خانه علمی پژوهشی معرفی پلیمر با خواص ضدمیکروب جهت استفاده در حوزه پزشکی

معرفی پلیمر با خواص ضدمیکروب جهت استفاده در حوزه پزشکی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پلیمر

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان کشورمان در مطالعه‌ای مروری به خواص برخی پلیمرها اشاره کرده‌اند که به دلیل برخورداری از خواص ضدمیکروبی، در پزشکی کاربردهای فراوانی دارند.

امروزه با توجه به وضعیت پیچیده انتقال بیماری‌­ها و آلودگی­‌ها نظیر عفونت­‌های بیمارستانی و آلودگی­‌های مربوطه مثل ابزار جراحی و پارچه، کاتترها و آندوسکوپی درکنار موارد عمومی‌تری همچون کاشتینه‌­های سامانه­‌های تصفیه آب، مواد غذایی و بازارهای مصرف عمومی، نیاز رو به رشدی برای پیشگیری از عفونت­‌های میکروبی در سطح جامعه احساس می­‌شود.

پلیمر

 

در دهه‌های اخیر، علاوه بر علم پزشکی و آنتی‌بیوتیک‌هایش، علم پلیمر هم به کمک آمده و امکان تولید و استفاده از سامانه­‌های پلیمری که فعالیت­ ضد باکتری و ضد میکروبی دارند، فراهم آمده است. در این خصوص، موادی به نام «پلی یورتان» ها به دلیل داشتن تنوع ساختار و خواص، به‌عنوان ماده زیست سازگار در زمینه‌­های مختلف شناخته و مطرح شده­‌اند.

در بین مواد سنتزی مختلف، پلی­‌یورتان­‌ها نقش کلیدی در توسعه تجهیزات پزشکی از کاتتر یا همان لوله انعطاف­‌پذیر مورداستفاده برای خروج مایع از بدن گرفته تا قلب مصنوعی داشته­‌اند. خواص پلی­‌یورتان‌ها به ماهیت و عاملیت ماده ایزوسیانات و همچنین و واحدها یا اصطلاحاً مونومرهای بزرگ تشکیل‌دهنده­ آن‌ها وابسته بوده و با تغییر آن­ها، امکان دست‌یابی به موادی با ویژگی‌­های متنوع، از اسفنج­‌های انعطاف‌­پذیر گرفته تا پلیمر­های سخت، فراهم می‌­شود.

در این خصوص و در پژوهشی مروری که محققان کشورمان از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران انجام داده‌اند، پلی‌­یورتان‌­های ضد باکتری برای کاربردهای پزشکی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

فاطمه شکرالهی و همکارانش بعنوان محققان این پژوهش دراین‌باره می‌گویند: «در سال‌­های اخیر پژوهشگران برای بهبود خون­‌سازگاری پلی­‌یورتان‌­ها، از پیوند هپارین به سطح آن­ها استفاده کرده‌­اند. این نوع پیوند­زنی سطحی، اغلب با نتایج مطلوبی همراه بوده است. با این‌حال، معمولاً پیوند­زنی یونی هپارین به سطح پلی‌یورتان با دشواری‌­هایی همراه بوده است».

این محققان اشاره کرده‌اند که از فعالیت‌­های مهم انجام‌گرفته برای زیست‌­سازگاری پلی­‌یورتان­‌ها، استفاده از روغن­‌های گیاهی زیست­‌سازگار، تجدیدپذیر و ارزان، به‌عنوان پلی­ال در آن‌ها بوده است.

شکرالهی و همکارانش می‌گویند: «یکی دیگر از روش‌­های بهبود زیست سازگاری، ساخت کامپوزیت با استفاده از ذرات معدنی زیست فعال نظیر تری‌­کلسیم­فسفات، تترا­کلسیم فسفات و هیدروکسی آپاتیت است. در همین خصوص، داربست­‌های کامپوزیتی پلیمر-سرامیک به کاربردهای پزشکی و به­‌ویژه ارتوپدی راه یافته‌اند. از علل به‌کارگیری سرامیک­‌ها در داربست­‌های پلیمری می­‌توان به افزایش استحکام پلیمر، بهبود چسبندگی به استخوان و قابلیت تحریک سلول­ برای رشد مجدد استخوان اشاره کرد».

این محققان می‌افزایند: «زیست سرامیک­‌های جذب شدنی، به‌تدریج در بدن انسان حل شده و به‌عنوان پایه برای آزادسازی یون‌­های فسفات و کلسیم و تشکیل استخوان عمل می‌­کنند. این واکنش تسریع فرایند رشد استخوان در اطراف پروتز کاشتنی و تثبیت آن را به همراه دارد».

شکرالهی و همکارانش در خصوص خواص ضدمیکروبی این مواد اعتقاد دارند: «در پلی‌­یورتان­‌های ضد باکتری، رفتار ضدمیکروبی روکش‌­ها و سطوح، تحت کنترل خواص فیزیکی-شیمیایی سطح قرار دارد».

پژوهشگران پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران ادامه می‌دهند: «جلوگیری از چسبندگی باکتری به سطح و ایجاد عفونت باکتریایی به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می­‌شود. در حالت اول، بدون استفاده از عوامل ضد باکتری، سطح در برابر باکتری مقاوم می­‌شود. به‌عنوان‌مثال پژوهشگران دریافته‌اند کنترل آبدوستی و زبری سطح می‌­تواند چسبندگی باکتری به سطح را تعدیل کند. در روش دوم طراحی سطوح به‌گونه‌ای انجام می­‌شود که باکتری­‌ها پیش از تشکیل کلونی از بین بروند و این عمل با به‌کارگیری انواع ضد باکتری‌­ها یا ایجاد سطوح تماسی کشنده، معمولاً با اتصال مولکولی ضد باکتری‌­های کاتیونی به سطح، انجام می‌­شود».

در این رابطه گفته می‌شود که بعضی از آنتی­‌بیوتیک‌­های استفاده‌شده در پوشش‌های پلیمری، شامل جنتامایسین، نورفلوکساسین، سفازولین، وامیکاسین و وانکومایسین هستند. نیتریک اکسید نیز در سامانه­‌های رهایش به‌عنوان عامل ضدباکتری استفاده می­‌شود. این ماده در مواردی باعث کاهش چسبندگی باکتری‌­های زیرمجموعه استافیلوکوک نظیر استافیلوکوک اورئوس و استافیلوکوک اپیدرمیدیس می­‌شود.

مجریان این پژوهش اشاره دارند که «پلی‌­یورتان و پلی‌­یورتان­-اوره­‌ها، پلیمرهایی با خواص فیزیکی-مکانیکی قابل کنترل و بسیار مناسب برای کاربردهای پزشکی ازجمله بازسازی بافت استخوان هستند».

گفتنی است نتایج این مطالعه مروری در فصل‌نامه «بسپارش» وابسته به پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران از مؤسسات زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به چاپ رسیده است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است