خانه خبر تولید هيدروژل براي ترميم غضروف آسيب ديده

تولید هيدروژل براي ترميم غضروف آسيب ديده

توسط مدیر سایت
0 نظرات
hydrogel

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان دانشگاه صنعتي اميرکبير با استفاده از پليمر‌هاي کيتوسان، هيدروژل زيست سازگار براي ترميم غضروف‌هاي آسيب ديده در بيماران مبتلا به آرتروز توليد کردند.

مانا کاشي مجري تحقيق «طراحي و ساخت داربست رساناي اليگوميرول- کيتوسان براي مهندسي بافت غضروف» با اشاره به آمار بالاي مبتلايان به بيماري‌هاي مفصلي در ايران، گفت: بر اين اساس مهندسي بافت غضروف حائز اهميت است، زيرا در مهندسي بافت غضروف به مفصل آسيب ديده کمک مي‌شود تا خود را ترميم کند و بهبود يابد.

 

hydrogel

 

وي با اشاره به مطالعات انجام شده در زمينه افزود: در اين تحقيق از هيدروژل‌هاي قابل تزريق استفاده شده است که مزاياي فراواني دارد.

کاشي مهمترين ويژگي اين هيدروژل‌ها را غير تهاجمي بودن آن‌ها ذکر کرد و گفت: با تزريق اين هيدروژل‌ها به مفصل، مي‌توان اطمينان پيدا کرد که غضروف مفصلي بعد از چند ماه، به صورت اوليه باز مي‌گردد و مشکل برطرف خواهد شد.

مجري طرح افزود: براي تسريع فرآيند بهبود از پليمر‌هاي رسانا استفاده شد که تحريکات الکتريکي در بافت ايجاد کند و به روند ترميم سرعت بخشد.

وي با تأکيد بر اينکه هيدروژل ساخته شده به طور کامل با سلول‌ها سازگاري دارد و سميتي براي سلول‌ها ايجاد نخواهد کرد، گفت: هيدروژل توليد شده قابليت تزريق با سرنگ را دارد و در مدت يک ماه از بين مي‌رود تا جايش با بافت مفصل جايگزين شود ضمن آنکه پليمر رسانا و داربست آن در بدن تجزيه شده از اين رو مشکلاتي، چون بروز عفونت و پس زدن عضو وجود نخواهد داشت.

کاشي، هيدروژل ساخته شده را با استفاده از پليمر‌هاي کيتوسان عنوان کرد و افزود: در اين پژوهش سعي شد تا پليمر‌هاي رسانا با زنجير‌هاي کوچکتر ساخته شود که در اصطلاحات شيمي، «اليگومر» گفته مي‌شود و در نهايت هيدروژلي بهينه از ترکيب کيتوسان و اليگومر ساخته شد.

اين محقق دانشگاه صنعتي اميرکبير گفت: بخش پيچيده اين تحقيقات ساخت اليگومر است، زيرا اين ماده علاوه بر کوچک بودن زنجير‌هاي آن، بايد داراي فعاليت الکتريکي مناسب و سازگار با سلول‌ها باشد.

وي با اشاره به دستاورد‌هاي اين مطالعات افزود: داربست توليد شده در اين طرح براي کاربرد‌هاي مهندسي پزشکي (مهندسي بافت) به ويژه در حوزه ارتوپدي کاربرد دارد.

کاشي بررسي سلولي، قرار دادن داربست به همراه سلول در مجاورت تحريک‌هاي الکتريکي و مطالعه رفتار سلول‌هاي غضروف را از ديگر بخش‌هاي مطالعات اين طرح عنوان کرد.

وي ساخت آسان و سريع، قابل تزريق بودن، سازگاري سلولي و تخريب پذيري زيستي را از ويژگي‌هاي هيدروژل توليد شده ذکر کرد و افزود: تخريب پذيري زيستي اليگومر و ايجاد نشدن التهاب‌هاي ثانويه بعد از تخريب از جمله مزيت‌هاي رقابتي اين طرح در برابر نمونه‌هاي مشابه خارجي است.

اين محقق گفت: اين داربست در غضروف سازي براي بيماران مفصلي و آرتروزي کاربرد دارد.

اين مطالعات با هدايت و همکاري دکتر فتح الله مضطرزاده، دکتر حميد مباشري و دکتر الهه کوثري در دانشگاه صنعتي اميرکبير اجرايي شده است.

منبع: آریا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است