خانه تکنولوژي استفاده از پسماندهای گیاهی برای تولید الیاف کربن ارزان تر

استفاده از پسماندهای گیاهی برای تولید الیاف کربن ارزان تر

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Carbon Fiber BIO

مرجع پلیمر در بازار ایران: پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف کربن بسیار سبک وزن و مستحکم هستند. الیاف، زنجیره‌های کوتاهی از اتم‌های کربن می‌باشند که به یکدیگر متصل شده و به صورت رشته‌های طولی پیچ خورده در آمده‌اند. این الیاف می‌توانند با رزین‌ اپوکسی ترکیب شده و در ساخت قطعات سبک و سخت برای جت‌ها، پروتزها، اتومبیل‌ها و غیره مورد استفاده قرار بگیرد.

 

پلیمر زیستی مبتنی بر الیاف کربن

لیگنین، پلیمر زیستی مبتنی بر کربن می‌باشد که استحکام و سختی لازم را به دیواره سلولی گیاهی می‌دهد و از پوسیدگی آن جلوگیری می‌کند. لیگنین حدود یک پنجم و یک سوم از جرم خشک چوب را تشکیل می‌دهد.

استحکام و انعطاف پذیری لیگنین برای گیاهان بسیار عالی می‌باشد اما هنگامی که به صورت محصولات چوبی یا گیاهی در می‌آید امری نگران کننده است. زمانی که چوب یا گیاهان به خمیر جهت تولید کاغذ یا اتانول تجزیه می‌شود، لیگنین به صورت یک محصول پسماند باقی می‌ماند که در نهایت به داخل زمین‌های دفن زباله فرستاده می‌شود یا سوزانده می‌گردد.

در حال حاضر محققان دانشگاه Birgitte Ahring روشی بهتر برای استفاده از لیگنین را کشف نمودند. آن‌ها لیگنین را به الیاف کربن اضافه کردند. در حالی که لیگنین به اندازه فیبر کربن قوی نیست، اما ارزان می‌باشد. این گروه نتایج خود را در نشست ملی انجمن شیمی آمریکا ارائه نمودند.

محققان لیگنین را مورد اصلاح قرار دادند و از نظر شیمیایی آن را به صورت پلاستیک پلی آکریلونیتریل در آوردند ( پلیمری که معولا برای ریسندگی الیاف کربن مورد استفاده قرار می‌گیرد). آن‌ها آمیزه‌هایی با درصدهای مختلف از لیگنین را ایجاد کردند و در نهایت به صورت الیاف ریسیده گردید. نتایج نشان داد آمیزه‌هایی بین 20 تا 30 درصد از لیگنین ایده آل می‌باشد. لیگنین از منابع تجدید پذیر تولید می‌گردد و باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

منبع: forbes

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است