خانه اقتصادی‏تحليل روند ضرورت کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها

ضرورت کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
خوراک

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت): دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی: اگر دولت اقدام به کاهش قیمت خوراک پتروشیمی نکند همه واحدهای این صنعت در سراسر کشور ورشکسته می شود.پتروشیمی

احمد مهدوی ابهری در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما افزود: متاسفانه تصمیمات غیرکارشناسی برخی مسئولان بیش از تحریم های یکجانبه غرب به این صنعت زیان رسانده است.

وی با اشاره به نامه نگاری صاحبان سهام پتروشیمی ها و صنایع پتروشیمی به مقامات عالی کشور از رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور خواست قاطعانه به موضوع تعیین قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی ورود کنند و این صنعت راهبردی را از خطر نجات دهند.

مهدوی همچنین افزود: درحالیکه بطور متوسط قیمت خوراک پتروشیمی واحدهای گازی در منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا حدود 6 سنت است تعیین قیمت 13 سنتی برای خوراک پتروشیمی در کشور ما، هیچ منطقی ندارد بویژه اینکه بدانیم بیش از 60 درصد قیمت کالاهای پتروشیمی را همین خوراک واحدها تشکیل می دهد.

تخفیف 30 درصدی سعودی ها در خوراک پتروشیمی

وی تصریح کرد: قیمت نفت برای واحدهای مصرف کننده نفت هم ، 95 درصد قیمت فوب منطقه تعیین شده است درحالیکه برخی کشورهای منطقه نظیر عربستان سعودی تا 30 درصد در خوراک این واحدهای پتروشیمی تخفیف می دهند.

وی تصریح کرد: از نظر ما قیمت 7 تا 8 سنت برای گاز و قیمت 85 تا 90 درصد فوب منطقه برای واحدهای مصرف کننده نفت قیمتی معقول و مناسب است که سود تولید و مصرف کننده و دولت را در پی دارد.

به گفته دبیر کل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی درحالیکه 70 طرح در دست احداث پتروشیمی کشور نیازمند 75 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی هستند هیچ سرمایه گذار خارجی رغبتی به حضور در بازار ایران ندارد چراکه اساسا چشم انداز مطلوبی بخاطر قیمت نامعلوم خوراک پتروشیمی ها وجود ندارد.
مهدوی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در اسفند سال 1393 برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها که به تصویب شورای نگهبان قانون اساسی هم رسیده است و مقرر شد دولت ظرف 6 ماه آیین نامه آن را تهیه کند افزود: بعد از 7 ماه از آن تاریخ ، آیین نامه ای تهیه شده که در آن هیچ بحثی راجع به خوراک پتروشیمی ها نشده است.

سه شاخص موثر در قیمت گذاری خوراک پتروشیمی

وی افزود: طبق مصوبه مجلس قرار بود سه شاخص میانگین وزنی مصرف داخل و صادرات مواد، رقابت پذیری در بازارهای بین المللی و امکان جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در قیمت گذاری تاثیرگذار باشند اما قیمت تعیین شده ازجانب مقامات وزارت نفت، بدون توجه به این سه شاخص بوده است و در نتیجه آن، با توجه به اهمیت پتروشیمی ها در بازار بورس، شاخص های بورس کشور منفی شده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی همچنین ارزیابی وزارت نفت مبنی بر اینکه قیمت 13 سنتی خوراک پتروشیمی منجر به خروج شرکتهای شبه دولتی موسوم به خصولتی ها از گردونه رقابت و باقی ماندن پتروشیمی های خصوصی واقعی خواهد شد را رد کرد و گفت: این اقدام تاثیری روی خروج شبه دولتی ها ندارد و شما از هر یک از شرکتهای پتروشیمی واقعا خصوصی هم که بپرسید آیا با قیمت 13 سنتی خوراک قادر به تولید وصادرات محصولاتی چون متانول خواهند بود یا خیر قطعا با جواب منفی روبرو خواهید شد.

وی افزود: بهتر است مقامات وزارت نفت شبه دولتی ها را وادار کنند بخش بیشتری از سودشان را سرمایه گذاری کنند چراکه این امر خواسته اصل 44 قانون اساسی هم هست ضمن اینکه اقدامی که در واگذاری پتروشیمی ها در دولت گذشته صورت گرفته قابل برگشت نیست.
وی بار دیگر بر لزوم تعیین نرخ خوراک بصورت شفاف و رقابتی تاکید و تصریح کرد: نرخ سرمایه گذاری در پتروشیمی بالاست و به همین دلیل هیچ سرمایه گذاری تمایل و رغبتی ندارد در بازاری سرمایه گذاری کند که وضع آن مشخص نباشد.

منبع : واحد مرکزی خبر

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است