خانه اقتصادیگزارش و تحلیل تحلیل روند آتی بازار محصولات پتروشیمی

تحلیل روند آتی بازار محصولات پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: روز گذشته محصولات پلیمری در بورس کالای ایران در شرایطی عرضه شد که یکشنبه این هفته قیمت پایه این محصولات با نزول قابل توجهی همراه شد و محصولات پلیمری و شیمیایی حداقل به اندازه کاهش بهای دلار یعنی ۱/ ۱۴ درصد افت را نسبت به هفته قبل تجربه کردند. این در شرایطی است که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی به‌خصوص در بازار چین،‌ قیمت برخی محصولات با افزایش همراه بود، ‌اما این در شرایطی است که این افزایش نتوانست در مقابل روند کاهشی دلار بایستد و قیمت‌ها سمت و سویی کاهشی پیدا کرد.

report and analysis

با‌توجه به این امر که بهای دلار از بهمن سال گذشته پا در مسیری افزایشی گذاشت ‌قیمت‌های پایه محصولات پلیمری و شیمیایی رفته‌رفته با رشدهمراه شد و کار به‌جایی رسید که در هفته سوم فروردین سال ۹۷،‌ معامله‌ای در بازار آزاد صورت نمی‌گرفت. علت هم آن بود که افزایش بهای دلار شرایطی را فراهم آورد که واسطه‌گران و دلالان و به طور کلی عرضه‌کنندگان در بازار آزاد تمایل نداشتند محصولات خود را عرضه کنند و تا جایی که امکان داشت صبر کردند تا شرایط قیمتی محصولات مشخص شود. این در حالی بود که اگر هم برخی اقدام به عرضه محصولات می‌کردند،‌ به اندازه پیش بینی افزایش دلار قیمت‌ها را بالا می‌کشیدند و در نهایت این وضعیت موجب تعطیلی بازارها شده بود.این در حالی بود که در طرف دیگر تولید‌کنندگان بخش پایین‌دست به دلیل نقدینگی پایین و قیمت بالای محصولات نمی‌توانستند‌ تقاضای واحدهای خود را تامین کرده و در نهایت محصول نهایی را به قراردادهایی که از قبل منعقد کرده بودند برسانند که این وضعیت روز به روز موجب تضعیف بخش پایین‌دست این صنعت می‌شد.

بیم و امیدهای ارز تک نرخی در بازار محصولات پتروشیمی

در این شرایط قیمت ارز به عنوان یکی از مهم‌ترین‌ عوامل تاثیر گذار بر قیمت‌های پایه محصولات پلیمری تک نرخی و با قیمت ۴۲۰۰ تومان از سمت دولت اعلام شد. این امر بیم و امید‌هایی را برای فعالان عرضه‌کننده در صنعت پتروشیمی به‌وجود آورد. اولین مساله این بود که تولید‌کنندگانی که مواد اولیه را با قیمت‌های بالا و در رقابت از تالار نقره‌ای خریده بودند،‌ متحمل ضررهای آن چنانی شدند. در این بین اما با تک نرخی شدن ارز در طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که با‌توجه به کاهش قیمت ها، عرضه متناسب با نیاز بازار نباشد و در این میان هم تولید‌کننده بخش پایین‌دست برای تولید محصولات نهایی با مشکل رو‌به‌رو شود.

بررسی و رصد این وضعیت نوید افزایش تقاضا از سمت تولید کنندگان را در تالار نقره‌ای و بازارهای آزاد می‌دهد. در این خصوص میثم باقری کوپایی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: با توجه به تعطیلات نوروز و این امر که واحدهای تولیدی در این ایام فعالیتی نداشتند انتظار می‌رود با شروع فعالیت آنها و بازگشت‌شان به چرخه تولید، تقاضایی از این سمت داشته باشیم، از طرفی با توجه به این که پیش از تعطیلات قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی ارقام قابل توجهی را به خود اختصاص داده بود، ‌این امکان وجود دارد تا تولید کنندگان برای این که بتوانند قراردادهای بلند‌مدتی را منعقد کنند،‌ به‌دنبال انبار کردن محصول مورد نیاز خود باشند و از این جهت هم تقاضای جدیدی را برای بازار پدید آورند.

این کارشناس بازار در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این موضوع با شروع فصل جدید،‌ تقاضای فصلی برای برخی محصولات به‌زودی شروع می‌شود و این موضوع سبب می‌شود تا تقاضایی هم از این جهت در بازار آزاد و بورس نقره‌ای تجربه کنیم.کوپایی در ادامه به بالا رفتن قیمت‌های جهانی برخی از گریدها اشاره کرد و افزود: بالا رفتن قیمت‌های جهانی برخی از گریدها در قیمت‌های پایه هفته گذشته لحاظ نشده است و این امر موجب می‌شود این پیش‌بینی برای تولیدکننده‌ها به وجود آید که این افزایش قیمتی روی قیمت‌های هفته آینده تاثیر بگذارد و مسبب افزایش تقاضا از این سمت‌و‌سو شود.وی در ادامه به اورهال برخی از مجتمع‌های پتروشیمی اشاره کرد و افزود: اورهال برخی از مجتمع‌های پتروشیمی و خطوط تولیدی این مجتمع‌ها موجب آن می‌شود تا عرضه برخی محصولات کم باشد. در شرایط فعلی پتروشیمی مارون،‌ پتروشیمی فناوران و خط pvc پتروشیمی بندر امام هم اعلام اورهال کرده‌اند که این موضوع هم سبب می‌شود معامله این محصولات با رقابت همراه شود.

وی در ادامه افزود: به این ترتیب مجموع این عوامل در کنار این امر که برخی از تولیدکنندگان و دلالان و واسطه گرها به هر دلیلی به دنبال دپو کردن محصول هستند موجب می‌شود قیمت‌ها با رقمی در بازه ۶ تا ۱۰ درصد هم رقابت شده و معامله شوند. کوپایی می‌گوید: به هر حال این عجله برای خرید تولیدکنندگان بخش پایین‌دست این صنعت و دلالان و واسطه گرها مساله‌ای بعید و دور ازذهن نیست و آنها این دوره را فرصتی برای خرید محصولات با قیمت‌های پایین می‌دانند و این توجیه را دارند که قیمت دلار رفته رفته بالا می‌رود و این فرصت بهترین زمان برای خرید مواد اولیه است تا بتوانند حاشیه سودی را برای خود محقق سازند.به عقیده کوپایی در این گیر و دار بازار، به احتمال زیاد چند هفته‌ای شاهد التهاب در بازار محصولات پتروشیمی خواهیم بود تا شرایطی که عرضه‌ها متعادل شود و گریدها وضعیت مناسب خود را پیدا کنند.

این کارشناس بازار در ادامه در خصوص پیش‌بینی قیمت‌های جهانی با توجه به ثبات شاخص دلار به عنوان یکی از متغیرهای فرمول قیمتی و قیمت‌های هفته‌های آینده گفت: افزایش جهانی قیمت‌ها از هفته گذشته شروع شده است و در بازارهای جهانی به خصوص بازار چین اکثر پلیمرها با افزایش قیمت‌ همراه بودند و به طور مثال پلی استایرن‌ها با افزایش قیمت همراه شدند و این امر می‌تواند سیگنالی برای افزایش قیمت‌های پایه محصولات پلیمری در بازارهای داخلی باشد.وی در ادامه می‌گوید: بالا رفتن قیمتنفت و به دنبال آن بهای نفتا هم از دیگر سیگنال‌های افزایش قیمت پایه در بازار داخلی است. اما این در حالی است که بعضا می‌بینیم بالا رفتن قیمت نفت و در نهایت نفتا با کاهش قیمت‌ها در بازارهای داخلی همراه بوده است و بالا و پایین رفتن محصولی چون نفتا بیشتر در حاشیه سود مجتمع‌های پتروشیمی اثرگذار است تا قیمت محصولات.این کارشناس بازار می‌گوید: به باور من در شرایط فعلی عاملی که طی هفته‌های آینده بیش از پیش به بازار و قیمت‌ها جهت می‌دهد، میزان عرضه و تقاضا در بازارهاست؛ به این معنا که این مقدار عرضه‌ها است که سقف رقابت متقاضیان را مشخص می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

نویسنده: عارفه مشایخی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است