خانه اقتصادیگزارش و تحلیل پیش بینی کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی

پیش بینی کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
petrochemical industries

مرجع پلیمر در بازار ایران: با وجود رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا ، بهای بسیاری از پلیمرها در بازار آزاد رشد چندانی را تجربه نکرد. این وضعیت نشان می‌دهد بازار محصولات پتروشیمی به سمت یک عقب‌نشینی جدید متمایل شده و این به معنی آن است که حجم تولید نیز در صنایع پایین دستی محدود خواهد شد.

petrochemical industries

از سوی دیگر رشد مجدد قیمت دلار این نگرانی را ایجاد کرد که باز هم باید منتظر رشد قیمت‌های جدیدی باشیم و همین تقاضای موجود را هم محدود خواهد ساخت. این موارد در کل چهره روشنی از دورنمای بازار پلیمرها و حتی محصولات شیمیایی را ترسیم نمی‌کند مخصوصاً در وضعیتی که به روزهای پایانی سال نزدیک شده‌ایم و برخی از صنایع مصرف کننده این مواد اولیه قصد دارند تا حجم فروش خود را به صورت فصلی تقویت کنند.

فعالان بازار اعتقاد دارند که در صورت ادامه این وضعیت قیمت‌های تمام شده کالاها افزایش می‌یابد که نکته مثبتی برای کل بازار نیست. در هر حال بازار محصولات پتروشیمی هم با ابهام از دورنمای قیمتی رو به رو بوده و هم با کاهش حجم معاملات دست و پنجه نرم می‌کند که می‌تواند ابهام از عملکرد بازار را برجسته‌تر از قبل ترسیم کند.

در هفته گذشته ححجم معاملات پلیمرها در بورس کالا به 47 هزار و 400 تن رسید که کمترین حجم معاملاتی از اواسط مهرماه تاکنون است. این شرایط در حالی رخ داد که حجم عرضه‌ها افزایش یافته بود و شرایط مناسبی از لحاظ تنوع عرضه‌ها نیز به ثبت رسید. کاهش جدی تقاضا و کم رمقی واسطه‌گری و سفته‌بازی و حتی عقب‌نشینی خریداران واقعی در آمارهای معاملاتی هفته قبل مستتر است اگرچه رشد قیمت دلار و انتظار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید هم شاید بتواند در آینده این بازار نقش‌آفرینی کند. قیمت‌های موجود در بورس و بازار بالاست و همین واقعیت جذابیت چندانی را برای معامله گری فراهم نمی‌کند.

کاهش 13% حجم معاملات

در بازار محصولات شیمیایی هم شرایط به نسبت مشابه بازار پلیمرها تجربه شد و حجم معاملات با 13 درصد کاهش به نسبت هفته قبل از آن به نزدیکی 19 هزار و 200 تن رسید که کمترین رقم معاملات در 4 هفته اخیر بود. در این بازار نیز شاهد رشد حجم عرضه‌ها بودیم اگرچه تقاضا بیش از 18 درصد کاهش یافت.

ثبت معاملاتی کمتر از 50 هزار تن در بازار پلیمرها و همچنین داد و ستد کمتر از 20 هزار تن در بازار محصولات شیمیایی خود از لحاظ روانی به منزله رکوردی جدید محسوب می شود که در هر دو این بازارها چنین رویکردی در هفته قبل تجربه شد. به نظر می‌رسد تاکنون بازار به قیمت‌های بالای فعلی البته با اهرم قیمت دلار در بازار آزاد و نرخ‌های جهانی روی خوش نشان نداده است و کم رمقی نسبی معاملات را می‌توان یکی از خروجی‌های آن برشمرد. شاید نزدیکی به روزهای پایانی سال و ورود تقاضای فصلی برای برخی از گریدهای پلیمری و ترکیبات شیمیایی بتواند به ضعف نسبی در بازار پایان دهد.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است