خانه اقتصادی صنعت پتروشیمی آمریکای شمالی در شوک طوفان هاروی

صنعت پتروشیمی آمریکای شمالی در شوک طوفان هاروی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Harvey Storm

مرجع پلیمر در بازار ایران: طوفان هاروی و جاری شدن سیل تهدیدی است که بیش از همه بازار نفت و نیز صنعت پتروشیمی و فرآورده های نفتی امریکا را نشانه گرفته و از هم اکنون تأثیرگذاری آن بر تولید و تجارت این گروه های کالایی خودنمایی می کند.

بررسی ها نشان می دهد که اگرچه تأثیرگذاری این رخداد بر بازار نفت و فرآورده های نفتی مقطعی خواهد بود ولی رخدادهای موجود تأثیر عمیق تری بر بازار محصولات پتروشیمی در جهان با محوریت آمریکای جنوبی بر جای می گذارد. رخدادی که در نهایت سایر بازارهای محصولات پتروشیمی در جهان را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. شاید طوفان هاروی با تمامی تأثیرگذاری و خسارت های آن برای بازار پتروشیمی در اقصی نقاط جهان دستاوردهایی قابل توجه را به همراه داشته باشد.

طوفان هاروی بی سابقه است. این خبر را اداره هواشناسی آمریکا مخابره کرده است. ترامپ نیز از قول کارشناسان می گوید: مشابه سیل هاروی هر 500 سال یکبار اتفاق می‌افتد.

طوفان هاروی که هم اکنون به سیلی عظیم بدل شده اوج خودنمایی خود را در ایالت تگزاس و شهر هوستون به نمایش گذاشته اگرچه ممکن است به سایر ایالت های آمریکا نیز سرایت کند. فاکس نیوز اوضاع در هیوستون را «فاجعه‌بار» توصیف کرده و ساکنان خانه‌ها به واسطه ورود حجم عظیمی از آب به داخل شهر، به طبقات بالایی و پشت بام‌ها پناه آورده و منتظر رسیدن نیروهای امدادی هستند. پیش بینی شده که باران در طول هفته جاری میلادی که امروز در روز ابتدایی آن هستیم ادامه داشته باشد.

تاکنون ایالت تگزاس در آمریکا اوج خودنمایی این فاجعه طبیعی بوده یعنی طوفان هاروی قلب اقتصاد نفت آمریکا را هدف گرفته است. وجود ذخایر و تولیدات گسترده نفت خام به صورت های متعارف و غیرمتعارف در این منطقه مهم نفتی در تگزاس آمریکا و همچنین زیرساخت های موجود در سواحل این کشور در تیررس تهدید هاروی با حداکثر خطرپذیری طبیعی هستند. سی ان ان معتقد است که حجم تأثیرگذاری طوفان بر زیرساخت های صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی تا پایان یافتن هفته جاری و اتمام بارش غیرقابل پیش بینی و حتی گمانه زنی است.

10پالایشگاه در شهرهای هوستون و Corpus Christi ( شهری در سواحل خلیج مکزیک – ایالت تگزاس ) قرار دارد که هر روز 2 میلیون بشکه نفت خام را تصفیه می کند. تمامی این ظرفیت های تولیدی و پالایشی هم اکنون متوقف شده است. به عنوان مثال پالایشگاه Baytown متعلق به اکسون موبیل به عنوان دومین پالایشگاه بزرگ آمریکا تنها 25 مایل بات خوستون فاصله دارد و با 7000 نیروی کار ، هر روز 584 هزار بشکه نفت خام را پالایش می کند. اس اند پی پیش بینی کرده که تنها به دلیل طوفان 2.2 میلیون بشکه از ظرفیت پالایشگاهی در آمریکا متوقف خواهد شد.
اهمیت این حوزه درگیر با طوفان از آن جهت است که یک سوم از ظرفیت تولید در صنعت پالایشگاهی آمریکا که بنزین ، گازوئیل و خوراک مایع محصولات پتروشیمی را تولید می کند در این حوزه مهم اقتصادی در سواحل خلیج مکزیک قرار دارد که حداقل یک هفته با طوفان درگیرخواهند بود.

توقف تولید نفت خام

از روز یکشنبه 22 درصد از تولید نفت خام در سواحل مکزیک متوقف شده و احتمال توقف بیشتر تولید دراین حوزه مهم نفتی وجود دارد. برآوردها از احتمال توقف 26 درصدی تولید گاز طبیعی نیز در این منطقه خبر می دهد.

اگرچه آغاز به کار جدی بازار نفت خام در آمریکا و جهان و سپری شدن چند ساعت و حتی چند روز از هفته جاری میلادی می تواند تأثیرات واقعی طوفان هاوری را شفاف سازد ولی باید به این نکته نیز اذعان داشت که بازار جهانی نفت خام با مازاد عرضه رو به رو است.

رخدادی که سال هاست با آن دست در گریبان بوده ایم و قیمت های پایین فعلی نفت خام در مقایسه با سایر بازارهای کالایی نیز چنین ادعایی را به اثبات می رساند آن هم در شرایطی که ذخایر نفت خام آمریکا و همچنین انبارهای بنزین و گازوئیل این کشور پاسخگوی نیازهای پیش روی آمریکا خواهد بود ولی این تمام ماجرا نیست.

طوفان و سیل هاوری اولین رخدادی طبیعی مشابه در تاریخ فعالیت های نفتی در خلیج مکزیک حتی از زمان اکتشاف نفت و قدرت گرفتن تولید و پالایش آن به شمار می رود یعنی مورد مشابهی وجود نداشته که بتوان به آن استناد کرد. همین ویژگی موجب خواهد شد تا ریسک فعالیت های تولیدی در این منطقه مهم افزایش یافته و نگرانی از وسعت تأثیرگذاری و حوادث احتمال آن نیز افزایش یابد.

این فاجعه زیست محیطی که البته تا پایان هفته جاری به طول می انجامد سنگ محک مهمی برای مقاومت و ایمنی صنایع نفتی در این منطقه است و به نظر می رسد فعالان حوزه انرژی به این نکته یعنی نگرانی از بروز حوادث احتمالی با نگاهی همراه با اغماض و نادیده گرفتن برخی خطرات می نگرند. با توجه به قدیمی بودن برخی از زیرساخت ها در حوزه تولید نفت خام از ذخایر متعارف در این منطقه و همچنین شبکه های انتقال ( با فرض به روز رسانی آن ها ) باز هم باید نگران واقعیت های فنی تأثیرگذار بر این حوزه مهم باشیم.

نکته دیگر را باید ذخایر و موجودی نفت خام و سایر حامل های انرژی در این منطقه به شمار آورد مخصوصاً در شرایطی که هوستون را باید گلوگاه و یا ترمینال خطوط لوله بنزین ، گازوئیل و سایر فرآورده های مشابه به شهرهایی همچون نیویورک دانست. این در حالی است که در طوفان کاترینا ؛ فعالیت این خطوط لوله به صورت کامل متوقف شد که از هم اکنون چنین رخدادی متصور است. این ادعا یعنی رشد بهای بنزین و گازوئیل در آمریکا که شوکی موقتی را در بازار ایجاد خواهد کرد.

شوک در بازار فرآورده های سوختی همچون بنزین اگرچه موقتی است ولی این وضعیت در خصوص خوراک مایع صنایع پتروشیمی صدق نمی کند زیرا هیچ گاه تقاضای چنین صنایعی نگرانی چندانی همچون تقاضای بنزین ایجاد نخواهد کرد بنابراین ذخیره سازی آن ها چندان هم مهم نبوده است.
این وضعیت را باید جدی گرفت زیرا از هم اکنون نگرانی ها از عدم تغذیه کامل صنایع پتروشیمی با خوراک مایع تولیدی در پالایشگاه ها و منتقل شده با خطوط لوله برجسته خواهد شد و قطعاً اولین قربانی آن صنایع بزرگ پتروشیمی در آمریکا هستند. این در حالی است که ذخایر احتیاطی برای این قبیل صنایع وجود دارد ولی با فرض قیمت نسبتاً با ثبات پلیمرها و محصولات پتروشیمی مشابه و البته احتمال افزایش تقاضا پس از طوفان ، می توان وقفه در عرضه را هر چند مقطعی به دلیل وقفه در تحویل خوراک پیش بینی کرد ولی نگرانی های عمیق تری نیز وجود دارد.

توقف واحدهای پتروشیمی در مناطق توفان زده

در مناطق طوفان زده واحدهای پتروشیمی بسیاری قرار داشته که تمامی آن ها نظاره گر طوفان بوده و توقف اجباری را به ریسک تولید ترجیح داده اند. تولیدات این حوزه مهم مخصوصاً پلیمرهای تولیدی به آمریکای جنوبی صادر می شود و خریداران با فرض و احتساب توقف تولید ، خود را برای رشد قیمت های صادراتی آماده کرده اند و البته می دانند در کوتاه مدت محموله ای به آن ها تحویل نخواهد شد. به گزارش پلتس؛ شرکت های پتروشیمی تولید خود را به حالت نیمه تعطیل در آورده و به واحدهای بسته بندی و انبارداری هم خبر داده اند که در هفته جاری خبری از عرضه محصول به منظور انبارکردن ، حمل و بسته بندی در کار نخواهد بود. توقف تولید به معنی توقف فروش و توقف فروش به معنی افزایش قیمت هاست اگرچه این روند مقطعی باشد.

اغلب تولیدکنندگان پلیمرها ( مخصوصاً پایه الفین ) همچون فورموسا پلاستیک ، اکسیچم (Oxychem) ، داو کمیکال و لیوندل بازل (LyondellBasell) وارد فاز توقف تولیدات خود شده اند که البته تنها مناطق ساحلی خلیج مکزیک را در بر نمی گیرد زیرا سایر نقاط نزدیک مخصوصاً در ایالت تگزاس خود را برای سیل آماده کرده اند. تمامی این موارد از سخت تر شدن شرایط عرضه و احتمالاً رشد قیمت ها هرچند موقتی حکایت دارد.

یکی از تجار برزیلی معتقد است که همه از وضعیت فروش محصولات پتروشیمی آمریکا مطلع هستند بنابراین همه دست نگه داشته اند. اهیمت این فاز صبر و نظاره اوضاع از جهتی برجسته تر می شود که در هفته های اخیر شاهد ثبات نسبی قیمت ها در بازارهای منطقه ای و جهانی بودیم که همین سیگنال یعنی آرامش قیمتی زمینه را برای جهش مجدد نرخ ها فراهم می سازد. این در حالی بود که تغییر چندانی در بهای نفت خام در بازارهای جهانی ایجاد نشده بود ولی از هم اکنون بسترهای لازم برای تقویت قیمتهای پیشنهادی فراهم است. به عبارت دقیق تر بازار محصولات پتروشیمی با محوریت قاره آمریکا خود را برای تقویت نرخ و احتمالاً کاهش عرضه آماده کرده و خریداران نیز با الزام به درک شرایط موجود وارد فعالیت تجاری خواهند شد یعنی رشد قیمت های مقطعی را می پذیرند.

این در حالی است که حتی تداوم اوضاع وخیم طبیعی نیز نمی تواند رشد قیمت ها را در بازار صادراتی آمریکا به مقصد کشورهایی همچون برزیل را برای مدتی طولانی تداوم بخشد زیرا محموله های بین المللی مخصوصاً از حوزه خلیج فارس خود را به آمریکای جنوبی خواهد رساند. این در حالی است که زمان تأثیرپذیری این بازار به نسبت بازار نفت خام و فرآورده های نفتی بیشتر و نوسان قیمتها طولانی تر خواهد بود. هنوز خبری مبنی بر بروز مشکلات حمل و نقل دریایی در آمریکای جنوبی مخصوصاً برزیل به عنوان یکی از مصرف کنندگان مهم محصولات پتروشیمی مخابره نشده است.

با توجه به تمامی این موارد اگرچه اوج تهدید طوفان هاروی بازار نفت و فرآورده های نفتی را نشانه گرفته ولی در نهات بازار محصولات پتروشیمی با محوریت آمریکای جنوبی است که از این تهدید تأثیر بیشتری می پذیرد زیرا رشد قیمت ها بیشتر این حوزه اقتصادی را دستخوش تغییر خواهد کرد.

با توجه به تمامی این موارد در تهدید طوفان هاروی فرصتی برای بازارهای محصولات پتروشیمی وجود دارد که می تواند از ان استفاده کنند. به تجربه ثابت شده تأثیرگذاری در یک بازار مشخص بر سایر بازارهای جهانی هم تأثیرگذار خواهد بود یعنی یک فاز رشد قیمتی هرچند محدود از پتانسیل خودنمایی بر بازارهای جهانی محصولات برخوردار است.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است