خانه خبراخبار علمی پژوهشی موفقیت محققان دانشگاهی در تمایز سلول‌های مغز استخوان به سلول‌های عصبی

موفقیت محققان دانشگاهی در تمایز سلول‌های مغز استخوان به سلول‌های عصبی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
سلول عصبی

به گزارش مرجع پلیمردربازارایران :محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از نوعی پلیمر و نانولوله‌های کربنی روش غیرسمی برای تمایز سلول‌های مغز استخوان به سمت سلول‌های عصبی ارائه دادند و امیدوارند با ادامه این مطالعات به راهکاری برای درمان بیماری‌های عصبی دست یابند.سلول عصبی

به گزارش دپارتمان علمی مرجع پلیمر دربازارایران مریم مهدی‌زاده عمرانی، مجری طرح و دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که اجرای این طرح در قالب پروژه پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد وی انجام شده است، گفت: این پروژه با عنوان تمایز سلول‌های مغز استخوان به سمت سلول‌های نورون بر بستر پلی کاپرولاکتون (PCL) – کربن نانولوله (CNTs) اجرایی شد.

وی پلی کاپرولاکتون را نوعی پلیمر دانست و اظهار کرد: در این مطالعات این پلیمر به صورت پوششی بر روی بستری از نانولوله‌های کربنی مورد استفاده قرار گرفت که این نانولوله‌ها با استفاده از روش رسوب دهی شیمیایی فاز بخار بهبود یافته با پلاسما (PECVD) بر روی لایه سیلیکونی به صورت عمودی و منظم رشد داده شده‌اند.

مهدی‌زاده هدف از اجرای این طرح را تولید سلول‌های عصبی ذکر کرد و یاداور شد: در بیماری‌هایی چون آلزایمر سلول‌های نورون از بین می‌رود و در این مطالعات به دنبال راهکارهایی برای بازتولید و جایگزینی این سلول‌ها از سلول‌های بدن خود فرد بودیم.

مجری طرح، سلول استفاده شده در این مطالعات را سلول مغز استخوان دانست و خاطرنشان کرد: یکی از سلول‌هایی که در دسترس داریم و ارزان قیمت است و همچنین توانمندی تمایز و تبدیل به سایر رده‌های سلولی را دارد،‌ سلول‌های مغز استخوان است؛ از این رو در این مطالعات از این سلول‌ها استفاده شد و با استفاده از روش‌ها و فاکتورهای شیمیایی در مدت 48 ساعت توانستیم سلول‌های مغز استخوان را به سلول‌های نورون تمایز دهیم.

بستر نانولوله‌های کربنی

وی با تاکید بر این که تمایز سلولی بر بستر نانولوله‌های کربنی صورت گرفت، یادآور شد: نانولوله‌های کربنی دارای هدایت الکتریکی است؛ از این رو این خاصیت می‌تواند در تمایز سلولی به سمت نورون تاثیر مثبت ایفا کند.

مهدی زاده زیست سازگاری را از مزایای پلی کاپرولاکتون دانست و یادآور شد: در مطالعات گذشته زیست سازگاری این مواد اثبات شده بود و ضمن‌آن که این مواد سمیت سلولی نخواهد شد.

وی همچنین با اشاره به استفاده از کربن نانولوله‌ها اضافه کرد: درمطالعات مشابه از این نانولوله‌ها در تحقیقات استفاده شد ولی معایبی داشت که در این مطالعات تلاش کردیم تا این ایرادات را کم کنیم.

این محقق با تاکید براین‌که اجرای این تحقیقات در فاز آزمایشگاهی بوده است، یادآور شد: در این مطالعات موفق شدیم در فاز آزمایشگاهی سلول‌ها را به سمت سلول‌های عصبی تمایز دهیم.

وی با اشاره به اهمیت این دستاورد، توضیح داد: با توسعه این روش می‌توان به عنوان راهکاری برای جایگزینی سلول‌های نورون آسیب دیده در بیماری‌های عصبی استفاده کرد و به دنبال آن در زمینه درمان بیماری‌های عصبی چون آلزایمر مطرح شود.

منبع : خبر گزاری ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است