرانی است که توانسته کارش را با صادرات آغاز نماید؛ این امر دستاورد بزرگی نه تنها برای خود شرکت و ستاد نانو، بلکه برایایران است.»

کارخانه داریم نه صنعت

وی در ادامه افزود: «متاسفانه در حال حاضر ما صنعت نداریم؛ در واقع کارخانه‌هایی داریم که به اشتباه آن‌ها را صنعت می‌نامیم. کارخانه ظرفیت پذیرش فناوری را ندارد و آن را پس می‌زند، به‌علاوه کیفیت محصولات آن نیز به مرور زمان افت می‌کند. درحالی که صنعت یک موجود پویا و در حال رشد است و به مرور زمان ارتقا می‌یابد. زمانی می‌توانیم ادعای داشتن صنعت را داشته باشیم که قادر باشیم ماشین آلات و تجهیزات صنعتی را طراحی و تولید کنیم.»

وی با اشاره به ظرفیت ایجاد شده در حوزه‌ی تولید تجهیزات صنعتی اعمال پوشش‌های نانوساختار در کشور خاطرنشان کرد: «از یک سو جای بسی خوشحالی است که یک شرکت ایرانی به یک ظرفیت و توانمندی رسیده که قادر است ماشین آلات صنعتی پیشرفته‌ای را تولید و صادر کند و از سوی دیگر مایه‌ی تأسف است که قبل از اینکه کشور خودمان از این تجهیزات استقبال و استفاده کند، شرکت‌های خارجی از آن استقبال کرده‌اند.»

برنامه های حمایتی

دکتر سعید سرکار برنامه‌های ستاد نانو جهت حمایت صادراتی از اینگونه شرکت‌ها اینگونه عنوان کرد: «ستاد نانو تلاش دارد با ایجاد پلتفرم‌هایی  در خارج از کشور، بسترهای مناسبی را برای صادرات تجهیزات صنعتی فراهم کند. در این راستا، ما اولین پلتفرم را در سال گذشته در کشور چین ایجاد کردیم که در این بستر رقمی بالغ بر شش میلیون دلار قرارداد صادراتی به امضا رساندیم و با توجه به اقداماتی که جهت فروش فناوری ایرانی به این کشور انجام داده‌ایم، امیدواریم در سال جاری این رقم به بیست میلیون دلار افزایش یابد. پلتفرم دوم را نیز در کشور اندونزی ایجاد کرده‌ایم که امیدواریم به همین میزان موفقیت دست یابیم.»

وی چهار کشور دیگر را از اهداف ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو جهت ایجاد پلتفرم صادراتی عنوان کرد و افزود: «در مرحله‌ی بعد، چهار کشور روسیه، هند، برزیل و مکزیک جزء اهداف ما جهت ایجاد بسترهای صادراتی هستند؛ چراکه این کشورها اشتها و ظرفیت بالایی برای جذب فناوری دارند و معتقدیم که اگر بستر مناسبی برای شرکت‌های فناور ایرانی فراهم شود، قادر خواهند بود محصولات خود را بازار این کشورها به فروش برسانند.»

منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است