خانه خبر تولید نوارهای ترمیم خطوط لوله‌های نفت و گاز توسط محققان کشور

تولید نوارهای ترمیم خطوط لوله‌های نفت و گاز توسط محققان کشور

توسط مدیر سایت
0 نظرات
خطوط لوله

به گزارش مرجع پلیمر دربازارایران (پلیم پارت) : محققان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با استفاده از رزین‌ها و نانو ذرات صفر و یک بعدی، نوارهایی برای تعمیر خطوط لوله نفت و گاز آسیب دیده تولید کردند که در مجاورت آب، سخت و نفوذناپذیر می‌شوند.

محمد علی‌آبادی فراهانی، مجری طرح و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا اظهار کرد: خطوط لوله نفت و گاز به مرور زمان دچار خوردگی می‌شوند که این امر موجب نشتی در این لوله‌ها می‌شود.

وی با بیان این که چندین روش برای رفع نشتی خطوط لوله نفت و گاز ارائه شده است، افزود: تعویض خطوط و اعمال روکش فلزی بر روی لوله آسیب دیده از جمله راهکارهای مطرح شده برای رفع نشتی این خطوط است.خطوط لوله

نانو کامپوزیتی برای تعمیر خطوط نفت و گاز

مجری طرح از ارائه راهکار نوین در این زمینه خبر داد و یادآور شد: با مطالعات انجام شده نوارهای نانو کامپوزیتی برای تعمیر خطوط نفت و گاز ارائه کردیم.

علی‌آبادی با اشاره به ویژگی‌های این نوارها توضیح داد: این نوارها در ابتدای اعمال بر روی لوله‌های انتقال، نرم و انعطاف‌پذیر هستند؛ ولی زمانی که بر روی لوله‌های انتقال اعمال می‌شوند و در معرض رطوبت قرار می‌گیرند، واکنش شیمیایی آن‌ها تکمیل و به تدریج به جسم بسیار سخت تبدیل می‌شوند.

مجری طرح با اشاره به مواد استفاده شده در این نوارها گفت: در این نوارها، رزین‌های پلی یورتان ترموست (گرماسخت) ،‌ الیافی مانند شیشه و کربن و نانو ذرات صفر و یک بعدی به منظور بهبود مقاومت لوله در برابر ضربه و جلوگیری از نفوذپذیری استفاده شده است.

این محقق به نحوه سفت شدن این نوار در واکنش‌های شیمیایی اشاره و تصریح کرد: زمانی که رزین‌های ترموست در مجاورت آب (H2O) قرار می‌گیرند، واکنش شیمیایی بین رزین و H2O ایجاد و این امر منجر به سفت شدن این رزین‌ می‌شود.

مجری طرح با بیان این که تولید این نوارها در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد، خاطرنشان کرد: این نوارها در خطوط انتقال نفت و گاز قم مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است