خانه تکنولوژي روشی برای رنگرزی الیاف پشمی با فناوری پلاسما و نانو

روشی برای رنگرزی الیاف پشمی با فناوری پلاسما و نانو

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Nano kniting

مرجع پلیمر در بازار ایران: پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند با همکاری دو دانشگاه دیگر در فاز آزمایشگاهی با استفاده از فناوری پلاسما روشی را برای افزایش بازدهی عملیات رنگرزی الیاف پشمی ارائه کردند که کاربرد آن آلودگی‌های زیست محیطی را به دنبال ندارد.

فرایند رنگرزی یکی از مراحل مهم در صنعت نساجی محسوب می‌شود، ضمن آنکه فرایند رنگرزی با چالش‌های متعدد فنی و زیست‌محیطی مواجه است.

جذب رنگ کم، چالش برخی الیاف

یکی از این چالش‌ها توانایی کم برخی الیاف در جذب رنگ‌ها است که برای این امر روش‌هایی برای غلبه بر این مشکل ارائه ‌شده است که با توجه به معایبی که این روش‌ها دارد، محققان دانشگاه آزاد واحد بیرجند روشی را برای بهبود خواص رنگرزی الیاف عرضه کردند.

Nano kniting

دکتر امین‌الدین حاجی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند و از محققان این طرح با بیان اینکه روش دندانه‌دار کردن یک روش سنتی و آلاینده و خطرناک برای بهبود خواص رنگرزی الیاف پشمی است، گفت: با توجه به سابقه دیرینه صنعت رنگرزی طبیعی در ایران، در این تحقیق به رفع یکی از مهمترین مشکلات این فرایند یعنی میزان جذب کم رنگ‌زاها به الیاف اقدام کردیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس هدف از انجام این طرح ارائه یک روش دوستدار محیط‌ زیست برای حذف روش اضافه کردن دندانه‌های سمی که معمولاً در رنگرزی سنتی استفاده می‌شود، از فرایند رنگرزی است.

حاجی، افزایش جذب الیاف پشم و سرعت فرایند رنگرزی و کاهش قابل‌ توجه آلاینده‌های زیست ‌محیطی در پساب صنایع رنگ را به‌ عنوان دستاورد استفاده از نتایج این طرح ذکر کرد و افزود: در طرح حاضر به ‌طور همزمان از فناوری پلاسما و گونه‌هایی از نانو مواد موسوم به “دندریمر” برای بهبود خواص رنگ‌پذیری الیاف پشم استفاده شد.

استفاده از نانو ذرات پلیمری

به گفته وی، دندریمرها نانو ذرات پلیمری با گروه‌های فعال سطحی زیاد هستند که حضور آنها موجب افزایش گروه‌های فعال سطحی و در نتیجه جذب سریع رنگ می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بیرجند با بیان اینکه در این طرح از تجهیزات تولید پلاسمای گاز اکسیژن جهت عملیات پلاسما استفاده ‌شده است، یادآور شد: پس‌ از آن الیاف پشمی در معرض دندریمرهای پلیمری از جنس پلی‌پروپیلن ایمن قرار گرفته‌اند. در ادامه الیاف پشم آماده‌سازی شده به کمک آزمون‌های میکروسکوپی الکترونی پویشی و آزمون‌هایی نظیر AFM، FT-IR و EDX مورد ارزیابی قرار گرفتند.

این طرح از سوی دکتر امین‌الدین حاجی از اعضای هیات‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، محمد خواجه مهریزی عضو هیات‌علمی دانشگاه یزد، مجید نصیری برومند عضو هیات‌ علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و تکتم ساجد کارشناس ارشد دانشگاه علم و هنر یزد اجرایی و نتایج آن درInternational Journal of Biological Macromolecules با ضریب تأثیر 3.671 منتشر شد.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است