خانه علمی پژوهشی تولید بومی نانوکامپوزیت‌های آنتی باکتریال با پوست میگو

تولید بومی نانوکامپوزیت‌های آنتی باکتریال با پوست میگو

توسط مدیر سایت
0 نظرات
shrimp

مرجع پلیمر در بازار ایران:  باکتری‌های بیماری زا همه جا وجود دارند به‌خصوص بیمارستان‌ها که باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها وقتی زمینه رشد آنها فراهم شود رشد می‌کنند و آلودگی ایجاد می‌کنند؛ به دلیل این که این باکتری‌ها بیماری‌زا هستند می‌توانند سلامت انسان را به خطر بیندازند همچنین آلودگی‌های باکتریایی و قارچی مواد غذایی علاوه بر تهدیدات سلامتی جامعه ضایعات مواد غذایی را افزایش می‌دهند.

shrimp

از این رو محققان تلاش کردند تا با فناوری نانو، کامپوزیت‌های ضدمیکروب را تولید کنند که در صنایع مختلف نساجی، آرایشی و بهداشتی و صنایع مواد غذایی کاربرد دارند. این نانوکامپوزیت بر پایه نانوذرات کیتوسان است.

کیتوسان یک پلیمر با منشا زیستی و زیست سازگاری است که از کیتین مشتق می‌شود.این زیست پلیمر دارای خواص ضدمیکروبی است و وقتی به نانوذرات خود تبدیل می‌شود اثر ضدمیکروبی آن بهبود می‌یابد.

بعضی از باکتری‌های گرم منفی حساسیت کمتری نسبت به کیتوسان از خود نشان می‌دهد به همین دلیل در این پژوهش نانوذرات کیتوسان با یک پپتید فعال اصلاح و سنتز شد که علاوه بر حساسیت قارچ‌ها و باکتری‌های گرم مثبت به باکتری‌های گرم منفی هم حساسیت نشان می‌هند به طوری که اثر ضدمیکروبی در آن فعال می‌شود.

دربازه کیتوسان پلیمر

کیتوسان پلیمر سازگار، زیست‌ تخریب‌پذیر و فاقد سمیت است که به‌راحتی در سیستم بیولوژیکی تجربه می‌شود، این زیست پلیمر از کیتین مشتق می‌شود که عمدتا از پوسته میگو استحصال می‌شود.

نانوکامپوزیت کیتوسان حاوی پپتید فعال است که با غلظت خیلی پایین اثر ضدمیکروبی خود را دارند؛ این نانوماده باکتری‌های گرم منفی و گرم مثبت و طیف وسیعی از قارچ‌ها را از بین می‌برد. اثر ضدمیکروبی سریع به دلیل برهم‌کنش الکترو استاتیکی کیتوسان با دیواره میکروبی و همچنین اثر کشندگی باکتری در غلظت بسیار پایین به خاطر پپتید فعال ضدمیکروب از خواص این محصول به شمار می‌رود.

این محصول در انواع منسوجات و بانداژهای ضدمیکروب، ضدعفونی کننده دهان، جلوگیری از فساد مواد غذایی، ضدعفونی کردن سطوح مختلف از جمله بیمارستان‌ها، جلوگیری از تولید بوی بدن و پا و بندآورنده سریع خونریزی استفاده می‌شود.

از آنجایی که سالانه ۱۱ درصد از هزینه‌های سلامت در دنیا و همچنین بیشتر از آن در ایران صرف بهداشت و جلوگیری از آلودگی‌های میکروبی می‌شود، به همین دلیل نانومواد ضدباکتری همچون نانوذرات نقره در سال‌های اخیر به صورت گسترده‌ای در زمینه پزشکی و بهداشتی تولید صنعتی شده‌اند و بازار آن با وجود محدودیت‌ها و تهدید سلامت جامعه رو به رشد است؛ در حالی که نانوذرات کیتوسان یک ضدمیکروب بسیار قوی محسوب می‌شود.

این نانوکامپوزیت مخاطرات نانوذرات نقره را نداشته و یک محصول زیست‌سازگار محسوب می‌شود بنابراین انتظار می‌رود این محصول در آینده جای نانوذرات نقره را در صنعت پزشکی و بهداشتی گرفته و دامنه کاربرد آن به حوزه‌های دیگری همچون آب و فاضلاب، فیلتراسیون آب و هوا، داروسازی و صنایع مواد غذایی گسترش یابد.

این محصول با همکاری علیرضا صابر، مسئول فنی طرح، آرش شفیعی مسئول تحقیق و توسعه طرح و هومن زارع مسئول فروش و ارتباط با مشتری به تولید رسیده است.

منبع: مهر

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است