خانه علمی پژوهشی پوشش باند سوختگی با نیکل اکسید (NiO)/ پلیمر آلی/ آنزیم جهت بهبود خاصیت ضدباکتریایی

پوشش باند سوختگی با نیکل اکسید (NiO)/ پلیمر آلی/ آنزیم جهت بهبود خاصیت ضدباکتریایی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Skin band (باند سوختگی)

مرجع پلیمر در بازار ایران: پژوهشگران دانشگاه آزاد با استفاده از نانو ذرات قابلیت آنتی باکتریایی سطح باندهای سوختگی را افزایش دادند که این امر می‌تواند موجب کاهش مرگ و میر ناشی از عفونت‌های سوختگی شود.

آسیب‌های ناشی از سوختگی یک مشکل بهداشتی جهانی است و برطبق اسناد سازمان بهداشت جهانی، ۱۹۵ هزار مرگ و میر در سال در سراسر جهان تنها به علت سوختگی‌های ناشی از آتش‌سوزی است.

آسیب‌های سوختگی به خصوص درمعرض انواع عفونت‌های بیمارستانی و به‌ویژه باکتری «سودوموناس آئروژینوزا» قرار می‌گیرند که بیش از نیمی از عفونت‌های شدید سوختگی را به خود اختصاص می‌دهند.

مواد ضدمیکروب فلزی (به خصوص نقره) به مدت طولانی به عنوان ماده دارای قابلیت مبارزه با عفونت‌های باکتریایی شناخته شده‌اند. با این حال، نگرانی‌هایی در رابطه با زخم پوش‌های چسبیده به زخم‌ها و اثرات سمی آن بر سلول‌های پوستی وجود دارد.

در حال حاضر، محققان در حال تحقیق بر روی روش‌هایی برای بهینه‌سازی نانوذراتی هستند که بتوانند در کنار داشتن خواص ضدمیکروبی، مانع چسبیدن به زخم شوند.

بر این اساس محققان دانشگاه آزاد ۱۵۰ مورد را برای شناسایی رایج‌ترین عفونت‌های سوختگی مورد مطالعه قرار دادند. آنها همچنین در این تحقیقات روشی را برای بهبود ویژگی‌های ضدباکتریایی باندهای پنبه‌ای ارائه کردند.

پوشش باند سوختگی با نیکل اکسید (NiO)/ پلیمر آلی/ آنزیم جهت بهبود خاصیت ضدباکتریایی

آنها در این روش از پوشش سطح پارچه با یک ماتریس نیکل اکسید (NiO)/ پلیمر آلی/ آنزیم به منظور بهبود کیفیت و سازگاری ضدباکتریایی باند سوختگی استفاده کردند. عفونت‌های سودوموناس و استافیلوکوکوسی به عنوان رایج‌ترین بیماری‌زاها در مرکز سوختگی ایران جایی که این مطالعه انجام گرفته است، شناسایی شده‌اند و این محققان باند خود را در برابر این باکتری‌ها و همچنین 15 نژاد باکتری دیگر بررسی کردند.

تقریبا باکتری‌های جدا شده مقاومت بالایی را نسبت به آنتی بیوتیک‌های رایج مورد استفاده برای درمان عفونت‌های سوختگی نشان دادند. ارزیابی ضدباکتری آزمایشگاهی نشان داد که پنبه اصلاح شده با NiO/PEG/ آنزیم به همراه امواج فراصوت فعالیت زیست کشی عالی در برابر هر دو باکتری گرم مثبت و گرم منفی که مقاومت بالایی در برابر جداشدن داشتند، ارائه داد.

در حالی که طراحی فعلی آنها معیارهای آزمون حساسیت را برآورده نمی‌کند، اما آنها امیدوارند که مطالعات بیشتر سبب رفع این مشکل شود.

اصلاح سطح باندهای مورد استفاده برای درمان سوختگی با آنزیم‌ها و پلی اتیلن گلیکول یا سلولاز می‌تواند چسبندگی نانوذرات با خاصیت ضدمیکروبی را افزایش داده و عملکرد  آنها را بهبود بخشد. این دستاورد حاصل تحقیقات آزاده بصیری، نسرین طالبیان و منیر دوری از محققان دانشگاه آزاد اسلامی است که در مجله Textile Institute به چاپ رسیده است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است