خانه علمی پژوهشی تولید سازه پلیمری توسط معمار فضانورد

تولید سازه پلیمری توسط معمار فضانورد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Space produced polymers

مرجع پلیمر در بازار ایران: شرکت “ساخت فضا”(Made In Space) در حال ارتقای طرح ساخت تجهیزات و ساخته‌های فضایی با استفاده از چاپ سه‌بعدی در فضاست.

محققان و متخصصان شرکت “ساخت فضا” موفق شدند بزرگترین سازه‌های ممکن را بوسیله ربات “معمار فضانورد” در شرایط دمایی مشابه فضا تولید کنند.

ساختار سازه پلیمری

این سازه‌ها میله‌های پلیمری هستند که حدود 85 سانتی‌متر طول دارند و در یک مخزن ایزوله در یک دوره تست 24 روزه تولید شده‌اند.

این دستگاه که “معمار فضانورد (Archinaut)”نام دارد، تلفیقی از یک چاپگر سه‌بعدی و چند بازوی رباتیک است که پس از چاپ شدن قطعات، آنها را به هم متصل می‌کند.

این دستگاه می‌تواند به عنوان یک کارخانه تولیدی خودکار در فضا مورد استفاده قرار بگیرد.

“اندرو راش”( Andrew Rush) رییس این شرکت گفت: این یک پیشرفت بزرگ برای ما محسوب می‌شود و ما موفق شدیم وضعیت این فناوری را در دمای پایین فضا به خوبی تست کنیم.

در حال حاضر این شرکت دو چاپگر سه‌بعدی را در ایستگاه فضایی مستقر کرده است اما هر دو چاپگر درون ایستگاه مستقر هستند و امکان خدمات دادن در محیط بیرونی ایستگاه را ندارند.

ابعاد این دستگاه در حدود یک کوله‌پشتی متوسط است و می‌تواند سازه‌هایی به طول چندین متر تولید کند.

استفاده از زباله‌های فضایی بازیافت شده یکی از قابلیت‌های منحصر بفرد این دستگاه است.

چاپگری که در حال حاضر مورد تست قرار گرفته یکی از اجزای سامانه “معمار فضانورد” است.

تحول در تامین قطعات و تجهیزات

مقامات “سازمان فضایی آمریکا”(ناسا) معتقدند این دستگاه می‌تواند آینده صنعت فضانوردی و تامین قطعات و تجهیزات در فضا را متحول نماید و امکان ساخت کارگاه‌های تولید قطعات آن هم به صورت شناور در فضا را فراهم کند.

یکی از مهم‌ترین کارکردهای این طرح می‌تواند ساخت تلسکوپ‌های فضایی در فضا باشد. برای مثال قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخته شده از سوی ناسا تلسکوپ فضایی “جیمز وب”(James Webb) است که آینه اصلی آن 6.5 متر طول دارد و 8.8 میلیارد دلار هزینه در پی داشته است.

پروژه “معمار فضانورد” می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، هزینه‌های مربوط به پرتاب تجهیزات فنی از زمین به فضا را تا حد چشمگیری کاهش دهد و فقط باید مواد خام مورد نیاز آن در دسترس قرار بگیرد.

این سامانه نه فقط برای ساخت تجهیزات جدید بلکه برای تعمیر ماهواره‌های در حال خدمت در مدار نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

پیش‌بینی می‌شود اولین نمونه‌های این سامانه در سال‌های میانی دهه 2020 میلادی در مدار زمین مستقر شود.

شرکت “ساخت فضا” تحت نظر و حمایت ناسا فعالیت می‌کند.

منبع: ایسنا و به نقل از اسپیس

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است