خانه اقتصادی سهم ایران در تولید پلیمر جهان تا سال 1404، دو برابر می شود

سهم ایران در تولید پلیمر جهان تا سال 1404، دو برابر می شود

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نمودار افزایشی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت:‌ بر اساس برنامه تا افق چشم‌انداز 1404 ظرفیت تولید پلیمر در ایران به 21 میلیون تن می‌رسد که نشان دهنده سهم 4/1 درصدی کشورمان در تولید پلیمر خواهد بود این در حالی است که در حال حاضر سهم ایران در این زمینه حدود 2 درصد است.

نمودار افزایشی
نمایشگاه ایران پلاست در گروه مهم‌ترین نمایشگاه‌های کشور
مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در نشستی خبری که به منظور تشریح برگزاری یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد با بیان این مطلب افزود: ایران پلاست از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کشور به شمار می‌رود. ما در تلاشیم تا این نمایشگاه از نظر جهانی و منطقه‌ای ارتقاء پیدا کند زیرا فرصت‌های اقتصادی زیادی را برای صنعت‌گران پلیمر ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: هدف اصلی در برگزاری نمایشگاه یازدهم ایران پلاس استفاده از فرصت طلایی پسابرجام است و در تلاشیم تا حضور شرکت‌های خارجی را ارتقاء دهیم.

شاهدایی با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه ایران پلاس افزود: توسعه صادرات کالا و خدمات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال فناوری‌های پیشرفته و از همه مهم‌تر افزایش اشتغال‌زایی در صنعت پتروشیمی از مهم‌ترین اهداف نمایشگاه ایران‌پلاس خواهد بود.

به گفته معاون وزیر نفت تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی می‌تواند در اشتغال‌زایی کشور راه‌گشا باشد.

وی با اشاره به تولید سه میلیون تن محصول پتروشیمی در اوایل انقلاب اسلامی تاکید کرد: امروز تولید محصولات پتروشیمی در کشور رشدی 20 برابری را تجربه می‌کند و به 60 میلیون تن رسیده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: بر اساس سند چشم‌انداز ایران باید از نظر ارزش محصولات پتروشیمی به رتبه اول منطقه برسد که این امر با تکمیل صنایع موجود و توسعه صنایع پایین دستی محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: از همین‌رو جایگاه پلاستیک نقش کلیدی در تکمیل زنجیره تولید و تحقق ایده‌ها ایفا می‌کند.

وی یکی از مسیرهای اصلی جلوگیری از خام ‌فروشی و تحقق اقتصاد مقاومتی را توسعه صنعت پلیمر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پایه پلیمرهای جهان و پرمصرف‌ترین این محصولات شامل پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌استایلن و … هستند.

جایگاه فعلی ایران در تولید پلیمر جهان

وی ظرفیت جهانی تولید پلیمر را 390 میلیون تن در سال عنوان کرد و افزود: تولید واقعی این محصولات 304 میلیون تن است که از این میزان 31/5 میلیون تن که معادل 10/4 درصد تولید جهان می‌باشد در خاورمیانه تولید می‌شود.

به گفته شاهدایی سهم ایران از تولید پلیمر جهان 6/1 میلیون تن است که معادل 2 درصد تولیدات جهانی را شامل می‌شود.

شاهدایی با اشاره به افزایش روز افزون مصرف پلیمر در جهان ادامه داد:‌ در سال گذشته بزرگترین مصرف کننده پلیمر دنیا کشور چین بود که حدود 113 میلیون تن پلیمر را مصرف کرد.

معاون وزیر نفت ظرفیت نصب شده تولید پلیمر در ایران را 8/399 میلیون تن دانست و گفت:‌ برنامه تولید این محصولات در کشور برای سال 96، 7/444 میلیون تن برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 6 میلیون تن محصول پلیمری در ایران تولید شد، ‌ادامه داد: سهم صادرات از این میزان 3/1 میلیون تن بود. با این حال اولویت فروش در داخل برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

شاهدایی واحدهای پلیمری در دست اجرا در کشور را 21 واحد عنوان کرد و گفت:‌ اینها جدا از واحدهایی است که از تولید پایه تا انتهای زنجیره ارزش را شامل می‌شوند و شامل پتروشیمی پتروشیمی هگمتانه، ده‌دشت، میاندوآب، صدف و … می‌شود.

وی با اشاره به محورهای توسعه صنایع تکمیلی افزود: این محورها شامل تداوم و ثبات عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، پیگیری عقد قراردادهای بلند مدت تامین خوراک، افزایش توان خرید صنایع پایین دستی با تامین منابع مالی و فروش اعتباری، طراحی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری، کمک به توسعه بازارهای داخلی و صادراتی محصولات پتروشیمی و همچنین افزایش تولید گریدهای جدید و گریدهای خاص در کشور می‌شود.

افزایش مصرف سهم صنایع پایین دستی تا 24%

شاهدایی افزود: افزایش 24 درصدی مصرف مواد پتروشیمی در صنایع پایین دستی که معادل یک میلیون تن می‌شود در دستور کار قرار دارد.

وی هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه ایران پلاس را رونق بازارهای پلاستیک داخلی و بازارهای جهانی دانست و ادامه داد: شعار یازدهمین دوره این نمایشگاه بهبود فضای کسب و کار در صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلاستیک کشور است که با حضور 600 شرکت داخلی و 524 شرکت بین‌المللی در تاریخ دوم تا پنجم مهر ماه برگزار خواهد شد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: تا پایان امسال و با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پتروشیمی شاهد افزایش ظرفیت 5/5 میلیون تنی محصولات در کشور خواهیم بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه هیچ‌گاه در صادرات محصولات به چین مشکلی نداشتیم، افزود: در ماه‌های گذشته انتقال ارز از چین با مشکلاتی مواجه بود که با تمهیدات وزارت اقتصاد و وزارت نفت این مشکل حل شده است.

منبع: آنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است