خانه علمی پژوهشی تولید مواد ترمیم کننده دندان و استخوان با ضایعات زیستی توسط محققان داخلی

تولید مواد ترمیم کننده دندان و استخوان با ضایعات زیستی توسط محققان داخلی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Bone problem

مرجع پلیمر در بازار ایران: جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی عبدالرضا سیمچی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و علم مواد موفق به استخراج و فرآوری هیدروکسی آپاتیت نانومقیاس با اندازه و مورفولوژی کنترل شده از ضایعات زیستی و منابع طبیعی در دمای پایین با قابلیت استفاده در مهندسی بافت استخوان و مواد پرکننده دندان شدند.

عبدالرضا سیمچی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص این طرح گفت: استخراج هیدروکسی آپاتیت از ضایعات زیستی (مانند استخوان گاو و ماهی) در دمای بالا (۱۲۰۰-۶۰۰ درجه سانتیگراد) به منظور حذف کلاژن و مواد حساسیت زا و استفاده مجدد آن برای درمان آسیب های وارده به دندان و استخوان انسان سال ها است که به مرحله عمل رسیده و در این زمینه مطالعات گسترده ای انجام شده است.

وی افزود: یک مشکل اساسی که برای استخراج هیدروکسی آپاتیت در دمای بالا وجود دارد، از بین رفتن شکل، ساختار و خواص زیستی آن است. بررسی ساختار هیدروکسی آپاتیت استخوان و دندان با کمک میکروسکوپ الکترونی نشان داده است که این ماده به شکل نانومیله های سوزنی است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در حالیکه حرارت دادن در دمای بالا این ساختار را از بین برده و آنها را تبدیل به ذرات درشت تر می کند که دیگر خواص قبلی خود را نخواهند داشت.

سیم چی عنوان کرد: بنابراین سعی گروه تحقیقاتی مواد پیشرفته و نانومتری (CNAM) برآن شد تا این ماده ارزشمند و پرکاربرد را با حفظ خواص شیمیایی، ساختاری و زیستی از ضایعات زیستی در دمای پایین استخراج و فرآوری کنند که چنین موفقیتی در سال های اخیر حاصل شد.

فاطمه مهندس پژوهشگر پسا دکتری دانشگاه صنعتی شریف نیز در این خصوص گفت: در این طرح ما موفق به استخراج و فرآوری نانوساختارهای هیدروکسی آپاتیت از ضایعات زیستی بر پایه روش های شیمیایی- حرارتی در دمای پایین، شده ایم.

وی افزود: مطابق این روش ها، علاوه بر حذف مواد آلرژی زا و ترکیبات آلی از ضایعات زیستی، ساختار و خواص هیدروکسی آپاتیت حفظ شده است و محصولات دارای فعالیت زیستی بالاتر و سمیت کمتری هستند.

نانوساختارهای هیدروکسی آپاتیت بصورت پودری در مصارف پزشکی

این پژوهشگر یادآور شد: اگرچه از نانوساختارهای هیدروکسی آپاتیت بصورت پودری می توان در مصارف پزشکی استفاده کرد، از آنها برای ساخت مواد ترمیمی کامپوزیتی استخوان و دندان نیز می توان استفاده کرد.

نتایج حاصل از این دستاورد بصورت ثبت اختراع در ایران و ثبت موقت اداره ثبت اختراعات آمریکا در آمده است.

تصاویری از میکروسکوپ الکترونی نانومیله های هیدروکسی آپاتیت و کامپوزیت های حاصل از آنها آورده شده است.

 

تصویر میکروسکوپ الکترونی روبشی نانومیله های هیدروکسی آپاتیت استخراج شده از ضایعات زیستی

تصویر میکروسکوپ الکترونی روبشی کامپوزیت های متخلخل پلیمری-نانومیله های هیدروکسی آپاتیت

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است