خانه تکنولوژي ابداع روشی جدیدی برای تولید نانوساختارهای فلزی با استفاده از چاپ‌ سه‌بعدی

ابداع روشی جدیدی برای تولید نانوساختارهای فلزی با استفاده از چاپ‌ سه‌بعدی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
3D-Printing

 برای ساخت اشیا با استفاده از فناوری چاپ‌ سه‌بعدی، مواد اولیه لایه به لایه روی یکدیگر قرار می‌گیرند. این فناوری امکان تولید نانو ساختارهای منحصر به فردی را فراهم می‌کند که ساخت آن‌ها با استفاده از سایر روش‌های متداول، امکان‌پذیر نیست.

 

3D-Printing

نانو ساختارهای تولیدی بکمک چاپ‌ سه‌بعدی

محققان تاکنون توانسته‌اند نانوساختارهایی از جنس پلیمر، سرامیک و سایر مواد تولید کنند؛ اما تولید نانوساختارهای فلزی امری دشوار است. برای تولید نانوساختارهای پلیمری، پرتوهای لیزر تنها از یک جفت فوتون برای سخت کردن پلیمر مایع استفاده می‌کنند. اما برای تولید نانوساختارهای فلزی به انرژی بیشتری نیاز است.

محققان برای حل این مشکل از لیگاندهای ارگانیک حاوی ذرات فلزی استفاده کردند. لیگاندها نوعی رزین هستند که با فلزات پیوند برقرار می‌کنند و عملکردی شبیه پلیمر دارند و در مجاورت لیزر سخت می‌شوند. پس از چاپ سه‌بعدی نانوساختار موردنظر با استفاده از این ماده، ساختار به دست آمده را درون اجاق‌های خلا تا 1000 درجه گرم می‌کنند تا مولکول‌های ارگانیک تبخیر شوند و نانو ساختار فلزی باقی بماند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

منبع: ایرنا (مترجم: سپیده کاشانی – انتشار: گلشن)

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است