خانه خبر پلیمرهای مورد استفاده در چاپ سه بعدی

پلیمرهای مورد استفاده در چاپ سه بعدی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پرینت سه بعدی

به گزارش از دپارتمان مرجع پلیمردر بازار ایران به معرفی مواد پلیمری مورد استفاده در چاپ سه بعدی پرداختیم :

PLA

PLA یا یلی لاکتید اسید، نوعی پلی استر قابل ارتجاع در برابر حرارت است که از نوعی ماده ی گیاهی سازگار با محیط زیست ساخته شده است. لذا این ماده غیرسمی و بی خطر است.

رشته های PLA نسبتا محکم هستند اما در حرارت پایین ذوب می شوند. این عامل از جمله محدودیت های کاربردی آن محسوب می شود. اما از آنجایی که نیازمند صفحه ساخت گرم شده نیست، ماده انتخابی اکثر پرینترهای سه بعدی بشمار می آید.پلیمر چاپ

ABS

ABS یا اکریلو نیتریل بوتادین استایرن، ماده ای قابل ارتجاع بدست آمده از مواد نفتی است. ABS ماده‌ای پوک و فاقد شکل هندسی است از این رو دارای نقطه ذوب مشخصی نمی باشد و با افزایش دما صاف و صاف تر می‌شود. در برابر الکل و بسیاری از اسیدها مقاوم است ولی در استون حل می‌شود.

ABS ماده ای سبک است که در دمای بسیار بالا ذوب می‌شود و نسبت به PLA محکم تر است لذا پرینت آن نیز سخت است و اغلب، جزئیات سطح را به خوبی نشان نمی دهد.‌ این ماده خطرناک و ناسازگار با محیط زیست است. توصیه می شود با احتیاط و در محیطی که دارای تهویه مناسب است پرینت شود.

PVA

PVA یا پلى وینیل الکل، نوعی پلیمر مصنوعی حلال در آب است. در صنعت، این ماده در مصارف شیمیایی بکار می رود. این ماده زیست تجزیه پذیر و غیر سمی است. از آنجایی که این ماده در آب قابل حل است لذا در پرینت ساختارهای حفاظتی اشیایی که فاقد شکل هندسی منظم هستند، بکار می رود و به راحتی با یک  حمام آب گرم از آن جدا می شود.

TPE

TPE یا ترموپلاستیک الاستومر ،ترکیبی از پلیمرهایی با خواص ارتجاعی و لاستیکی می باشد.TPE  صاف، انعطاف پذیر و حتی دارای خاصیت فنری است.

در پرینت سه بعدی هر جا که ویژگی انعطاف پذیری و استحکام همزمان مد نظر باشد، از مواد TPE استفاده می شود. بعضی برندهای الاستومرهای نرم، به خاطر نیاز به دمای بالا، فرایند پرینت دشواری دارند در حالی که در دسته ای دیگر از برندها، پرینت مواد در دمای نرمال ABS نسبتا آسان است.

PC

PC یا پلی کربنات نوعی پلیمر مصنوعی شفاف و بسیار محکم است. این ماده کاربردهای گسترده ای دارد، در ساخت  پنجره های اطاق خلبان موشک های جنگنده گرفته تا مخزن های خنک کننده آب از آن استفاده می شود.

این ماده همانند صفحات فلزی(حلبی) حتی پس از سرد شدن نیز قابل انعطاف و شکل پذیری است. سفت و محکم بودن این ماده، آن را مناسب جهت استفاده در پرینت های سه بعدی کرده است. توصیه می شود در مکانی که دارای تهویه مناسب است پرینت شود. دمای ذوب مطلوب در برندهای مختلف، متفاوت است.

PC-ABS

PC-ABS ماده‌ای قابل ارتجاع ترکیبی است که استحکام PC و انعطاف پذیری رشته های ABS را یکجا دارا می باشد. استحکام بالای این ماده آن را به پرکاربردترین ماده در صنعت تبدیل کرده است. بعنوان مثال در ساخت قطعات وسایل نقلیه کاربرد زیادی دارد. به طور کلی در ساخت قطعاتی که باید استحکام بالایی داشته باشند PC ABS   پیشنهاد می‌شود.

NYLONE

نایلون یک پلیمر قابل ارتجاع مصنوعی بسیار رایج است که به تازگی در صنعت پرینت های سه بعدی بکار گرفته شده است. نایلون ماده ای سخت، محکم و انعطاف پذیر است اما از آنجایی که برای ذوب به دمایی بسیار بالا و برای افزایش قدرت چسبندگی به سیستم خنک کننده خارجی نیاز دارد، بکارگیری آن کمی مشکل شده است. از دیگر ویژگی ها نایلون می‌توان به قابلیت رنگ پذیری و تولید اشیای رنگی اشاره کرد.

PET

PET  یا پلى اتیلن ترفتالات (که بعنوان یک پلی استر شناخته شده است)پلیمریست که تقریبا در همه جا کاربرد دارد. از تولید منسوجات  و شیشه سازی گرفته تا پوشش های فضایی مقاوم در برابر گرما و بادبان ها از آن استفاده شده است. رشته های PET  اغلب شفاف هستند اما برخی برندها نمونه های رنگی براق را نیز ارائه کرده اند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است