خانه خبر سفیر چین به دعوت اتاق تهران در جمع فعالان بخش خصوصی

سفیر چین به دعوت اتاق تهران در جمع فعالان بخش خصوصی

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: در این نشست که مسایل مختلفی از توسعه مراودات در حوزه گردشگری تا بسته شدن برخی حساب‌های بانکی یا انتقال پول مبادلات پتروشیمی مطرح شد، سفیر چین و رایزن بازرگانی این سفارتخانه به فعالان اقتصادی ایرانی اطمینان دادند که این مسایل در حال مذاکره و پیگیری است ضمن این که سفیر چین تاکید کرد که اگرچه دولت این کشور نمی‌تواند در برابر بانک‌های تجاری بخش‌خصوصی چین دستوری عمل کند اما بانک‌های وابسته به دولت را برای اموری مانند گشایش فاینانس مامور کرده که در پروژه‌های مشترک مانند احداث راه‌آهن سریع‌السیر کار خود را به خوبی انجام می‌دهند.

هم‌چنین در این نشست در خصوص جذب گردشگران چینی و افزایش سهم ایران از هزینه سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری گردشگران چینی نیز مطرح شد.

تجارت بین دو کشور باید سالانه 15 تا 20 درصد افزایش یابد

اسداله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس اتاق مشترک ایران و چین، با اشاره به اینکه سطح مبادلات تجاری ایران و چین در سال‌های نخست پس از انقلاب از ٥٠ میلیون دلار و سپس ٢٠٠ میلیون دلار آغاز شده است، گفت: با سفر مقام معظم رهبری در کسوت رئیس‌جمهور ایران به چین، نقطه عطفی در روابط دو کشور ایجاد شد و ارزش مبادلات ایران و چین رو به فزونی مداوم گذاشت. به طوری که در نهایت در سال‌های 2012، 2013 و 2014 به مرز ٥٠ میلیارد دلار رسید.

او با بیان اینکه این مراودات همواره حدود ٥٥ درصد به نفع ایران و ٤٥ درصد به نفع چین بوده است، ادامه داد: سطح مناسبات تجاری دوکشور، در سال ٢٠١٥ به دلیل کاهش قیمت نفت و برخی مسایل دیگر، حدود ٢٠ درصد کاهش یافت و با تداوم این روند نزولی، ارزش تجارت ایران و چین در سال ٢٠١٦ به رقم ٣٢ میلیارد دلار رسید.

عسگراولادی گفت: در پنج ماهه نخست سال ٢٠١٧، ارزش مبادلات تجاری دو کشور از مرز ١٥ میلیارد دلار گذشت و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان این سال، ارقام ٤٠ تا ٤٢ میلیارد دلار در تجارت ایران و چین محقق شود.

رئیس اتاق ایران و چین در ادامه خطاب به سفیر چین در ایران، به سه چالش تجار ایرانی در تجارت با چین اشاره کرد و خواستار رفع این چالش‌ها شد. او گفت: اخیرا فعالان حوزه پتروشیمی در وصول وجوه حاصل از صادرات خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند. همچنین حساب‌های برخی ایرانیان در بانک‌های چینی مسدود شده است. در حالی که به جای محدود کردن، شایسته است مشکل برطرف شود.

تسهیل صدور روادید برای بازرگانان ایرانی از دیگر خواسته‌های عسگراولادی بود. او افزود: بازرگانان ایرانی انتظار دارند که بتوانند ویزای یک ساله دریافت کنند. دست‌کم انتظار این است که ویزای یک ساله برای بازرگانانی که از سوی اتاق تهران یا اتاق مشترک ایران و چین معرفی می‌شوند صادر شود.

او ادامه داد: اغلب رسانه‌های چینی منابع خبری خود را رسانه‌های غربی قرار داده‌اند که آنها هم سعی دارند چهره‌ای منفی از ایران به نمایش بگذارند. من از رسانه‌های چینی همواره خواسته‌ام که نسبت به ایران و شرایط و موقعیت این کشور بزرگ واقع‌نگر باشند.

اسداله عسگراولادی در خاتمه سخنان خود به قولی که به رییس‌جمهور چین داده است، اشاره کرد و گفت: من به ایشان قول داده‌ام که حجم تجارت ایران و چین تا پایان برنامه ششم، هر سال، ١٥ تا ٢٠ درصد افزایش پیدا کند. بنابراین کمک کنید که به این رقم دست پیدا کنیم.

چشم‌انداز روشن توسعه همکاری‌های چین و ایران

پانگ سن سفیر چین در ایران نیز در باب روابط تجاری ایران و چین گفت: پیشینه روابط ایران و چین به دو هزار سال می‌رسد، و این استحکام باعث شد تا حتی در زمان تشدید تحریم‌ها نیز روابط دو کشور در سطح خوبی نگاه داشته شد؛‌ اما پس از اجرایی شدن برجام شرایط بهتری برای همکاری ایجاد شده به ویژه سفر رئیس‌جمهور چین به ایران در سال ٢٠١٦ روابط دو کشور را به سطح روابط استراتژیک همه‌جانبه ارتقا داد.

پانگ سن، همچنین به توافقات چین و ایران در جهت احیای جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: همکاری‌های دو کشور با چشم‌انداز خوبی روبه‌رو است. این روزها پروژه‌های مشترک بزرگی در حال اجراست که شامل ساخت‌وسازها در مسیر راه‌آهن سریع‌السیر تهران- مشهد و تهران- اصفهان، پالایشگاه آبادان و پروژه‌های میدان نفتی آزادگان می‌شود. همچنین پروژه بزرگ مشترک ایران، چین و توتال فرانسه برای توسعه فاز یازده پارس جنوبی نیز به زودی کلید می‌خورد.

او هم‌چنین از سفر فرستاده ویژه رییس‌جمهور چین برای حضور در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران سخن گفت و افزود: فرستاده ویژه رییس‌جمهور چین در این سفر با مقامات ایران دیدار کرده و در این ملاقات‌ها به مسایل و موانع توسعه تجارت میان دو کشور نیز اشاره شده است.

او همچنین از برخی اقدامات دولت چین جهت تسهیل صدور روادید خبر داد. پانگ سن در ادامه نسبت به توسعه همکاری‌ها در حوزه گردشگری نیز تاکید کرد و گفت: پیشبرد اهداف در بخش گردشگری نه تنها به کوشش دولت که به همکاری آژانس‌های مسافرتی نیز بستگی دارد.

سفیر چین در ایران از برگزاری کنفرانس جهانی گردشگری در چین خبر داد و گفت که از ایران نیز نمایندگانی برای حضور در این کنفرانس دعوت شده اند.

او همچنین نسبت به تقویت ارتباط رسانه‌ای دو کشور برای انعکاس اخبار مثبت از ایران نیز تاکید کرد.

مساله مسدودی حساب‌ها با کمی صبر و تحمل حل می‌شود

پس از پایان این سخنان، سفیر چین به سوالاتی پاسخ داد که از سوی فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی مطرح شده و عمدتا حول مشکلات و موانع بانکی از سوی این کشور بود.

پانگ سن گفت: دولت چین از مدتی پیش، یک بانک این کشور را به ارائه خدمات برای تجار ایرانی اختصاص داده است و به رغم اعمال برخی محدودیت‌ها علیه این بانک از سوی دولت آمریکا، اما خدمات‌دهی این بانک به تجار و بازرگانان ایرانی ادامه دارد.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های FATF علیه ایران، افزود: دولت‌های دو کشور ایران و چین تلاش‌هایی برای رفع مشکلات ایجاد شده در نقل و انتقال پولی میان دو کشور داشته‌اند.

سفیر چین در تهران در ادامه به ارائه فاینانس از سوی اگزیم‌بانک و بانک توسعه ملی چین برای اجرای پروژه‌های احداث خط ریلی در ایران، اشاره کرد و گفت: در خصوص مسدود شدن برخی از حساب‌های بانکی ایرانیان در چین، مذاکراتی میان مقامات دو کشور در حال انجام است و در این زمینه باید قدری صبر و تحمل داشت تا این مشکلات برطرف شود.

سفیر چین در ایران هم‌چنین درباره مساله عدم وصول وجوه فعالان حوزه پتروشیمی ایران گفت: این مساله، مربوط به همکاری بانک‌های دو کشور است. بانک‌های چین تجاری هستند و دولت نمی‌تواند به صورت دستوری با آنها برخورد کند. اما راه گشایش فاینانس باز است. همان‌گونه که چندی پیش دو بانک چینی تفاهمنامه‌هایی با ایران به امضا رساندند که برای برخی پروژه‌ها نظیر راه آهن تهران- مشهد اقدام به گشایش فاینانس کنند.

پانگ سن ادامه داد: بانک‌های چینی نسبت به نقش‌آفرینی در فرآیند توسعه ایران تمایل دارند که این تمایل شامل تجارت محصولات پتروشیمی میان دو کشور نیز می شود.

منبع: خبرگزاری آنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است