محصولات پلیمری
بررسی روند قیمتی شاخص دلار، نفت و نفتا

طی یک هفته گذشته بهای دلار با افزایشی ۶/ ۰ درصدی همراه شد و با بهای ۴۰ هزار و ۳۹۷ ریال خود‌نمایی کرد. البته این در حالی بود که این شاخص در اولین روز هفته با افتی ناچیز همراه شد که افزایش عرضه از سمت صراف‌ها همچون سرعت‌گیری برای این جهش که از ابتدای آبان ماه استارت خورده بود، به شمار می‌آمد. علاوه بر این مساله کاهش تقاضای زائران کربلا با خروج تدریجی آنها از جمله دلایل افت ناچیز این شاخص است.در لحظه تنظیم این گزارش نفت خام آمریکا با قیمت ۵۵ دلار و ۶۴ سنت روبه‌رو‌ شد که بررسی‌ها نشانگر آن است که این شاخص با رشدی ۲۲/ ۳ درصدی طی هفته گذشته همراه بوده است.شاخص نفت خام برنت هم افزایشی ۷۰/ ۲ درصدی را در هفته گذشته تجربه کرد و با بهای ۶۲ دلار و ۷ سنت در لحظه تنظیم این گزارش به کار خود ادامه داد.

این هفته چهارمین هفته‌ای است که بازار طلای سیاه با رشد قیمت‌ها همراه بوده است. تداوم رشد تولیدات نفت آمریکا، رسیدن به ۵۵/ ۹ میلیون بشکه در روز در کنار پیش‌بینی گلدمن ساکس از رسیدن تولیدات آمریکا به ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز بازار این کالای استراتژیک را با تردیدهایی همراه ساخته است. در کنار این موضوع چشم‌انداز رشد تقاضای چین نیز از دیگر عوامل حمایت از رشدبهای نفت است.دنباله‌روی بهای نفتا از طلای سیاه نیز سبب شد که این کالای استراتژیک هم با افزایشی ۶۹/ ۹ درصدی همراه شود و در لحظه تنظیم این گزارش بهای ۵۶۹ دلار و ۱۳ سنت را به خود اختصاص دهد.نکته قابل ذکر درخصوص نفتا این است که در ماه ژوئن سال ۲۰۰۸ این محصول به بالاترین سطح خود یعنی یک هزار و ۱۸۰ دلار و ۴۷ سنت رسید و در دسامبر سال ۲۰۰۵ کمترین مقدار یعنی ۱۹۳ دلار و ۳۶ سنت را به خود اختصاص داد. مقایسه این ارقام با رقم فعلی نفتا نشانگر این موضوع است که در وضعیت قیمت متعادلی به سر می‌برد.

تغییرات قیمتی محصولات پلیمری

با توجه به جدول قیمتی اعلام شده بیشترین افزایش قیمتی مربوط به پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن، سردمدار رشد قیمتی است که با افزایش ۴/ ۰ درصدی نسبت به هفته گذشته همراه بوده و با قیمت ۵۲ هزار و ۵۳۵ ریال در هر کیلوگرم اعلام قیمت شده است.پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن از جمله کالاهایی است که تقاضای همیشگی برایش وجود داشته و دارد. در این میان حمایت‌هایدولت در بخش آب و در بخش کشاورزی از جمله مهم‌ترین دلایل رشد این محصول در مقاطعی از زمان است که در شرایط فعلی به نظر می‌رسد این گمانه‌زنی واقعیت داشته باشد.پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی در نقطه مقابل این محصول قرار گرفته است و با کاهشی ۳/ ۴ درصدی مواجه و در نهایت با بهای هزار و ۶۴۳ ریال رقم خورده است.

بررسی روند بازارهای داخلی محصولات پلیمری

محصولات پلیمری در بازار آزاد با افت قیمت همراه بودند و جهت‌گیری منفی را تجربه کردند که از جمله مهم‌ترین دلایل این امر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به‌رغم اینکه طی هفته گذشته قیمت نفت و نفتا با جهش و رشد همراه بود، شاهدیم برخی از محصولات پلیمری با کاهش قیمت همراه بودند که این امر نشانگر یک ابهام است که به نظر می‌رسد برتری عرضه بر تقاضا در کنار بالا بودن موجودی انبارها مهم‌ترین دلیل این امر است.
  • کوچ متقاضیان از بازار داخلی به بورس کالای ایران موضوع دیگری است که این مساله نشانگر جذابیت قیمتی در بورس کالای ایران است. این امر حاکی از آن است که قیمت تمام‌شده در بورس کالای ایران بهتر از قیمت تمام شده در بازار آزاد است.
  • با توجه به تغییر فصل، تقاضا هم تغییر می‌کند؛ به این معنا که با توجه به فرا‌رسیدن فصل سرما استفاده از برخی گریدها زیاد می‌شود و در عوض تقاضا برای برخی از محصولات کاهش می‌یابد و در مدت زمان کوتاهی میان دو فصل مقدار تقاضا کاهش می‌یابد.
  • علاوه بر تمام این عوامل به نظر می‌رسد قیمت‌های بازار داخلی تحت تاثیر روند غالب بر بازار جهانی مسیری نزولی را انتخاب و در پیش گرفتند.
مروری بر  بازار‌ جهانی

پلی‌پروپیلن: پلی‌پروپیلن به‌عنوان یکی از محصولات مهم در تولید محصولات صنایع پایین دستی هفته‌های اخیر با افت قیمتی در بازار‌های آسیایی به خصوص چین همراه است و این در حالی است که طی هفته گذشته در بیشتر روزها با افت قیمت همراه بوده است.

گزارش پلتس حاکی از آن است که قیمت این محصول در cfr شرق دور آسیا ۱۰ دلار در هر تن و قیمت‌های داخلی چین ۲۵۰یوان در هر تن کاهش را تجربه کرده و به گفته کارشناسان علت این امر بالا بودن موجودی انبارها است و به نظر می‌رسد تولید‌کننده‌ها در این مناطق به اندازه کافی پلی‌پروپیلن دارند.

در کنار این موضوع می‌توان به جهش بهای پلی‌اتیلن سنگین اشاره کرد که به بیشترین مقدار خود طی ۲۷ ماه گذشته رسیده است که عرضه‌های محدود این محصول از سمت خاورمیانه به بازارهای جهانی به خصوص در بازار چین از جمله مهم‌ترین‌ دلایل این اتفاق است.

قیمت آتی پلیمرها در بورس کالای دالیان چین در سوم نوامبر با افزایش روبه رو شد. به این ترتیب قیمت آتی پی‌وی‌سی برای تحویل در ماه ژانویه با ۲ دلار افزایش با رقم ۸۱۵ دلار در هر تن در تاریخ جمعه سوم نوامبر بسته شد. حجم معامله این کالا ۳۲۶ هزار و ۴۵۶ تن بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد