خانه اقتصادیگزارش و تحلیل افت تولید در کنار افزایش صدور مجوزها در صنعت لاستیک و پلاستیک

افت تولید در کنار افزایش صدور مجوزها در صنعت لاستیک و پلاستیک

توسط مدیر سایت
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: عدم دسترسی واحدهای تولیدی مرتبط با صنعت پلاستیک‌ به مواد اولیه با قیمت مناسب جهانی را می‌توان عمده دلیل تعطیلی و افت تولید برخی واحدهای فعال تولیدی مرتبط با این صنعت در کشور دانست.

عاملی که به گفته فعالان این بخش موجب شده تا ظرفیت برخی از واحدهای مرتبط با صنعت پلاستیک به کمتر از یک سوم برسد؛ از سوی دیگر تاثیرات افزایش قیمت مواد اولیه باعث از دست رفتن مزیت رقابتی و واگذاری بازارهای صادراتی ایران به رقبا شده است که این امر اوضاع را برای صنعتگران پلاستیک به شرایط بحرانی رسانده است.

report and analysis

افت تولید واحدهای مرتبط با صنعت لاستیک و پلاستیک در سال جاری در حالی است که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری این گروه صنعتی در میان پنج گروهی قرار گرفته که بیشترین جواز تاسیس برای آن صادر شده، از سوی دیگر پروانه بهره‌‌برداری صادره برای این گروه صنعتی نیز همواره رشد قابل قبول داشته است؛ به‌طوری که در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری جواز تاسیس صادره برای این گروه برابر یک‌هزار و۱۷۷ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۴ درصد رشد داشته است،

پروانه بهره‌برداری صادره برای این گروه نیز در مدت زمان مورد بررسی ازرشد ۲۶ درصدی پروانه‌های صادره حکایت دارد، براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۵۰۳ فقره پروانه بهره‌برداری برای این گروه در کشور صادر شده است که با توجه به آمار مذکور می‌توان گفت این صنعت در میان صنایع جذاب برای سرمایه‌گذاران قرار دارد. صنعتی که هرچند توانسته سرمایه‌گذاران را به سمت خود جلب کند با این حال به گفته علیرضا ترک، خزانه‌دار و عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک از ۱۵ میلیون تن ظرفیت مجوز گرفته برای این بخش در حال حاضر ۵/ ۳ تا ۴ میلیون تن تولید در کشور صورت می‌گیرد که با این شرایط می‌توان گفت تنها ۲۶ درصد از واحدهای تولیدی فعال هستند.

به گفته فعالان این بخش در کنار چالش‌های داخلی که تولید این صنعت جذاب برای سرمایه‌گذاران را با مشکلات بسیاری مواجه کرده در حال حاضر این صنعت با چالش‌هایی در بخش صادرات مواجه است که موجب شده بازارهای صادراتی این صنعت نیز از دست برود.

به‌طوری که به گفته خزانه‌دار و عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک صادرات صنایع تکمیلی در سال جاری کمتر از سال گذشته بوده و فعالان این بخش نتوانستند به اهداف پیش‌بینی شده در این بخش دست پیدا کنند. افتی که به گفته این عضو انجمن صنایع پلاستیک بخش اشتغال این صنعت را نیز درگیر کرده و موجب شده این بخش افت اشتغال را نیز تجربه کند. به گفته خزانه‌دار و عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک، عمده بازارهای صادراتی صنایع لاستیک به کشورهای عراق،افغانستان و کشورهای CIS صورت می‌گیرد که در بین این کشورها نیز ترکیه رقیب اصلی تولیدکنندگان داخلی محسوب می‌شود؛ چرا که این کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد زیرقیمت تولیدات ایرانی محصولات خود را در بازار عرضه می‌کند که این امر موجب شده تا تولیدکنندگان داخلی در بازارهای صادراتی با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

بیوک آقا صفحی، رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نیز معتقد است، عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز برای واحدهای تولیدی موجب شده صادرکنندگان نتوانند به تعهدات خود عمل کنند که این امر نیز به چالشی در بخش صادرات بدل شده است. به گفته رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، شرکت‌های تولیدکننده و صنایع تکمیلی ملزم به عقد قراردادهای بلندمدت برای همکاری با شرکت‌های دولتی هستند که این امر نیز به مشکلی برای تولیدکنندگان بدل شده چرا که با تغییرات قیمت مواد اولیه امکان افزایش قیمت در قراردادها وجود ندارد، از سوی دیگر تولیدکنندگان مرتبط با صنعت لاستیک مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت نقد از بورس خریداری می‌کنند؛ در حالی که محصول نهایی را با بازپرداخت طولانی مدت به فروش می‌رسانند.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران بیشتر قراردادهای تولیدکنندگان مرتبط با این صنعت با دولت است و دولت حداکثر ۲۵ درصد از قرارداد را به تولیدکنندگان پرداخت می‌کند که این امر موجب می‌شود تولیدکنندگان با چالش‌های بسیاری در تامین نقدینگی مواجه شوند.

امید کوشکی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند نیز با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه پلیمری که در اختیار صنایع تکمیلی قرار می‌گیرد ۱۰ تا ۳۰ درصد بیش از قیمت فوب خلیج فارس است، می‌گوید: عرضه مواد اولیه مورد نیاز با قیمت بیش از فوب خلیج فارس موجب شده بیشتر مزیت‌های موجود در بازارهای صادراتی از بین برود.

سعید صبوری، نایب رئیس اول انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نیز با اشاره به اینکه سرفصل اصلی مشکلات بخش صنعت به عدم ثبات در بازار اقتصادی کشور باز می‌گردد، می‌گوید: عدم ثبات در اقتصاد به عدم ثبات در بازار ارز و قوانین موجود در کشور باز می‌گردد. به گفته نایب رئیس اول انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در حال حاضر بازار ارز با تغییرات لحظه‌ای مواجه است به‌طوری که نوسانات ارزی موجب شده صنایع تکمیلی افزایش غیرقابل پیش‌بینی هزینه‌های تولید را تجربه کنند. عدم ثبات قوانین یکی دیگر از مواردی است که نایب رئیس اول انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران به آن اشاره کرده و در این خصوص می‌گوید: عدم ثبات قوانین در کشور موجب شده نه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری تمایلی از خود نشان دهند و نه تولیدکنندگان با چشم‌انداز به آینده اقدام به تولید کنند.  نایب رئیس اول انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران معتقد است برای عبور از چالش‌های به وجود آمده باید به سمت ثبات قوانین مصوب در کشور و ثبات در بازار ارز گام برداریم تا امکان برنامه ریزی برای تولید در کشور به وجود‌ آید.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است