خانه اقتصادی مروری بر روند معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم اسفند 96

مروری بر روند معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم اسفند 96

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: می‌توان گفت قیمت‌های پایه  محصولات پلیمری در شرایط فعلی در کف خود قرار دارند، زیرا دلار روندی با ثبات و رو به صعود داشته و قیمت‌های جهانی هم ثبات نرخ داشته‌اند در نتیجه خریداران نیز استراتژی خود را بر خرید استوار کردند. در نتیجه تقاضا و حجم معاملات افزایش بسیار زیادی پیدا کرد. از طرف دیگر پتروشیمی‌ها هم حجم عرضه‌های خود را شدیدا افزایش داده و حجم عرضه‌ها به‌طور کلی به بالای ۸۱ هزار تن رسیده است. در این هفته کلا ۳۰ گرید با رقابت قیمتی معامله شدند و این در حالی بود که در هفته گذشته ۲۲ گرید با رقابت‌های قیمتی معامله شده بودند. این موضوع نشان از افزایش جذابیت خرید در برخی از گروه‌ها بعد از کاهش نرخ پایه‌شان دارد. رقابت‌های قیمتی انجام شده بین یک تا ۱۰ درصد بود.

محصولات پتروشیمی

افزایش شدید حجم عرضه‌ها بعد از کاهش مجدد قیمت‌های پایه محصولات پلیمری

حجم عرضه‌ها در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشته و ۱۷هزار و ۸۸۹ تن افزایش را تجربه کرد؛ حجم عرضه‌ها در هفته گذشته کاهش بیش از ۵ هزار تنی را تجربه کرده بود. در این هفته حجم عرضه‌ها در مورد گریدهایی همچون پلی اتیلن سنگین اکستروژن و لوله، سبک خطی و سبک فیلم افزایش زیادی یافته بود. البته کالاهای پلی پروپیلن شیمیایی، پلی اتیلن سنگین تزریقی و پلی استایرن کاهش اندک عرضه را تجربه کردند.

بهبود نسبی حجم معاملات با ثبات نسبی قیمت دلار و کاهش قیمت‌های پایه محصولات پلیمری

در هفته گذشته حجم معاملات نسبت به هفته قبل از آن افزایش بسیار مناسبی داشته و ۱۵هزار و ۲۸۷ تن افزایش را تجربه کرد، البته در هفته ماقبل حجم معاملات افزایش بیش از ۸ هزار تنی را تجربه کرده بود، با توجه به ثبات نسبی نرخ دلار و کاهش قیمت‌های پایه در کنار آخرین هفته‌ای که خریداران می‌توانستند محصولات خریداری شده خود را قبل از تعطیلات دریافت کنند، در نتیجه مصرف‌کنندگان حجم خریدهای خود را افزایش دادند. میزان حجم معاملات در این هفته به بیش از ۵۰ هزار تن رسید که حجم بسیار مناسبی است.در کل نزدیک به ۶۲ درصد از محصولات عرضه شده از سوی متقاضیان خریداری شد، این در حالی بود، که در هفته منتهی به هفتم اسفند ۵۵ درصد از کل عرضه‌ها خریداری شده بود. در این بین ۳۰ گرید از ۷۰ گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند، رقابت‌های قیمتی بین یک تا ۱۰ درصد بود.

 افزایش بالای تقاضا: حجم تقاضا در هفته گذشته افزایش زیاد و ۲۶ هزار و ۵۷۴ تنی را تجربه کرد. به این ترتیب حجم تقاضا از ۷۲ هزار تن به ۹۹ هزار تن رسیده است که حجم بسیار بالایی است. به نظر می‌رسد در هفته آخر سال ۱۳۹۶ حجم تقاضا و معاملات کاهش را تجربه کند. در هفته گذشته بیشترین رقابت قیمتی برای کالاهای PET بطری ۷۳۲ تندگویان، پلی پروپیلن‌های فیلم HP۵۲۵J جم و نویدزرشیمی و با سقف ۱۰ درصدی نرخ است، نکته جالب افزایش جذابیت برای گروه PET بطری است که در این هفته با رقابت‌های بالای ۸ درصدی معامله شدند. کالای پلی پروپیلن نساجی ۰۶۰ پلی نار با ۹ درصد رقابت قیمتی در رده بعدی برترین‌های هفته قرار داشت، کالاهای PET بطری گرید ۷۳۱ تندگویان، پلی پروپیلن نساجی ۵۵۰J نویدزرشیمی و پت بطری گرید ۷۸۱ و ۸۲۵ تندگویان با ۸ درصد رقابت قیمتی معامله شدند که درصد رقابت قیمتی بالایی است.

گریدهای پلی پروپیلن نساجی ۵۱۰L جم و نویدزرشیمی و کالای ۱۱۰۲XK رجال نیز از دیگر گریدهایی بودند که جذابیت داشته و با ۷ درصد رقابت قیمتی معامله شدند. دیگر کالای پلی‌پروپیلن نساجی گرید ۵۵۰J پتروشیمی جم هم که مدت‌ها بود عرضه نشده بود با اقبال بازار مواجه شده بود و با ۶ درصد رقابت قیمتی به فروش رسید. در این هفته کالای PVC-S۶۵ پتروشیمی بندر امام هم جذابیت پیدا کرده بود و با ۵ درصد رقابت قیمتی به فروش رسیدT دلیل این موضوع این است که این مجتمع در هفته گذشته گرید S۶۰ را عرضه کرده بود و نشان دهنده این است که این پتروشیمی ممکن است در آینده‌ای نزدیک تولید گرید S۶۵ را متوقف کرده و این کالا در بازار با کمبود مواجه شود در نتیجه خریداران در این هفته برای این کالا حاضر به رقابت قیمتی بالایی شدند. این در حالی بود که سایر گرید‌های این گروه کالایی با قیمت پایه به فروش رسیدند.آخرین کالای با جذابیت بالا سنگین دورانی ۳۸۴۰ تبریز بوده است که با ۵ درصد رقابت قیمتی معامله شده است، البته گریدهای دیگری همچون پلی پروپیلن نساجی Z۳۰S شازند و ۵۵۲R مارون نیز با ۵ درصد رقابت قیمتی به فروش رسیدند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است