خانه علمی پژوهشی روشی برای تولید وسایل پزشکی پلاستیکی آنتی‌باکتریال

روشی برای تولید وسایل پزشکی پلاستیکی آنتی‌باکتریال

توسط مدیر سایت
0 نظرات
رادیودارو

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان نشان دادند که با افزودن نانوذرات نقره به پلاستیک و اعمال جریان الکتریکی ضعیف می‌توان باکتری‌ها را کاملاً از بین برد. این راهبرد می‌تواند برای تولید ادوات بیمارستانی مورد استفاده قرار گیرد.

رادیودارو

پلاستیکی که باکتری روی آن رشد نمی کند
محققان سوئدی مرکز نانوسانیس پزشکی در مؤسسه کارولینسکا موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان پلاستیک‌ها را به‌گونه‌ای تغییر داد که مانع از رشد باکتری‌ روی آن شود. محققان برای این کار از نانوذرات نقره و جریان الکتریکی استفاده کردند. نتایج این پروژه می‌تواند برای تولید ادوات بیمارستانی ضد باکتری مورد استفاده قرار گیرد. در بیمارستان بسیاری از وسایل از جنس پلاستیک است.
جریان الکتریکی قوی و غلظت بالای نانوذرات نقره می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد، اما برای سلامت انسان نیز خطرناک است. برای همین استفاده از آنها در بیمارستان با محدودیت همراه است. تحقیقات اخیر محققان این پروژه نشان می‌دهد که استفاده از غلظت بالا از نقره یا جریان الکتریکی شدید برای از بین بردن باکتری‌ها لازم نیست و می‌توان با ترکیب آنها، باکتری‌ها را در شرایط ملایم‌تر از بین برد.
آجنتا ریچتر دالفورز می‌گوید:«زمانی که باکتری‌ها در یک زمان تحت تأثیر چند عامل قرار گیرند، اثر ایجاد شده بسیار قوی‌تر از زمانی است که هر یک از آنها به تنهایی به کار روند.»
این گروه تحقیقاتی روی پاتوژن رایجی در بیمارستان تمرکز کردند. آنها دریافتند که با اعمال جریان الکتریکی بسیار کم به سطح پلاستیک‌های رسانا هیچ اثری از رشد باکتری مشاهده نمی‌شود. اعمال یک لایه از نانوذرات نقره نیز می‌تواند رشد باکتری‌ها را کاهش دهد. این گروه نشان دادند که با اعمال جریان الکتریکی به این سطح می‌توان اثرات ضدباکتری نانوذرات نقره را افزایش داد و تمام باکتری‌ها را از بین برد.
محققان امیدوارند که بتوانند با توسعه این فناوری سطوحی را تولید کنند که در بیمارستان‌ها به کار رود و بی نیاز از مواد ضدعفونی‌کننده رایج باشد.

ریچتر می‌گوید: « این روش هنوز در بیمارستان‌ها مورد آزمایش قرار نگرفته است، اما ما معتقدیم که راهبرد خوبی است که می‌توان با استفاده از آن عفونت‌های باکتریایی را محدود کرد.»

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه Advanced Healthcare Materials به چاپ رسیده است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است