خانه اقتصادیگزارش و تحلیل ثبت 5 رکورد جدید در صنعت پتروشیمی ایران

ثبت 5 رکورد جدید در صنعت پتروشیمی ایران

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical pic

مرجع پلیمر در بازار ایران: بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران به بیش از 800 میلیون مترمکعب در روز، سال 96 از محل این توسعه و افزایش تولید گاز که منجر به عرضه بیشتر انواع خوراک به پتروشیمی‌ها شد، پنج رکورد جدید توسعه‌ای در تاریخ صنعت پتروشیمی ایران به ثبت رسید.

Petrochemical pic

اولین رکورد جدید در صنعت پتروشیمی ایران در حوزه «تولید» ثبت شد به طوری که سالگذشته با تولید بیش از 53 میلیون و 630 هزار تن محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری بالغ بر سه میلیون تن تولید واقعی پتروشیمی کشور در مقایسه با سال 95 افزایش یافته است.

سال 95 مجموع تولید پتروشیمی کشور حدود 50 میلیون تن و 614 هزار تن بود که امسال با تولید بیش از 53 میلیون تن یک رکورد جدید تولید در تاریخ صنعت 54 ساله صنعت پتروشیمی ایران به ثبت رسید ضمن آنکه برای سال 97 هم برای تولید 63 میلیون تن محصول پتروشیمی برنامه ریزی شده است.

تا پایان سال 96 ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به حدود 64 میلیون تن رسید و برنامه تولید برای سال گذشته حدود 55 میلیون و 690 هزار تن بوده که عملا 53.6 میلیون تن از این برنامه معادل 96 درصد محقق شده است.

افزایش عرضه گاز و کاهش تولید از دست رفته پتروشیمی‌ها

با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی ظرفیت تولید انواع خوراک گازی پتروشیمی ها شامل گاز متان، اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی افزایش یافته و این افزایش در تولید منجر به بالا رفتن حجم عرضه انواع خوراک گازی به پتروشیمی ها در سال 96 شده است.

بنابراین پارسال در کنار افزایش تولید، نسبت تولید به ظرفیت نصب شده پتروشیمی ها هم با ثبت یک رکورد تاریخی به 84 درصد افزایش یافت که حدود دو درصد بیش از سال 95 است.

نسبت تولید به ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی سال 92 حدود 71 درصد بود که این نسبت سال 93 به حدود 78 درصد، سال 94 به حدود 80 درصد، سال 95 به حدود 82 درصد و در نهایت پارسال به 84 درصد افزایش یافته است.

رکورد صادرات پتروشیمی شکسته شد

سال گذشته در کنار ثبت رکورد بالاترین تولید و نسبت تولید به ظرفیت نصب شده، رکورد صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران هم با صدور 22 میلیون و 410 هزار تن شکسته شد.

حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران سال 96 نسبت به سال 95 حدود 2 میلیون تن افزایش یافته که بهره برداری از طرح های جدید و افزایش تولید در مجتمع های موجود دو علت اصلی افزایش صادرات پتروشیمی ایران در سال 96 به شمار می رود.

ارزش صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران هم پارسال با ثبت 2 میلیارد و 460 میلیون دلار در مقایسه با سال 95 به حدود 12 میلیارد و 12 میلیون دلار رسید که افزایش قیمت نفت پس از اجرای توافق کاهش تولید نفت اوپک مهمترین عامل جهش ارزش صادرات پتروشیمی ایران در سال 96 است.

درمنطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بیش از 11 میلیون و چهارصد و بیست و سه هزارتن محصول به ارزش 5 میلیارد و نهصد و هفتاد و هفت میلیون دلار صادر شد و در منطقه ماهشهر نیز بیش از 6 میلیون تن محصول به ارزش بیش از 3 میلیارد دلار و چهارصد و ده هزار دلار روانه بازارهای بین المللی شد.

همچنین تا پایان اسفند ماه، درسایر مناطق، بیش از 4 میلیون و نهصد و پنجاه و دو هزارتن محصول به ارزش 2 میلیارد و ششصد و بیست و سه میلیون دلار صادر شد.

زاگرس در صدر وزنی و نوری در صدر ارزش صادرات

بر اساس این گزارش ، بالاترین میزان صادرات را از نظر وزنی پتروشیمی زاگرس با بیش از 2 میلیون و نهصد و هفتاد و یک هزارتن و پتروشیمی نوری ازنظرارزش با بیش از یک میلیارد و سیصد و سیزده میلیون دلاردر منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تا پایان سال به خود اختصاص دادند.

همچنین درمنطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ، مجتمع پتروشیمی بندرامام با بیش از 2 میلیون تن صادرات توانست بیش از یک میلیارد دلار صادرات را رقم بزند.

در سایر مناطق نیز پتروشیمی خارک بیش از یک میلیون و یکصد و پنجاه هزار تن محصول را به ارزش بیش از 406 میلیون و هشتصد و هشت هزار دلار روانه بازارهای خارجی کرد و رتبه نخست را درزمینه صادرات به خود اختصاص داد.

ثبت رکورد عرضه پتروشیمی در بازارهای داخلی

سال گذشته بیش از 17 میلیون و 665 هزار تن محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری در بازار داخلی در قالب عرضه در بورس به فروش رسیده که حجم عرضه داخلی در مقایسه با سال 95 افزایشی حدود یک میلیون و 963 هزار تنی را تجربه می کند.
ارزش محصولات پتروشیمی عرضه شده در بازار داخلی هم حدود 39 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 95 افزایشی معادل 10 هزار میلیارد تومان داشته است.

به گزارش فارس، در شرایط فعلی آخرین مراحل ساخت و راه اندازی پنج طرح عظیم پتروشیمی شامل متانول کاوه به عنوان بزرگترین طرح تولید متانول جهان، فاز اول پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی مرجان، پتروشیمی لردگان، فاز دوم توسعه پتروشیمی ایلام، طرح شیرین سازی نفتا در پتروشیمی بوعلی سینا و طرح جداسازی برش سبک پتروشیمی نوری در حال انجام است.

با توجه به پیشرفت ساخت و راه اندازی این پنج طرح پتروشیمی پیش بینی می شود امسال دست کم ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران بالغ بر 10 میلیون و 700 هزار تن افزایش یابد که با احتساب ظرفیت مجود در مجموع ظرفیت تولید محصولات پتروشیمیایی ایران از مرز 75 میلیون تن عبور کند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است