خانه علمی پژوهشی پوشش دهی تجهیرات پزشکی با پلیمری هوشمند جهت افزایش ایمنی

پوشش دهی تجهیرات پزشکی با پلیمری هوشمند جهت افزایش ایمنی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Coatings Simultaneous Detection and Inhibition

مرجع پلیمر در بازار ایران: باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک که سطوح و تجهیزات پزشکی را آلوده می کند، باعث افزایش سالانه تعداد بیماران در بیمارستان ها و کلینیک ها می شود. محققان موفق به توسعه پلیمری هوشمند شده‌اند که هنگام شناسایی آلودگی باکتریایی تغییر رنگ داده و آنزیم‌های ضد میکروبی طبیعی را آزاد می‌کند.

در گذشته برای حل این مشکل پوشش‎های پلیمری غنی شده با نانوبلورها مورد استفاده قرار می‌گرفت که یون‎های نقره را به آرامی آزاد می‌کردند. این پوشش‎ها خاصیت ضد باکتری داشتند اما با گذشت زمان قابلیت خود را از دست می‎دادند.

محققان توانستند با جایگزینی نانوذرات طلا روش جدیدی را توسعه دهند. این کریستالهای کوچک دارای ویژگیهای نوری حساس هستند، چون برهم‎کنش آن‎ها با نور در اثر برهم‎کنش با ترکیبات زیستی تغییر می‎کند. اما برای ترکیب کردن ایمن نانوذرات طلا با پلیمرها نیازمند نوع جدیدی از پرکننده‌های نانویی می‌باشد. نانو پرکننده‎ها عوامل شیمیایی کوچکی هستند که در زمینه کامپوزیت پلیمری توزیع شده‎اند.

روش مورد استفاده توسط این گروه شامل ترکیب نانوذرات طلا با آنزیم‎های لیسوزیم کشنده باکتری است. سپس این ترکیبات به نانوذرات بزرگتر متخلخل سیلیکا متصل می‎شوند. این نانوذرات سیلیکا از داروهای آنتی‎بیوتیک پر شده‎اند. این ساختار در حالت عادی نور فلورسنت قرمز از خود ساطع می‎کند. به هر حال، زمانی که باکتری وجود داشته باشد، آنزیم‎ها نانوکلاسترهای طلا و سیلیکا را شکافته و همزمان با رهاسازی آنتی‎بیوتیک اثر فلورسنت نیز از بین می‎رود.

آزمایش‌های این تیم تحقیقاتی نشان داد که در مقایسه با یون‎های نقره، این ترکیبات انحلال‌پذیری کمتر دارند. از طرف دیگر با استفاده از تغییر رنگ تجهیزات مورد استفاده در دستگاه پرتوی ایکس دندانپزشکی زیر پرتوهای ماورای بنفش، امکان تعیین سطح باکتری‎‌ها وجود دارد.

دانلود کامل مقاله:

Colloidal Gold Nanoclusters Spiked Silica Fillers in Mixed Matrix Coatings: Simultaneous Detection and Inhibition of Healthcare-Associated Infections

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است