خانه اقتصادی عملکرد تجارت خارجی پتروشیمی‌ها در پنج ماهه نخست سال جاری

عملکرد تجارت خارجی پتروشیمی‌ها در پنج ماهه نخست سال جاری

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Methanol carrier ship

مرجع پلیمر در بازار ایران: آمارتجارت خارجی پنج ماهه نخست سال جاری از سوی گمرک ایران منتشر شد و پتروشیمی ها با تولید محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی همچنان نبض صادرات غیر نفتی را در دست دارند.

مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در مدت یادشده به ۳۶ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار رسید که این رقم ۵.۳۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۵ است، چراکه مجموع تجارت خارجی ایران در پنج ماهه نخست سال گذشته ۳۴ میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار بود.در پنج ماهه اول سال جاری به میزان ۱۹ میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۶.۴۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش ، کالاها و محصولات عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش 2 میلیارد و 920 میلیون دلار، پلی‌اتیلن گرید فیلم با 652 میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش 576 میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جزبنزین با 555 میلیون دلار و متانول با 498 میلیون دلار بوده است.


این گزارش می افزاید: درمرداد ماه سال جاری صادرات محصولات پتروشیمی از وضعیت مطلوبی برخوردار بود و با یک روند افزایشی نسبت به چهارماهه گذشته ۲.۰۳ درصد افزایش یافت و ۶ میلیارد دلاری شد.

گفتنی است که مجموع صادرات غیرنفتی ایران در پنج ماهه اول سال‌جاری به 17 میلیارد و 193 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 4.95 درصد کاهش داشته است.

عمده ‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در پنج ماهه اول سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش خرید سه میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار، عراق با دو میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار، امارات متحده عربی با دو میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۶۷۶ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با چهار میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با سه میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار و ترکیه با یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار بوده است.

افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال

مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز امروز اعلام کرد که صادرات محصولات مختلف از این گمرک، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 25 درصد و از نظر ارزش 33 درصد افزایش داشته است .

وی یادآور شد: درمرداد ماه یک میلیون و 496 هزار و 962 تن میعانات گازی به ارزش 587 میلیون و 228 هزار و 255 دلار از این منطقه به خارج از کشور صادر شده است .

پورحیدر گفت: در مجموع، در مدت یاد شده بیش از سه میلیون و 218 هزار و 40 تن کالا شامل میعانات گازی، متانول، پروپان، پلی اتیلن، گوگرد، اوره، استایرن، آمونیاک و سایر محصولات به ارزش یک میلیارد و 278 میلیون و 290 هزار و 774 دلار به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن چهار درصد و از نظر ارزش 10 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: این محصولات، بیشتر به کشور های چین، ژاپن، ‏کره جنوبی، هند، هنگ کنگ، اندونزی، ترکیه، مصر، امارات متحده عربی و کویت صادر شده است که سهم میعانات گازی از کل کالاهای صادراتی از نظر وزن 47 درصد و از نظر ارزش 46 درصد بوده است.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است