خانه علمی پژوهشی ایجاد توالی سفارشی برای پلیمرها با استفاده از نور مرئی

ایجاد توالی سفارشی برای پلیمرها با استفاده از نور مرئی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Custom sequences for polymers

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان دانشگاه توکیو با استفاده از یک کاتالیزور حساس به نور از جنس ایریدیم پالادیوم ، پلیمرهای “ترتیبی”  ساختند که با استفاده از نور مرئی، ساختار بلوک های مختلف در زنجیره های پلیمری آن، تغییر می کند. به سادگی با روشن کردن یا خاموش کردن نور، آنها توانستند ترکیب های مختلف را در توالی زنجیره پلیمری ایجاد کنند و همچنین کنترل دقیق بر خواص فیزیکی و عملکرد مواد را داشته باشند. این روش امکان ساده سازی روشهای موجود تولید پلیمر را فراهم می کند و به رفع محدودیت در ایجاد پلیمرهای جدید کمک خواهد کرد.

کوپلیمر ها

جهان پر از مولکول های زنجیره ای بلند به نام پلیمر است. از نمونه های مشهور آن می توان به کوپلیمرهای “ترتیبی”  (هم بسپار) که از چند بلوک مونومر و مرتب شده در یک نظم خاص شامل DNA، RNA و پروتئین،  ساخته شدند، نام برد.  ساختار خاص آنها طیف وسیعی از قابلیت های مولکولی را فراهم می کند که فعالیت بیولوژیکی را پایه ریزی می کند. با این حال، ساخت پلیمرهای متوالی از ابتدا یک کسب و کار مبتنی بر ترفندهای خاص است. می توانیم مونومرهای خاصی را که به روش های متفاوتی قابلیت ترکیب دارند را طراحی کنیم، اما سنتز پیچیده ای که مورد نیاز است، دسترسی، دامنه کاری و عملکرد آنها را محدود می کند.

برای غلبه بر این محدودیت ها، یک تیم تحت رهبری دانشیار Akiko Inagaki از گروه شیمی، دانشگاه توکیو متروپولیتن، یک کاتالیست حساس به نور حاوی ایریدیوم و پالادیوم را مورد استفاده قرار داد که با روشن کردن و خاموش کردن نور، برای آنها امکان کنترل سرعت ترکیب دو مونومر مختلف (استایرن و وینیل اتر) و تبدیل به بخشی از یک زنجیره پلیمری، را فراهم میکرد.

در معرض نور، مونومر استایرن در ساختار کوپلیمر بسیار سریعتر از تاریکی پدیدار شد، و در نتیجه یک زنجیر تک کوپلیمر با ترکیبات مختلف در امتداد طول آن، ساخته می شد. با استفاده از توالی های مختلف روشن / خاموش نور، می توانند پلیمرهایی با طیفی از خواص فیزیکی ایجاد کنند (قطعاتی که رشته های استایرن آن بیشتر است، سخت تر از قطعاتی است که در آن رشته های وینیل اتر بیشتر می باشد)،

منبع:  https://www.sciencedaily.com/releases/2018/03/180322103306.htm

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است