خانه علمی پژوهشی استفاده از DNA برای ساخت مواد جدید

استفاده از DNA برای ساخت مواد جدید

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پلیمر dna

مرجع پلیمر در بازار ایران: دانشمندان موسسه تحقیقاتی «اسکریپز» در آمریکا موفق به توسعه روش جدیدی شدند که می‌توان با استفاده از DNA مواد جدیدی تولید کرد.

 پلیمر dna
ساخت مواد جدید از DNA

شیمیدانان موسسه تحقیقاتی اسکریپز رویکرد جدیدی را برای ساخت مواد جدید از DNA ابداع کرده‌اند. فلوید رامزبرگ و تینگجیان چن با استفاده از پیشرفت‌های اخیر در تکنیک‌های ویرایش ژنتیکی توانستند در نوکلوئیدهای DNA تغییرات شیمیایی ایجاد کنند تا مواد با کیفیتی تولید کنند که در زمینه پزشکی مفید واقع می‌شوند.

پیش از این آزمایشگاه «رامبزبرگ» موفق به تولید آنزیم پلیمر DNA مصنوعی شده بود که DNAها را به روش استاندارد از پلیمرها کپی می‌کرد. اما این‌ بار دانشمندان تنها با ضمیمه کردن فلور و متوکسی به قسمت پشتی قند نوکلوئیدها موفق به اعمال تغییرات در DNA شدند. این مطالعه جدید، چندین تغییر جدید را نیز اعمال کرده است که هرکدام کاربردهای منحصر به‌فرد خود را دارند.

یکی از تغییرات ایجاد شده توسط شیمیدانان، افزودن یک گروه آزیدو به DNA بود. محققان با استفاده از یک سری تکنیک به نام «شیمی کلیک» توانستند مولکول‌های مختلفی را از طریق گروه آزیدو به DNA متصل کنند.

دانشمندان با استفاده از یک روش پیشرفته، چندین رشته DNA را به یک رشته مرکزی که توسط گروه آزیدو تغییر کرده بود، چسباندند. سپس این DNA با به کارگیری روشی به نام «واکنش زنجیره پلیمری» تقویت شد و هنگامی که ساختار حاصل‌شده با آب تماس پیدا کرد به شکل یک هیدروژل درآمد. محققان انتظار تشکیل این هیدروژل را نداشتند.

هیدروژل کاربردهای زیادی، از دارورسانی گرفته تا کشت سلول‌ها در محیط سه‌بعدی آزمایشگاه، دارد. هرچند تولید آنها به یک روش کنترل‌شده بسیار دشوار است. تکنیک‌هایی که در موسسه تحقیقاتی اسکریپرز در حال توسعه هستند، می‌تواند این فرآیند را راحت‌تر کند.

دانشمندان قصد دارند تغییرات DNA بیشتری اعمال کنند تا فرآیند تکثیر با استفاده از پلیمر راحت‌تر شود.

منبع: آنا – مترجم هانا حیدری

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است