خانه خبر ساخت مخازن کامپوزیتی برای فضاپیماهای ناسا توسط شرکت بوئینگ

ساخت مخازن کامپوزیتی برای فضاپیماهای ناسا توسط شرکت بوئینگ

توسط مدیر سایت
0 نظرات
ناسا

دپارتمان علمی مرجع پلیمر در بازارایران: سالهاست که در بخش های مختلف صنعت هوا فضا از کامپوزیت ها استفاده میگردد. به عنوان مثال تاکنون در جت های جنگنده هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای تجاری (هواپیماهای حامل مسافر و کالا) از کامپوزیتها استفاده شده است. اما هنوز در بخش های دیگر این صنعت برای استفاده از این مواد نوین پتانسیل زیادی وجود دارد. ده ها سال بود که برای پرتاپ موشک از مخازن سوخت (مخزن پیشران) فلزی استفاده می شد.

سبک سازی با کامپوزیتها

اگرچه مخازن سوخت فلزی در برابر شرایط متغیر فضا (جاذبه، فشار، دما و غیره) به خوبی مقاومت میکنند اما بعلت وزن زیاد بهتر است که با مواد سبک تری نظیر کامپوزیتها جایگزین شوند.nasacompisite

شرکت هواپیماسازی بوئینگ که در جهان بعنوان یکی از مشتریان بزرگ صنعت کامپوزیت شناخته می گردد، به اتفاق محققان ناسا یک مخزن پیشران بسیار بزرگ کامپوزیتی تولید کرده است که قطر آن 5/5 متر است. مخازن سوخت فضاپیماها باید بتوانند شرایط آب و هوائی دشوار موجود در فضا نظیر دما و فشار بالا را به خوبی تحمل کنند.

این مخزن جدید در اواسط سال 2014 میلادی در مرکز پروازهای فضائی مارشال (واقع در ایالات آلاباما، آمریکا) مورد آزمایش قرار گرفت و مشخص شد که میتواند با پیشران های فلزی موجود رقابت نماید. به این ترتیب مهندسان شرکت بوئینگ و محققان ناسا امیدوار شدند که در آینده تلاش ها و فداکاری های آنها صنعت هوافضا را به طور قابل توجهی دگرگون خواهد ساخت.

مخزن کامپوزیتی مذکور از نمونه های فولادی رایج ارزان تر است ضمن اینکه وزن آن 30 درصد کمتر میباشد و در هزینه تولید آن 25 درصد صرفه جویی شده است.

اگرچه قبلاً نیز دانشمندان و مهندسان ناسا بارها در برنامه های فضائی خود از کامپوزیت ها بهره برده بودند، اما تولید قطعات مهمی نظیر مخازن پیشران کامپوزیت نشان داده است که هنوز در صنعت هوافضا برای استفاده از کامپوزیت ها پتانسیل زیادی وجود دارد. البته برای اینکه بتوان از تمام این پتانسیل استفاده نمود لازم است که مواد و فرآیندهای تولید پیشرفته تری به کار گرفته شوند.

منبع: compositesworld

 

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است