خانه تکنولوژي راهکارهای علمی جدید، فرآیند بازیافت ضایعات پلاستیکی را ساده‌تر می کنند

راهکارهای علمی جدید، فرآیند بازیافت ضایعات پلاستیکی را ساده‌تر می کنند

توسط مدیر سایت
0 نظرات
جداسازی پلاستیک

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از ایرنا: در واقع تولید انواع جدید پلاستیک با قابلیت بازیافت و همچنین شناسایی راهکارهای موثر برای بازیافت ضایعات پلاستیکی موجود که تنها با انجام تحقیقات علمی امکانپذیر است، در کنار یکدیگر می‌توانند زمینه‌ساز رفع مشکلات ناشی از انباشت پلاستیک در طبیعت و بهره‌برداری از درآمدهای بالقوه این کار شود.

جداسازی پلاستیک

در تحقیقات اخیر به استفاده از روش‌های شیمیایی بازیافت باصرف انرژی کمتر، به منظور اجرای یک فرآیند بازیافت سازگاری با محیط زیست توجه شده است. مواد جایگزین پلاستیک به آرامی وارد بازار می‌شوند و در نتیجه بهترین راهکار رهایی از آثار نامطلوب انباشت ضایعات پلاستیکی، توسعه روش‌های بازیافت موثرتر است. در واقع بهبود روش‌های بازیافت ضایعات پلاستیکی موجود، دارای اولویت بسیار بالایی است.

در این تحقیقات سه اولویت اصلی محققان در رابطه با روش‌های بازیافت پلاستیک بیان شده است:

– با توجه به این که پلیمرها دارای مولکول‌های بزرگی هستند، پس از ذوب شدن این مواد به سادگی با هم ترکیب نمی‌شوند و مانند آب و روغن در لایه‌های مجزا قرار می گیرند. برای بازیافت ضایعات پلاستیکی یا باید انواع پلاستیک تفکیک شوند که مستلزم صرف هزینه و زمان اضافی است، یا باید راهکارهای مناسبی برای بازیافت همزمان تمام انواع پلاستیک مورد استفاده قرار گیرد. بنابر این شناسایی روش‌هایی برای بازیافت همزمان انواع پلاستیک، اولویت بالایی دارد.

  • برای بازیافت شیمیایی از یک کاتالیزور به منظور شکستن ساختارهای پیچیده پلیمرها به ساختارهای ساده‌تر استفاده می‌شود. این فرآیند مستلزم صرف انرژی زیادی است. بنابر این یکی از اولویت‌های مهم محققان شناسایی کاتالیزورهای موثرتر و کارآمدتر است.
  • بخش عمده ضایعات پلاستیکی که اکنون بازیابی می شود، از جنس پلی اتیلن ترفتالات و پلی اتیلن است. بنابر این توسعه روش‌های بازیافت برای سایر انواع پلاستیک نیز دارای اولویت است.
    در پایان این تحقیقات محققان توسعه روش‌های علمی جدید که در حال حاضر موضوع فعالیت بسیاری از محققان در سراسر جهان است، به زودی منجر به ابداع روش های بسیار موثرتر و کارآمدتر بازیافت ضایعات پلاستیکی می‌شود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

مترجم: سپیده کاشانی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است