خانه تکنولوژي ساخت غشاهای پلیمری برای تصفیه پساب توسط محققان پژوهشگاه صنعت نفت

ساخت غشاهای پلیمری برای تصفیه پساب توسط محققان پژوهشگاه صنعت نفت

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پساب صنعتی

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان پژوهشگاه صنعت نفت با ساخت غشاهای پلیمری برای تصفیه پساب پایلوت این طرح را به منظور تصفیه آب‌های آلوده پیاده‌سازی کردند.

غشاهای پلیمری جدیدترین و مدرن‌ترین تکنولوژی‌ تصفیه

فاطمه‌ رکابدار، مجری طرح، فناوری غشا را یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا دانست و گفت: این فناوری امروزه یکی از بهترین‌ روش‌ها برای تصفیه آب و پساب درصنایع مختلف و کارخانجات تولیدکننده پساب‌های صنعتی است؛ از این رو پژوهشگاه صنعت نفت در سال‌های اخیر درصدد اثبات یکی از فناوری‌های حوزه غشا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برآمده است.

وی با بیان اینکه در تصفیه آب انواع مختلفی از فرآیندهای غشایی کاربرد دارند، اظهار کرد: میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون، نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس از جمله غشاهای مورد استفاده درتصفیه آب است که پژوهشگاه ‌هم‌اکنون بر روی غشاهای میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون مطالعاتی را در دستور کار دارند.

الزامات سازمان محیط زیست

رکابدار به الزامات زیست محیطی در حوزه آب اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس قانون آب پاک و الزامات سازمان‌ محیط زیست، کارخانه‌ها و شرکت‌ها مجاز به تخلیه غلظت مشخصی از آلاینده‌ها به محیط زیست هستند؛ از این رو استفاده از روش‌های نوین به منظور افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت، باید جایگزین روش‌های سنتی شود.

پساب صنعتی

مجری طرح، اضافه کرد: روش‌های جدید غشا در زمینه تصفیه آب از راندمان بالاتری برخوردار بوده و چون در روش‌های غشایی از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود، در تصفیه‌خانه‌ها می‌توانند جایگزین واحدهای تصفیه‌کننده شده و پساب‌ها را به آب‌های پاک تبدیل کنند.

وی از استقرار پایلوت فرآیندهای غشایی MF، UF و RO در پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و یادآور شد: پس از اتمام مراحل فرآیندهای مورد نظر، ساخت هر یک از ماژول‌های غشایی در دستور کار قرار گرفت و اولین ماژول انتخابی، ماژول سیستم‌های UF است که غشای آنها بر پایه غشاهای پلیمری است و هم ‌اکنون آمادگی این را داریم که با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی غشاهای مورد نظر را در مقیاس صنعتی تولید کنیم.

رکابدار با اشاره به اینکه اولین ماژول کوچک در ابعاد صنعتی ساخته شده است، گفت: مدیریت پژوهش و فناوری به عنوان مرجع بالاتر این نمونه را تست کرده و نتایج را مورد تایید قرار داده است و امیدواریم این پروژه در سال 97 با عرض یک متر به صنعت ارائه شود.

مجری طرح با اشاره به کاربرد فرآیندهای غشایی، افزود: تصفیه فاضلاب‌های شهری، بهداشتی، صنعتی، جداسازی و بازیافت مواد باارزش از قبیل فلزات گران‌بها از فاضلاب‌های صنعتی و تصفیه فاضلاب‌های برخی واحدهای تولیدی، تصفیه فاضلاب‌های پالایشگاهی و پتروشیمی و بازیابی و استفاده از پساب در کشاورزی و حتی قابلیت تولید آب با کیفیت آب شرب را می‌توان با استفاده از این‌گونه غشاها انجام داد.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است