خانه تکنولوژي روش جدید نانوچاپ برای تولید الگوهای ضدجعل

روش جدید نانوچاپ برای تولید الگوهای ضدجعل

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Nano Print anti fraud
مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان دانشگاه گلاسکو موفق به ارائه روش نانوچاپی شدند که با استفاده از آن می‌توان محصولات مختلفی نظیر ادوات ذخیره اطلاعات، تصاویر دیجیتال و الگوهای ضدجعل ایجاد نمود.
با این روش جدید می‌توان دو تصویر کاملاً مختلف اما با جزئیات بالا روی سطح ایجاد کرد؛ کاری که محققان معتقداند پیش از این انجام نشده‌است. پژوهشگران این پروژه فیلترهای رنگی پلاسمونیک نانومقیاس ویژه‌ای را توسعه دادند که با توجه به جهت‌گیری نوری که روی آنها تابیده می‌شود، می‌توانند رنگ‌های مختلفی را به نمایش بگذارند.
Nano Print anti fraud
روش جدید نانوچاپ
السادر کلارک از محققان این پروژه می‌گوید: «ما در این پروژه دریافتیم که اگر از برجستگی‌های دندانه‌ای روی فیلم آلومینیوم به‌عنوان پیکسل استفاده کنیم، رنگ به وجود آمده وابسته به پلاریزاسیون است؛ بنابراین به ما امکان می‌دهد تا از یک پیکسل، دو رنگ مختلف به‌دست آوریم. در این فناوری این امکان وجود دارد که ما مشخص کنیم چه رنگی با تابش‌های مختلف به سطح ایجاد شود که با تغییر شکل و ابعاد دندانه‌های نانومقیاس روی سطح، توانستیم رنگ‌های مختلف با قدرت تفکیک بالا ایجاد کنیم.»
براساس اظهارات محققان این پروژه، این فناوری می‌تواند منجر به چاپ با قدرت تفکیک بالاتری نسبت به روش‌های چاپ رایج شود. برای مثال، اگر یک صفحه مجله رنگی دارای 300 رنگ در هر اینچ است، با این روش می‌توان به قدرت تفکیک 100 هزار DPI رسید. این گروه در حال کار روی این فناوری هستند تا این رقم را به 1.46 گیگابایت در هر سانتیمتر مربع برسانند.
این فناوری کاربردهای متعددی دارد؛ برای مثال از آن می‌توان برای ایجاد الگوهای ضدجعل در اسکناس‌ها استفاده کرد. درصورت استفاده از چاپ تصاویر با 100 هزار DPI، جعل اسکناس‌ها به شدت دشوار می‌شود. از سوی دیگر، رنگ‌ها درصورت قرار گرفتن در معرض تابش شدید، دچار کم‌رنگی نمی‌شوند.

اگر بتوان در یک سانتیمتر مربع1.46 Gb رنگ قرار داد، میزان ذخیره اطلاعات روی یک برگA4، بیش از 900 Gb خواهد شد.

نتایج این پروژه در نشریه Journal of Advanced Functional Materials به چاپ رسیده است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است