خانه اقتصادیگزارش و تحلیل رکوردشکنی معاملات در بازار پلیمرها، ادامه دار شد

رکوردشکنی معاملات در بازار پلیمرها، ادامه دار شد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نمودار افزايشی

مرجع پلیمر در بازار ایران: بازار محصولات پلیمری هفته گذشته شاهد رشد حجم معاملات پلیمرها بود تا جایی که یک رکورد معاملاتی مهم به ثبت رسید و بیشترین حجم داد و ستد از اواخر سال 94 تاکنون به ثبت رسید. این شرایط در بازار محصولات شیمیایی نیز به ثبت رسید و شاهد رشد حجم معاملات بودیم ولی این بازار هنوز هم به رشد بیشتر حجم معاملات نیاز دارد تا رکوردهای مشابهی را به‌دست آورد.

نمودار افزايشی

موفقیت سیاست قیمت‌گذاری بر پایه دلار 4200 در بازار پلیمرها

بر اساس این گزارش ، در هفته گذشته در بورس کالا نزدیک به 73 هزار تن از انواع پلیمرها مورد داد و ستد قرار گرفت و این رشد جدی حجم معاملات به آن معنی است که تاکنون سیاست قیمت‌گذاری بر پایه دلار 4200 تومانی موفق بوده و صنایع پایین دستی به شدت از این تصمیم با رفتارهای خود حمایت کرده‌اند. رخدادی که در صورت تداوم می‌تواند هم به منطقی شدن قیمت‌ها در بازار داخلی منجر شده و هم می‌تواند شرایط ایده‌الی را برای صنایع تکمیلی ایجاد کند آن هم در شرایطی که نرخ تعیین شده چندان هم غیرمنطقی نبوده و البته با فرض مدیریت ارز حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی و حتی سایر صنایع ، باز هم جذابیت عرضه در بازار داخلی را حفظ خواهد کرد.

امید به تداوم رشد تولید سالیانه در صنایع تکمیلی

این وضعیت به این معنی است که باز هم حجم معامله در بورس کالا و حجم تولید در صنایع پایین دستی بالا خواهد ماند که می‌تواند منافع کلی در زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را تأمین کند. این وضعیت همچنین به تداوم رشد تولید سالیانه در صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی منجر شده که در کنار افزایش اشتغال در داخل کشور ، به تقویت زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی بدل می‌شود. این در حالی است که سخت‌گیری‌های ارزی به این مطلب منجر می‌شود که واردات محصولات نهایی و مخصوصاً کالاهایی که پتانسیل تولید آن در داخل کشور وجود دارد ؛ دشوارتر بوده و فضای کلی بازار برای صنایع داخلی بهتر از قبل خواهد بود.

البته این ادعا به ملزوماتی نیاز دارد که مهمترین آن بالابودن حجم عرضه در بازار داخلی است و در فاز دوم به استمرار این رویکرد تجاری یعنی قیمت‌گذاری بر پایه دلار 4200 تومانی نیاز خواهد داشت. این در حالی است که در هفته‌های اخیر کم و بیش حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا به صورت نامحسوس و ملایمی کاهش یافته که تداوم افت عرضه‌ها یکی از پاشنه‌های آشیل این رویکرد عمومی است.

تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که شرکت‌های پتروشیمی قطعاً از رویکرد عمومی دولت در این شیوه قیمت‌گذاری حمایت می‌کنند ولی هم‌اکنون برای مدیریت بازار به عرضه‌های بیشتری نیاز داریم آن هم در شرایطی که در هفته گذشته نزدیک به 96 درصد از عرضه‌های پلیمرها مورد معامله قرار گرفته یعنی بازار کشش عرضه‌های بیشتر را در ذات خود نهفته دارد. رخدادی که باید در شرایط فعلی به عنوان یک جذابیت مهم مورد بررسی قرار بگیرد. در هفته گذشته نزدیک به 473 هزار تن تقاضا در بورس کالا به ثبت رسید یعنی در برابر عرضه کل بیش از 6 برابر آن تقاضا ثبت شد که نشان می‌دهد بازار تشنه عرضه است.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است