خانه خبر کاهش ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، مطالبه فعالان محیط‌زیست

کاهش ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، مطالبه فعالان محیط‌زیست

توسط مدیر سایت
0 نظرات
plastic container
مرجع پلیمر در بازار ایران:  تلاش برای حذف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تجدیدناپذیر گرچه در ایام محرم در راس فعالیت‌های تشکل‌های زیست‌محیطی قرار می‌گیرد اما با به پایان رسیدن ایام عزاداری این تلاش‌ها کمرنگ می‌شود و کم‌کم رنگ فراموشی می‌گیرد.

حسين عبيري، فعال محيط‌زيست كه طي 10 سال گذشته به‌طور مستمر در اين عرصه فعاليت كرده است با بيان اين مطلب به همشهري گفت: در دهه اول محرم امسال به‌ويژه در روزهاي تاسوعا و عاشورا، فعالان محيط‌زيست در اكثر نقاط كشور با پوشيدن كاورهايي كه روي آنها شعارهاي زيست‌محيطي نوشته شده بود كوشيدند با آموزش چهر‌ه‌به‌چهره مردم را نسبت به پيامدهاي ناگوار استفاده از ظروف پلاستيكي تجديد‌ناپذير يكبار مصرف آگاه كنند.

به گفته اين فعال محيط‌زيست، فعالان محيط‌زيست با حضور در مراسم عزاداري و با توزيع كيسه‌هاي زباله و جمع‌آوري اين كيسه‌ها در بسياري از مناطق مانع از رها كردن ظروف يكبار مصرف پلاستيكي در معابر و نهرهاي آب در سطح شهر و روستا شدند، اما اين تلاش‌ها براي دستيابي به هدف نهايي يعني حذف اين ظروف كافي نيست و ضروري است سازمان محيط‌زيست بيش از پيش به اين مسئله ورود كند.

حذف و كاهش توليد زباله در سراسر كشور

عبيري با اشاره به اينكه عيسي كلانتري، رياست سازمان محيط‌زيست در مصاحبه‌هاي اخير خود گفته است «يكي از نخستين اهداف و ماموريت مهم بنده در سازمان حفاظت محيط‌زيست، حذف و كاهش توليد زباله در سراسر كشور به‌ويژه زباله‌هاي شمال است» يادآور شد: طي 10 سال گذشته هر گاه با مردم گفت‌وگوي رودررو داشتيم و از آنها خواستيم كه به فعالان محيط‌زيست براي كاهش ظروف يكبار مصرف پلاستيكي كمك كنند، اين سؤال را مطرح كردند كه چرا مسئولان دولتي براي كاهش توليد اين ظروف و خارج كردن آنها از دسترس مردم كاري نمي‌كنند؟

او گفت: فعالان محيط‌زيست در حالي هر ساله براي كاهش و حذف ظروف يكبار مصرف پلاستيكي تلاش مي‌كنند كه با وجود پيگيري‌ها فراوان براي به‌دست آوردن آمار توليد سالانه اين محصولات، وزارت نفت و وزارت صنايع هنوز آماري را در اين زمينه منتشر نكرده و اين درخواست فعالان محيط‌زيست را بي‌پاسخ گذاشته است.

عبيري با بيان اينكه سازمان حفاظت محيط‌زيست به‌عنوان تنها نهاد نظارتي بر حفظ محيط‌زيست كشور، بايد بر امور توليد زباله‌هاي مختلف نظارت جدي داشته باشد، گفت كه اگر اين سازمان مصمم به كاهش توليد زباله به‌ويژه زباله‌هايي چون ظروف پلاستيكي يكبار مصرف است ضروري است به اين موضوع ورود جدي داشته باشد و در گام نخست ميزان آمار توليدي مواد پلاستيكي توسط پتروشيمي‌ها را اعلام كند.

به باور اين فعال محيط‌زيست، انتظار آن است كه سازمان حفاظت محيط‌زيست با فراهم‌كردن سازوكاري، از وزارتخانه‌هاي نفت و صنايع بخواهد كه نخست مشخص كنند براي توليد انواع ظروف يكبار مصرف پلاستيكي و نيز انواع بطري‌هاي پلاستيكي و كيسه نايلكسي، سالانه چه مقدار مواد نفتي در اختيار پتروشيمي‌ها قرار مي‌گيرد؟ علاوه براين، سالانه چه ميزان يارانه براي توليد اين ظروف پرداخت مي‌شود؟

عبيري در ادامه گفت: از آنجا كه زباله‌هاي پلاستيكي رها شده در طبيعت عمر طولاني دارد و به‌سختي تجزيه مي‌شود ضروري است وزارت نفت و صنايع ضمن اعلام ميزان سرانه مصرف مواد پلاستيكي در كشور اعلام كنند كه آيا استانداردي در اين زمينه وجود دارد؟ به گفته وي، تدوين استاندارد و لازم‌الاجراشدن آن براي بازيافت و جمع‌آوري مواد پلاستيكي توليد شده در كشور نقشي كارساز دارد. همچنين تعيين سازمان و نهادي مشخص براي نظارت بر روند اجراي اين استاندارد مي‌تواند در كاهش زباله‌هاي پلاستيكي يكبار مصرف موثر باشد.

منبع: همشهری

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است