آمارها نشان می‌دهد در این بازه زمانی از میان ۲۹ محصول منتخب صنعتی، ۲۰ محصول با افت تولید روبه‌رو بوده‌اند. از سوی دیگر گروه «معدن و صنایع معدنی» نیز که سال گذشته را با افت تولید در بیشتر محصولات منتخب سپری کرده بود، براساس داده‌های آماری در سال‌جاری وارد فاز رونق تولید شده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در چهارماه منتهی به تیر سال‌جاری، از بین ۱۳ محصول منتخب معدنی تولید ۹ محصول سیر صعودی داشته است. از سوی دیگر ارزیابی محصولات منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» نیز حاکی از آن است که از مجموع ۱۳ محصول منتخب، تنها یک محصول افت تولید را در چهارماه منتهی به تیرماه تجربه کرده و تولید سایر محصولات روند مثبتی را طی کرده‌اند.

رشد تولید در 29 محصول

آمارهای اعلام شده بیانگر آن است که در چهارماه منتهی به تیر سال‌جاری از مجموع ۵۵ کالای منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی، ۱۶ محصول منتخب صنعتی از مجموع ۲۹ محصول رشد تولید را تجربه کرده‌اند و بیشترین تولید به پنج محصول صنعتی «اتوبوس و مینی‌بوس»، «کمباین»، «دوده»، «ماشین لباسشویی » و «انواع کاغذ» اختصاص داشته است. این در حالی است که پنج محصول منتخب صنعتی «الیاف اکریلیک»، «کولرآبی»، «وانت»، «نئوپان» و «داروی انسانی» به‌ترتیب بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند. آمار اعلام شده درخصوص معدنی‌ها نیز بیانگر آن است که از میان ۱۳ کالای منتخب معدنی و صنایع معدنی در چهارماه منتهی به تیرماه ۹ محصول منتخب رشد تولید را ثبت کرده‌اند. براین اساس پنج محصول منتخب معدنی «شیشه‌جام»، «چینی بهداشتی»، «کاشی»، «کنسانتره زغال‌سنگ» و «فولادخام» بیشترین رشد تولید و چهار محصول «کاتد مس»، «ظروف شیشه‌ای»، «شمش آلومینیوم» و «سیمان» بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند. از میان محصولات پتروشیمی نیز به تفکیک محصولات «شیمیایی و پلیمری»  درمجموع یک محصول پلیمری افت تولید را تجربه کرده، که با این شرایط می‌توان گفت این گروه چهارماه نخست سال جاری را با رشد آغاز کرده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد در چهارماه ابتدای امسال، یک‌هزار و ۶۵۸ فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال‌گذشته افزایش ۹/ ۵ درصدی درتعداد و ۲/ ۳ درصدی در سرمایه و همچنین افزایش ۴/ ۱۳ درصدی در اشتغال را نشان می‌دهد. براساس این گزارش تعداد پروانه بهره‌برداری صادرشده در چهار ماه اول امسال، یک هزار و ۶۵۸ فقره با سرمایه‌گذاری به‌میزان حدود ۹۹ هزار و ۶۰ میلیاردریال بود که این رقم برای ۲۷ هزار و ۶۷۶ نفر شغل ایجاد کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعدادی ۹/ ۵ درصد و از لحاظ سرمایه مجوز ۲/ ۳ درصد رشد داشته است. همچنین میزان اشتغال به وجود آمده در این مدت نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ برابر با ۴/ ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده است. مجوزهای صادره در چهارماه ابتدای سال جاری در حالی است که در مدت مشابه سال قبل یک‌هزار و ۵۶۶ پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۹۵ هزار و ۹۷۵ میلیاردریال و اشتغال‌زایی ۲۴ هزار و ۴۰۰ نفر صادر شده بود. ارزیابی‌ها بیانگر این موضوع است که بیشترین تعداد پروانه بهره‌برداری صادره در بین استان‌های کشور مربوط به «استان تهران» با ۱۵۷ فقره بوده است.

این تعداد پروانه بهره‌برداری با سرمایه پنج‌هزار و ۴۰۰ میلیاردریال زمینه اشتغال برای دو هزار و ۲۵۳ نفر را به وجود آورده است. همچنین کمترین تعداد پروانه بهره‌برداری با ۷ فقره به استان‌های «خراسان جنوبی» و «کهگیلویه و بویراحمد» تعلق گرفته است. از سوی دیگر بالاترین میزان سرمایه‌گذاری مندرج در پروانه‌های بهره‌برداری صادره را «استان خراسان رضوی» به‌میزان حدود ۱۵ هزار و ۶۱۰ میلیاردریال با سهم ۱۶ درصدی به خود اختصاص داد و بالاترین اشتغال ایجاد شده مربوط به استان اصفهان با سه‌هزار و ۱۷۱ نفر بوده است. در این استان ۱۵۱ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه مجوزی نزدیک به پنج هزار و ۳۲۰ میلیاردریال صادر شد. تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادرشده در خراسان‌رضوی هم ۶۵ فقره است که برای یک‌هزار و ۷۹۲ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است. همچنین براساس آمارها متوسط سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک واحد در این دوره ۶۰ میلیاردریال بود. داده‌های آماری نشان می‌دهد پروانه‌های بهره‌برداری صادره در چهارماه اول امسال، شامل ۹۱۰ فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی با سرمایه مجوز حدود ۶۲ هزار و ۹۵۸ میلیاردریال و ۷۴۸ فقره پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای با سرمایه‌گذاری حدود ۳۶ میلیارد و ۱۰۲ میلیارد ریال بوده است. میزان اشتغال مجوز پروانه‌های بهره‌برداری توسعه‌ای ۱۰ هزار و ۹۲۲ نفر و اشتغال‌زایی پروانه‌های ایجادی ۱۶ هزار و ۷۵۴ نفر برآورد شده است. از سوی دیگر ارزیابی‌ها نشان می‌دهد جوازهای تاسیس صنعتی صادر شده در چهارماه امسال از لحاظ تعدادی ۹/ ۸ درصد و از لحاظ اشتغال ۳/ ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ رشد داشته‌اند. این در حالی است که رشد ۵/ ۳۱ درصدی تعداد پروانه‌های اکتشاف در چهارماه ۹۶ نیز قابل توجه بوده است.

آمارها بیانگر این موضوع است که در چهارماه ابتدای امسال پنج‌هزار و ۳۶۶ جواز تاسیس صنعتی صادر شده که باتوجه به صدور چهارهزار و ۹۲۹ جواز در مدت مشابه سال ۹۵، تعداد جواز تاسیس صنعتی در چهار ماه امسال رشد ۹/ ۸ درصدی تجربه کرده است. همچنین اشتغال جوازهای تاسیس صادره در چهارماه اول ۹۶ حدود ۱۲۰ هزار و ۷۲۸ نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳/ ۶ درصد رشد داشته‌اند. میزان اشتغال جوازهای تاسیس صادره در چهارماه اول سال ۹۵ نیز حدود ۱۱۳ هزار و ۵۶۹ نفر بوده است. از سوی دیگر در بخش معدن نیز تعداد پروانه‌های اکتشاف صادر شده در چهارماه اول امسال با رشد ۵/ ۳۱ درصدی روبه رو بوده است و در این مدت ۲۸۴ پروانه اکتشاف صادر شد و در چهار ماه سال گذشته ۲۱۶ پروانه اکتشاف صادر شده بود. در بخش مجوزهای صنفی صادر شده نیز در چهارماه ابتدای امسال رشد ۸/ ۴ درصدی ثبت شده است. در این بخش در چهار ماه ابتدای امسال برای ۸۵ هزار و ۸۹۴ واحد صنفی مجوز صادر شد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۸۱ هزار و ۹۵۵ فقره بود.

منبع: دنیای اقتصاد