خانه اقتصادی خام فروشی مواد اولیه پلیمری منجر به نابودی صنعت پایین دستی پتروشیمی می شود

خام فروشی مواد اولیه پلیمری منجر به نابودی صنعت پایین دستی پتروشیمی می شود

توسط مدیر سایت
0 نظرات
petrochemical industries

مرجع پلیمر در بازار ایران: نمایشگاه ایران پلاست به دنبال فراهم کردن زمینه برای رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور این بخش از صنعت کشور در بازارهای جهانی است. این نمایشگاه امروزه بزرگترین رویداد صنعت پلاستیک در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و در بین نمایشگاه های معتبر صنعت پلاستیک جهان طبقه بندی می شود.

احمد مهدوی ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، در گفتوگو با خبرنگار ایسکانیوز، گفت: برگزاری یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست به عنوان بهترین فرصت برای افزایش سرانه مصرف مواد پلیمری در کشور است. نمایشگاه ایران پلاست گردهمایی فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی در کشور بوده و با توجه به افزایش حضور شرکت‌های صاحب برند و معتبر آسیایی و اروپایی در نمایشگاه امسال زمینه توسعه کمی و کیفی صنایع تکمیلی پتروشیمی فراهم می‌شود.

تقویت صنعت پایین دستی پتروشیمی، افزایش مصرف محصولات پلیمری را به دنبال دارد

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی علاوه بر تکمیل زنجیره‌های ارزش زمینه افزایش مصرف مواد پلیمری را هم در کشور فراهم می‌کند، تصریح کرد: نمایشگاه ایران پلاست در فضای پسابرجام بهترین فرصت برای انتقال دانش، تکنولوژی، جذب سرمایه گذاری خارجی، به روزرسانی و نوسازی خطوط تولید موجود در صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور بوده و فعالان پلیمر و پلاستیک کشور باید از فرصت برگزاری نمایشگاه ایران پلاست حداکثر بهره برداری را داشته باشند.

حسین دُر، دبیرکل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی در گفتوگو با ایسکانیوز، با اشاره به برگزاری یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست گفت: این نمایشگاه چند سالی است که با حضور فعالان این عرصه در کشور برگزار می‌شود چرا که نمایشگاه ایران پلاست یکی از نمایشگاه‌های پلاست بزرگ دنیا محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: سال گذشته با وجود برخی از مشکلات این نمایشگاه برگزار شد اما امسال تمام موانع برطرف شده است و تمام تشکل ها در این نمایشگاه حضور دارند.

دبیرکل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی اظهار کرد: حدود 70درصد محصولات تمام شده پتروشیمی را مواد اولیه تشکیل می دهد. در همین رابطه تنها یک شبکه در سراسر کشور داریم که کار توزیع مواد را انجام می‌دهدد و باید از این شبکه یکتا حمایت کرد.

او تصریح کرد: یکی از بحث‌های دیگر بالارفتن عمر ماشین آلات در این صنعت است و باید براساس علم روز و طراحی دنیا حرکت کنیم، اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی در این خصوص گام های اساسی برداشته است.

دُر افزود: با توجه به حجم مصرف 18 میلیون تن پروانه صادر کردیم اما حدود 2.5 تا 3.5 میلیون تن در کشور تولید می شود در حالیکه نیاز کشور 4 میلیون تن پلیمر است و مابقی ظرفیت پلیمری را باید صادر کنیم، بنابراین این موضوع نیازمند دیپلماسی اقتصادی است.

دبیرکل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی تاکید کرد: کشورهای منطقه در حوزه صنایع پایین دستی چیزی حدود 124 میلیارد دلار واردات دارند که این خود رقم بسیار بزرگی است و براساس گزارش مرکز پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت الان سهم ما در بازار چیزی حدود 4 میلیارد دلار است که باید افزایش یابد.

او ادامه داد: درحوزه لاستیک و پلیمر براساس آمار سال 94، حدود 70 درصد بازار افغانستان ، 32 درصد عراق و همچنین بازار کشورهای پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان را به دست آورده ایم که باید جهت گسترش بازارها اقدامات لازم را انجام دهیم.

دبیرکل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، ارتقای جایگاه صادراتی محصولات صنایع پایین دستی، معافیت مستقیم مالیاتی، اصلاح تعرفه و پشتیبانی لجستیکی را از عمده راهکارهایی برای توسعه بازار این صنعت عنوان کرد.

او تاکید کرد: شاخص هایی که در حال حاضر در دنیا وجود دارد و دولت‌ها از آن حمایت می‌کنند باید در کشور ما لحاظ شود که از همه مهم‌تر گسترش بازار است که باید از طریق تقویت دیپلماسی اقتصادی صورت گیرد. باید سفارتخانه ها به عنوان موتور مولد در جهت جذب سرمایه گذاری برای پروژه ها حرکت کنند.

دبیرکل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، در مورد آینده صنعت پتروشیمی بویژه صنایع پایین دستی خاطرنشان کرد: می توان به این سوال اینگونه پاسخ داد که این موضوع می تواند هم فرصت برای کشور باشد یا به قولی تهدید، اگر ما به سمت خام فروشی مواد اولیه پلیمری حرکت کنیم، در آینده شاهد نابودی صنعت پایین دستی پتروشیمی خواهیم بود اما اگر تغییر رویکرد بدهیم و به صنابع پایین دستی بها دهیم آینده روشنی در انتظار این صنعت خواهد بود.

ایران پلاست و فرصت تقویت صنعت پایین دستی پتروشیمی

نگاه آماری به دوره های گذشته نشان می دهد این نمایشگاه با همه مشکلات و مسائل پیش رو توانسته است روند رو به رشدی را طی کند، تا جاییکه رکورد حضور شرکت‌های ایرانی و خارجی در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست شکسته شد و تاکنون آمار ثبت نام کنندگان این گردهمایی بزرگ صنایع تکمیلی پتروشیمی از مرز یک‌هزار شرکت عبور کرده است، به طوری که در این نمایشگاه نمایندگانی از 24 کشور جهان حضور خواهند داشت.

گفتنی است تا به امروز حضور نمایندگانی از کشورهای آلمان، چین، هند، قبرس، تایوان، فرانسه، ایتالیا، کره جنوبی، فنلاند، سوئیس، اتریش، صربستان، لوکزامبورگ، بلژیک، تایلند، جمهوری چک، یونان، دانمارک، هلند، اسپانیا، امارات متحده عربی، ژاپن، ترکیه و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس در نمایشگاه یازدهم ایران پلاست قطعی شده است.

قدرت گرفتن صنعت پلاستیک کشور تنها یکی از مزایای برگزاری این نمایشگاه بوده است. علاوه بر این در سایه برگزاری این نمایشگاه تشکل های مختلفی نیز به منظور حضور موثرتر بخش های مختلف صنایع پلاستیک شکل گرفت که زمینه رقابت روزافزون و رونق بیشتر این صنعت شد.

منبع: اسکای نیوز

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است